معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، طی بخشنامه‌ای به كلیه مراكز دانشگاهی و غیر دانشگاهی تحت پوشش دانشگاه اعلام كرد: استفاده از روش UROD (سم زدایی فوق سریع) در درمان اعتیاد صرفا در بیمارستان‌های آموزشی و بدون دریافت حق كارانه مجاز بوده و انجام آن در بیمارستان‌های دیگر و خصوصا مراكز غیربیمارستانی (درمانگاه‌ها و مراكز جراحی محدود) ممنوع است.

دكتر امام هادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه سم زدایی فوق سریع یكی از روشهای سم زدایی معتادان به مواد مخدر است، گفت: در این روش فرد پس از بررسی‌های كافی آزمایشگاهی، به مدت 6 تا 8ساعت بیهوش شده و طی این مدت، پزشك اقدام به خروج مواد مخدر از بدن بیمار می‌كند.

وی در ادامه افزود: این روش صرفا در مورد وابستگی به داروهای مخدر نظیر هروئین، كراك، تریاك و غیره استفاده می‌شود و در خصوص سایر مواد غیر قانونی نظیر حشیش، كوكائین، اكستازی و غیره بی فایده است.

دكتر امام هادی تصریح كرد:‌ تحقیقات متعدد در این زمینه نشان داده كه با توجه به تضمین كامل پزشكان در ارائه این روش به بیماران و عدم پیگیری بیماران پس از ترك، میزان فراوانی از عود و برگشت بیماران به دام اعتیاد دیده شده است.

وی افزود:‌ درمان كامل اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر یك فرآیند طولانی و بصورت ارائه مجموعه‌ای از اقدامات پزشكی، روانشناسی و مددكاری است.

امام هادی در پایان خاطرنشان كرد: تاكنون مطالعه ثابت شده‌ای در مورد اثبات فایده و اثر بخشی درمان از طریق UROD نسبت به سایر روش‌ها وجود ندارد بلكه توصیه‌های جدی مبنی بر عدم انجام این روش و همچنین عدم ارحجیت آن نسبت به روش‌های درمانی موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha