یک روانشناس گفت: علیرغم تبلیغاتی که برعلیه بازی‌های کامپیوتری انجام می‌شود که البته در اغلب اوقات درست هستند، این بازی‌ها می‌توانند دارای آثار مثبت و موثر درمانی، آموزشی باشند.

سلامت نیوز :  یک روانشناس گفت: علیرغم تبلیغاتی که برعلیه بازی‌های کامپیوتری انجام می‌شود که البته در اغلب اوقات درست هستند، این بازی‌ها می‌توانند دارای آثار مثبت و موثر درمانی، آموزشی باشند.

دکتر رضا رستمی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه از بازی‌های کامپیوتری رویکردهای مهمی چون آموزش، درمان، افزایش خلاقیت، هوش، حافظه و یادگیری استفاده می‌شود، گفت: اگر این بازی‌ها با مطالعه و علم کافی طراحی شوند می‌توانند نتایج موثری داشته باشند.این روانشناس خاطرنشان کرد: علی رغم تبلیغاتی که علیه بازی‌های کامپیوتری می‌شود که البته در اغلب اوقات درست هستند، این بازی‌ها می‌توانند دارای آثار مثبت و موثر درمانی، آموزشی و هوشی باشند.

دکتر رستمی با بیان اینکه در رویکرد درمانی بازی‌های کامپیوتری می‌توان از درمان مشکلات زبانی، گفتاری، شنوایی، حافظه و آلزایمر استفاده کرد، یادآور شد: بازیهای کامپیوتری همچنین می‌توانند نقش بسیار مهمی در کمک به درک مفاهیم و همچنین بهبود توجه و تمرکز داشته باشند.وی در خصوص تبلیغات منفی در خصوص بازیهای رایانه‌ای اظهار داشت: این بازیها در صورتی که در سن نامناسب، با شرایط و در زمان‌های نامناسب انجام شود و شرایط هیجانی غیرواقعی و یا خشونت زیادی را ایجاد کند، می‌تواند موجب ایجاد آثار مخرب شود که متاسفانه هم اکنون بیشتر بازیها دارای این اثرات هستند.

این دانشیار دانشگاه تهران تاکید کرد: هم اکنون کمپانی‌ها و سازمان‌های بزرگی در خصوص بازیهای رایانه‌ای سرمایه گذاری‌های بسیار کلانی انجام می‌دهند زیرا این بازی‌ها می‌توانند برای افزایش توانمندی‌های افراد نظیر بهبود دامنه لغات، آموزش زبان، افزایش خلاقیت کاربرد و اثربخشی داشته باشد.این روانشناس با بیان اینکه یک بازی کامپیوتری هم چون یک کتاب باید دارای مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری باشد، گفت: هرعملی که با مطالعه، هدف گذاری شده و تخصصی انجام شود می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

دکتر رستمی افزود: بازی‌های کامپیوتری در صورتی که بدون مطالعه و صرفا برای هیجان انجام شود دارای اثرات مثبت بسیار کمی خواهد بود و به میزان زیادی مخرب خواهد بود.وی در رابطه با ارزیابی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: هم اکنون مهمترین هدف این بازیها جنبه تفریحی و هیجانی آنها است و نوجوانان هم طبیعتا با توجه به روحیات بیشتر به این بخش تمایل دارند.

طبقه بندی سنی بازی‌ها، وظیفه بسیار مهم بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای است

این روانشناس با تاکید بر اهمیت سن در انجام بازیهای کامپیوتری گفت: مضمون و محتوای بازیها باید برای سن نوجوانان و کودکان مناسب باشد و همانطور که فیلم و سریال‌ها طبقه بندی می‌شوند و برخی از آنها برای کودکان زیر 12 سال ممنوع است. در رابطه با بازیها هم باید چنین طبقه بندی‌هایی وجود داشته باشد.وی افزود: شاید یکی از وظایف بسیار مهم ستاد بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای رنکینگ و طبقه بندی بازی‌ها باشد به علت اینکه خیلی از خانواده‌ها اطلاع ندارند که چه مضمون و محتوایی برای سن فرزند آنها مناسب نیست.دکتر رستمی در خصوص برگزاری جشنواره بازی های کامپیوتری تصریح کرد: متولیان برگزاری چنین جشنواره‌هایی باید به بخش روانشناسی بازیها از نظر تربیتی، آموزشی توجه بیشتری داشته باشند.این دانشیار دانشگاه تهران با بیان اینکه هم اکنون برنامه نویسان و متخصصین بازی‌های کامپیوتری این بازیها را می‌نویسند، خاطرنشان کرد: مسئولین باید از حضور متخصصین روانشناسی و روانپزشکان در برنامه ریزی این بازیها و در چنین جشنواره هایی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha