عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشكی با اشاره به اینكه پزشكی امروز بسیار پیچیده و پرعارضه است، زیرا یك سوی آن سلامتی و سمت دیگر آن مرگ است، گفت: لازم است همراهان بیمار در جریان كامل روند درمان قرار گرفته و اخلاق پزشكی در برخورد با همراهان بیمار نیز رعایت شود.

سلامت نیوز : عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشكی با اشاره به اینكه پزشكی امروز بسیار پیچیده و پرعارضه است، زیرا یك سوی آن سلامتی و سمت دیگر آن مرگ است، گفت: لازم است همراهان بیمار در جریان كامل روند درمان قرار گرفته و اخلاق پزشكی در برخورد با همراهان بیمار نیز رعایت شود.

دكتر محمدرضا زالی در گفت‌وگو با  (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش كه آیا لازم است برای ترویج اخلاق پزشكی در میان صاحبان حرف پزشكی هزینه و اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شود، گفت: این‌گونه نیست. اگر به پرونده های قضایی رجوع كنید، خواهید دید كه علت عمده این شكایات، «عدم ارتباط» است. پزشكی امروز، پزشكی خطرناكی است. هر اقدام درمانی كه انجام شود یك سمت آن بهبودی است و سمت دیگر آن عوارض دارد. اكنون مانند گذشته نیست كه پزشكی هیچ‌گونه عارضه‌ای نداشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر پزشك بخواهد كاری را برای بیمارش انجام دهد، به عنوان مثال دریچه قلبش را تعویض كند، عملش دو لبه دارد كه یك لبه آن مرگ بیمار و دیگری بهبودی اوست. پزشكی امروز بسیار پیچیده و پرعارضه است و بایستی در فرآیند تصمیم‌گیری این ارتباط میان پزشك و بیمار برقرار شود و بیمار در كنار پزشكش قرار بگیرد و نه در مقابل او.

زالی همچنین درباره ضرورت رعایت اخلاق پزشكی در برخورد با همراهان بیماران نیز گفت: همراهان بیماران از بیمارشان حمایت می‌كنند و در كنار او هستند و مراقبت كامل از او دارند. این‌ها تمایل دارند كه این مراقبت‌ها به نحو موثری صورت پذیرد، به همین خاطر ممكن است سئوالات بسیاری پیرامون چگونگی این مراقبت‌ها داشته باشند و بخواهند بدانند چه كاری باید برای حفظ جان او انجام دهند. به همین علت لازم است به همان اندازه كه بیمار از روند درمانش آگاهی دارد، همراهانش نیز در جریان كامل امر قرار بگیرند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشكی در واكنش به انتقاداتی نسبت به كم وقت گذاشتن برخی پزشكان برای بیمار در مطب‌هایشان گفت: صرف زمان برای هر شخص متغیر است و بر اساس نیاز بیمار تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌توان بازه زمانی مشخصی تعیین كرد. وقت باید بر اساس نیاز بیمار صرف شده و رضایت او حاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha