چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 51489

بی تردید چای یكی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا است اما درعین حال باورها و تصورات غلط بسیاری درباره این نوشیدنی و خواص آن وجود دارد.

افسانه‌هایی درباره نوشیدنی پرطرفدار دنیا
سلامت نیوز : بی تردید چای یكی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا است اما درعین حال باورها و تصورات غلط بسیاری درباره این نوشیدنی و خواص آن وجود دارد.

برای مثال بسیاری از مردم تصور می‌كنند كه نوشیدن مقادیر زیاد چای باعث تیرگی پوست می‌شود، در حالی كه این تصور كاملا اشتباه است. گروهی از متخصصان تغذیه در هند می‌گویند: چای در واقع منبع غنی از آنتی اكسیدانها است و چای سفید به كاهش چین و چروك‌های پوست، كمك می‌كند.علاوه بر این، طبق مطالعه‌ای كه اخیرا در دانشگاه آمریكایی توفتز انجام گرفته، مقدار آنتی اكسیدان موجود در چای تقریبا 10 برابر بیشتر از هر نوع میوه یا سبزی دیگر است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ چند نمونه از شایعترین افسانه ها و باورهای اشتباه درباره این نوشیدنی پر خاصیت عبارتند از:

- افسانه شماره یك: چای سفید و چاه سیاه از دو گیاه جداگانه به دست می‌آیند. كارشناسان هندی می‌گویند چای سفید و سیاه هر دو از یك گیاه تهیه می‌شوند و فقط روند فرآوری آنها با یكدیگر متفاوت است. به طور كلی انواع چای از یك نوع گیاه چای موسوم به «كاملیا سیننسیس» بدست می‌آیند. هر نوشیدنی یا دم كرده دیگری كه از گیاه چای تهیه نشود، دیگر جزو فراورده‌های چای محسوب نمی‌شود و در واقع جوشانده‌ای از یك میوه یا گیاه دیگر است.

- افسانه شماره دو: چای سفید، سالم‌تر از چای سبز است. در واقع تمام انواع چای سالم هستند اما با این حال از نظر مفید بودن، چای سفید بیش از چای سبز خاصیت دارد. چون ذخیره آنتی اكسیدانی آن بیشتر است و حداقل میزان كافئین را داراست.

- افسانه شماره سه: افزودن شیر به چای تاثیری بر خواص مفید چای ندارد. بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده در مجله اروپایی قلب، افزودن شیر به چای، خواص مفید چای را خنثی می‌كند. در این گزارش آمده است كه نوعی پروتئین موجود در شیر موسوم به كاسئین به پلی فنول‌های موجود در چای با عنوان كاتچین می‌چسبد و از فعالیت و اثر گذاری این پلی فنول‌ها جلوگیری می‌كند. به این ترتیب واقعیت این است كه افزودن شیر به یك فنجان چای می‌تواند توانایی پلی فنول كاتچین در پیشگیری از بیماری قلبی را تخریب كند.

- افسانه شماره چهار: كافئین موجود در چای بیشتر از قهوه است. یك فنجان چای در واقع یك سوم یك فنجان قهوه،‌ كافئین دارد. طبق آزمایشات سازمان غذا و داروی آمریكا كافئین موجود در چای فقط زمانی بیشتر از قهوه است كه مقدار كافئین در یك گرم قهوه خشك با یك گرم چای خشك مقایسه شود. اما اگر به شكل دم كرده مصرف شوند مقدار كافئین در دم كرده چای خیلی كمتر از قهوه است.

- افسانه شماره پنج: نوشیدن زیاد چای موجب كم شدن آب بدن یا به اصطلاح دی هیدراته شدن بدن می‌شود. چای یك نوشیدنی ادرار آور است اما تاثیر ادرار آور آن كه ناشی از كافئین است، پس از یك دوره مصرف، كاهش می‌یابد. بعلاوه از آنجا كه 99 درصد چای را آب تشكیل می‌دهد در حفظ مایعات مورد نیاز بدن موثر است و می‌تواند آب بدن را در طول روز تامین كند. در بین تمام انواع چای به نظر می‌رسد كه چای سفید بیش از بقیه به تامین آب بدن كمك می‌كند.

- افسانه شماره شش: چای برای دندان‌ها مضر است. مطالعات نشان می‌دهد كه چای یك منبع طبیعی فلوراید است و فلوراید از مواد شناخته شده و موثر در تقویت مینای دندانها است كه مقاومت مینای دندان را در برابر پوسیدگی افزایش می‌دهد. فلوراید هم چنین به كاهش شكل گیری اسیدهای ناشی از تعامل پلاك‌های دندانی با مواد قندی در دهان كه عامل مهم پوسیدگی دندان‌ها است، كمك می‌كند.

- افسانه شماره هفت: چای، معده را اسیدی می‌كند. این باور عمومی كه چای موجب اسیدیته معده و ترش كردن می‌شود كاملا اشتباه است. در واقع چای به دلیل اینكه حاوی آب زیاد است خاصیت مقابله با زخم‌های گوارشی را دارد.

- افسانه شماره هشت: چای باید برای داشتن طعم بهتر، جوشانده شود. در واقع چای را هرگز نباید بجوشانید چون طعم آن تلخ می‌شود و مصرف چای جوشیده می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های گوارشی و ترش كردن معده شود. در عوض به جای جوشاندن باید چای را در آب داغ خیسانده یا دم كنید تا از تمام خواص مفید آن بهره مند شوید.

- افسانه شماره نه: چای باعث بی خوابی می‌شود. این تصور اساسا صحت ندارد چون آزمایشات تایید می‌كند كه نوعی اسید آمینه و ماده طبیعی موجود در چای موسوم به ال – تیانین تاثیر مثبت روی بهبود كیفیت خواب دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha