یك متخصص تغذیه با بیان اینكه استفاده از خوراكی‌های بسیار شیرین چون كشمش، خرما، توت و انجیر در زمانی كه وعده‌ غذایی مصرف نشده، بویژه هنگام صبح كه فرد ناشتا است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: استفاده از شیرینی‌ها را باید به بعد از صرف غذا موكول كرد.

توصیه‌  به كنكوری‌ها؛ ناشتا به جلسه امتحان نروید

سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه با بیان اینكه استفاده از خوراكی‌های بسیار شیرین چون كشمش، خرما، توت و انجیر در زمانی كه وعده‌ غذایی مصرف نشده، بویژه هنگام صبح كه فرد ناشتا است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: استفاده از شیرینی‌ها را باید به بعد از صرف غذا موكول كرد.

دكتر محمدرضا وفا در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه برگزاری كنكور سراسری و همچنین سپری شدن ایام امتحانات برای دانشجویان به ارائه نكات تغذیه‌ای ضروری برای گذراندن هر چه بهتر این روزها پرداخت و گفت: در این میان پیروی از یك الگوی تغذیه‌ای سالم بیش از پیش ضروری است.وی ادامه داد:‌ این افراد سعی كنند 5 تا 6 میان وعده‌ی غذایی داشته باشند و این‌گونه نباشد كه یك وعده را حذف كنند و به جای آن در یك وعده دیگر بر حجم مواد غذایی مصرفی خود بیفزایند و پرخوری كنند. باید توجه داشت كه پرخوری فرد را دچار مشكلات گوارشی و متابولیكی می‌نماید.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ضمن تاكید بر گنجاندن مواد غذایی از هر چهار گروه اصلی هرم غذایی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی‌ها و گوشت‌ها و مواد پروتئینی، در برنامه غذایی روزانه گفت: استفاده از نان و غلات سبوس‌دار چون نان‌های سنگك و تافتون بر نان‌های لواش، باگت و فرانسوی ترجیح دارند. همچنین استفاده روزانه از سبزی‌ها و میوه‌های تازه و سالم لازم است. انواع گوشت‌ها نظیر گوشت قرمز، سفید، ماهی و میگو را نیز در صورت امكان به صورت آب‌پز و كبابی مورد استفاده قرار داده و از مصرف غذاهای سرخ شده و تحت فرآیند قرار گرفته چون كنسروها اجتناب نمایید. پنیر، تخم‌مرغ و مغز دانه‌ها نیز در گروه چهارم قرار می‌گیرند كه استفاده از آنها نیز مجاز و لازم است.

آب، بهترین نوشیدنی است

دكتر وفا در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده كافی از مایعات و نوشیدنی‌ها در روزهای گرم سال، گفت: آب، بهترین نوشیدنی است. چای، قهوه و نسكافه را نباید بیش از حد معمول مورد استفاده قرار دارد، زیرا مضر هستند و باعث دفع آب از بدن می‌شوند، بویژه مصرف بیش از حد آنها می‌تواند اختلالات آب و الكترولیت‌ را به دنبال داشته باشد و همان منجر به هیدروپتاسیم و كم‌آبی بدن شود و در نهایت بر روی عملكرد جسمی و ذهنی فرد اثر منفی بگذارد.

مصرف یك لیوان شیر ولرم قبل از خواب آرام بخش است

رییس سابق انجمن علمی تغذیه ایران با بیان اینكه نوشیدن یك لیوان شیر ولرم یا گرم به این علت كه تولید سروتونین می‌كند، می‌تواند موجب آرامش شود، گفت: برخی میوه‌ها نظیر موز و انگور نیز همین خاصیت را دارند. استفاده از یك لیوان شیر ولرم در شب امتحان می‌تواند در حفظ آرامش و داشتن یك خواب خوب كمك‌ كند.

اگر ناشتا هستید، به هیچ وجه از خوراكی های شیرین چون خرما استفاده نكنید

استفاده از شیرینی‌ها را به بعد از صرف غذا موكول كنید

این متخصص تغذیه در ادامه با بیان اینكه استفاده از خوراكی‌های بسیار شیرین چون كشمش، خرما، توت و انجیرزمانی كه وعده‌ غذایی مصرف نشده و فرد ناشتا است، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: استفاده از شیرینی‌ها را باید به بعد از صرف غذا موكول كرد.دكتر وفا، ضمن اشاره به اینكه تمامی ویتامین‌ و مكمل‌های لازم برای بدن در گروه‌های مختلف غذایی پراكنده‌اند، عنوان كرد: اگر یك فرد در طی روز شیر، دوغ و سایر مشتقات شیر را استفاده نكند، حتی اگر چندین برابر از سایر گروه‌های غذایی استفاده كرده باشد، كلسیم مورد نیاز بدنش تامین نمی‌شود.

مصرف ماكارونی سبوس دار در شب امتحان مشكلی ندارد

وی در پاسخ به این كه آیا استفاده از ماكارونی شب قبل كنكور توصیه می شود، گفت: مسلما ماكارونی سبوس‌دار كه در گروه غلات قرار می گیرد می‌تواند به عنوان یك آیتم از گروه نان و غلات و به عنوان یك وعده غذایی مناسب مورد استفاده قرار بگیرد و مشكلی در رابطه با آن وجود ندارد.

صبحانه نخورده سر جلسه امتحان نروید

نان و پنیرو گردو یا تخم مرغ آب پز به همراه خیار و گوجه فرنگی، برای صبحانه مناسب است

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ضمن تاكید بر مصرف صبحانه قبل از حضور در جلسه امتحان، گفت: وعده غذایی صبحانه بسیار مورد اهمیت است. داوطلبان كنكور سعی می‌كنند شب را زودتر بخوابند و صبح وقت كافی برای مصرف یك صبحانه كامل را داشته باشند. نان و پنیر و گردو همراه با خیار و گوجه فرنگی و یا تخم ‌مرغ آب‌پز (یا نیمرویی كه كم روغن باشد) همراه با كمی خیار و گوجه فرنگی، همچنین مصرف یك لیوان شیر گرم می‌توانند كمك كنند ‌تا فرد آرامش نسبی خوبی داشته باشد.دكتر وفا در خاتمه اضافه كرد: آجیل و خشكبار می‌توانند به عنوان یك میان وعده مناسب در جلسه آزمون مورد استفاده قرار بگیرد به شرط آن كه كهنه و شور نباشد و در مصرف آن افراط نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha