چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 51498

برگزاری یک جشن عروسی معمولی که شما بتوانید خواسته‌ها و آرزوهایتان را در آن ببینید کم هزینه نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی کنید و پول کافی کنار گذاشته باشید. با این حال می‌توانید تا آنجا که می‌توانید آن را ساده‌تر و معقول‌تر برگزار کنید.

زندگی‌شیرین بدون خرج و مخارج اضافه
سلامت نیوز : برگزاری یک جشن عروسی معمولی که شما بتوانید خواسته‌ها و آرزوهایتان را در آن ببینید کم هزینه نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی کنید و پول کافی کنار گذاشته باشید. با این حال می‌توانید تا آنجا که می‌توانید آن را ساده‌تر و معقول‌تر برگزار کنید. البته شما ناچار هستید برای کم‌تر کردن هزینه‌ها بعضی از خواسته‌ها و آرزوهایی که از شب عروسی‌تان داشته‌اید را کنار بگذارید. زیرا حتی وقتی تمام تلاشتان را می‌کنید تا یک مراسم ساده و بی‌دردسر بگیرید بازهم فشارهای مالی و روحی زیادی را تحمل می‌کنید. مثلاً تصمیم می‌گیرید که ماشین عروس را با یک هزینه کم، گل‌آرایی کنید اما وقتی به نمایشگاههای گل می‌روید، با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از آنچه شما درنظر داشتید مواجه می‌شوید و این مسئله می‌تواند شما را ناامید یا نگران کند و حتی برنامه‌ریزی مالی‌تان را بهم بریزد. با این حال هنوز هم شما می‌توانید روش و منش خودتان را داشته باشید و هزینه‌های یک عروسی خوب را کم کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ برگزاری یک جشن عروسی معمولی که شما بتوانید خواسته‌ها و آرزوهایتان را در آن ببینید کم هزینه نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی کنید و پول کافی کنار گذاشته باشید. با این حال می‌توانید تا آنجا که می‌توانید آن را ساده‌تر و معقول‌تر برگزار کنید. البته شما ناچار هستید برای کم‌تر کردن هزینه‌ها بعضی از خواسته‌ها و آرزوهایی که از شب عروسی‌تان داشته‌اید را کنار بگذارید. زیرا حتی وقتی تمام تلاشتان را می‌کنید تا یک مراسم ساده و بی‌دردسر بگیرید بازهم فشارهای مالی و روحی زیادی را تحمل می‌کنید. مثلاً تصمیم می‌گیرید که ماشین عروس را با یک هزینه کم، گل‌آرایی کنید اما وقتی به نمایشگاههای گل می‌روید، با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از آنچه شما درنظر داشتید مواجه می‌شوید و این مسئله می‌تواند شما را ناامید یا نگران کند و حتی برنامه‌ریزی مالی‌تان را بهم بریزد. با این حال هنوز هم شما می‌توانید روش و منش خودتان را داشته باشید و هزینه‌های یک عروسی خوب را کم کنید:

جلب توجه نکنید: لزومی ندارد که مهمان‌هایتان را با برگزاری جشن عروسی‌تان تحت تأثیر قرار بدهید. آنها را دعوت کنید تا در کنار شما ساعاتی را جشن بگیرند و در شادی شما شریک شوند. اگر ذهنیتتان را تغییر بدهید هم شما و هم مهمان‌هایتان لذت بیشتری از مهمانی خواهید برد. پس در قدم اول عروسی‌های رویایی و عروسی‌های اشراف‌زاده‌ها را کنار بگذارید و با این حقیقت مواجه شوید و باور کنید که کیفیت زندگی زناشویی شما و ارتباطات‌تان با دوستان، خانواده و فامیل با این مسائل بهتر نمی‌شود و چه بسا آن را تخریب کند.

اولویت‌ها را تعیین کنید: فهرستی از برنامه‌هایی که برای روز عروسی در ذهن دارید را تهیه کنید. آیا شما دوست دارید یک مهمانی با شکوه با 400 مهمان برگزار کنید؟ آیا دوست دارید لباس مجلل بپوشید؟ یا می‌خواهید یک شام متفاوت تهیه کنید؟ وقتی خواسته‌های‌تان را اولیت بندی می‌کنید می‌توانید تصمیم بگیرید چگونه برای مراسم عروسی برنامه‌ریزی کنید و بودجه‌تان را مطابق با اولویت‌ها هزینه کنید.

تشریفات قبل از عروسی را کم کنید: امروزه هزینه‌های برگزاری یک عروسی بسیار ساده هم زیاد است. اگر واقعاً توان پرداخت هزینه‌ها را ندارید و یا باید فشار مالی زیادی به خود و خانواده‌هایتان تحمیل کنید تشریفات ازدواج را کم کنید. مراسم یک عقد مجلل، حنابندان و رسوم دیگری که در فرهنگ‌های متفاوت ایرانی وجود دارد را کنار بگذارید و به جای همه آنها یک عروسی خوب و با کیفیت برگزار کنید.

یک محیط مطلوب را انتخاب کنید: اگر سالن و مکانی که برای برگزاری مراسم ازدواجتان انتخاب می‌کنید، تمیز و زیبا نباشد تمام هزینه‌های عروسی دورریختن پول و بی‌فایده است. پس قبل از برنامه‌ریزی‌های دیگر برگزاری جشن بخشی از پول را برای مکان عروسی کنار بگذارید. جایی که انتخاب می‌کنید باید فضایی زیبا، تمیزو تعریف شده برای برگزاری یک جشن عروسی باشد. با اینکه شما باید متناسب با اولویت‌ها و خواسته‌هایتان هزینه کنید. اما تصور کنید با یک لباس بسیار زیبا وارد یک سالن ناآراسته شوید. راحتی شما و مهمان‌هایتان در عروسی به رعایت این نکته دارد. همچنین از نحوه پذیرایی سالن عروسی مطمئن شوید.

شام عروسی را ساده‌تر بگیرید: بخش مهم هزینه‌های مراسم عروسی، میز شام شماست. اگر چشم و همچشمی و رقابت با دیگران را کنار بگذارید به راحتی می‌توانید با سفارش یک یا دوپیش غذا و یک یا دو غذای اصلی و یک دسر و کیک خوشمزه که خوب هم تزیین شده‌اند از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید. بیشتر از اینکه به تعداد غذا اهمیت بدهید به کیفیت غذا توجه کنید. شما می‌توانید سفارش یک میز سرو غذا را بدهید و یا برای هرنفر یک پرس غذا سفارش بدهید. با اینکه به نظر می‌رسد غذای پرسی ارزان‌تر حساب می‌شود اما میز سرو غذا کم هزینه‌تر است و کمتر اسراف می‌شود.

گل‌آرایی: دسته گل عروس و گل آرایی ماشین و سالن پذیرایی هیچ کدام جز ضروری مراسم ازدواج نیستند اما اگر واقعا دوست دارید که ماشین عروستان را گل آرایی کنید و سالن عروسی‌تان زیبا به نظر برسد می‌توانید بازهم هزینه‌ها را کمتر کنید. به نمایشگاه‌ها و بازارهای گل سر بزنید. در بازار گل می‌توانید انواع گل را با قیمت‌های بسیار کمتر از فروشگاه‌های گل انتخاب کنید و بخرید. بسیاری از مسئولان فروش این بازارها تزیین و گل آرایی نیز انجام می‌دهند. از دوستانتان کمک بگیرید و از آنها بخواهید که در روز مراسم پیگیری تهیه گل‌ها را برایتان انجام بدهند. آنها از کمک به شما خوشحال خواهند شد.

لباس نخرید: خریدن یا دوختن یک لباس عروس ساده و معمولی ارزان نخواهد بود و در نهایت نیز آن جلوه و زیبایی خاصی که شما دوست دارید را نخواهد داشت. اگر لباس عروس برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید برای آن هزینه کنید بهتر است به جای خریدن یا دوختن، آن را از مزون‌های لباس اجاره کنید. هر لباسی را در هر سطحی که می‌پسندید می‌توانید با قیمتی بسیار کمتر اجاره کنید. به این بهانه که لباس را یادگاری نگه دارید پول زیادی ندهید. لباس عروس را فقط همان یک بار خواهید پوشید و هیچ کارکرد دیگری برایتان نخواهد داشت. علاوه بر این یک لباس ساده‌تر این مزیت را دارد که بعداز گذشت چندین سال، غیرعادی، نامتعارف و از مدافتاده به نظر نخواهد رسید. احتمالاً هربار که به مزونی سر می‌زنید، وسوسه می‌شوید لباس عروس را بخرید هربار در برابر وسوسه این نکات را به خودتان یادآوری کنید.

تزیینات را کم کنید: اگر در یک سالن ویژه مراسم عروسی جشن بگیرید نیازی به طراحی و تزیین‌های خاص ندارید اما اگر مکان عروسی را خودتان تعیین می‌کنید برای کرایه میز و صندلی و تزیینات باید هزینه جداگانه‌ای در نظر بگیرید. تزیینات با شمع و گل‌آرایی و بادکنک‌آرایی مد امروز است و بسیاری از برگزارکنندگان مجالس عروسی هزینه آن را از شما خواهند گرفت. برای همه این موارد شما می‌توانید ایده‌های شخصی‌تان را عملی کنید. گل‌ها را از بازار گل تهیه کنید. شمع‌ها را عمده بخرید و یا بسیاری از موارد عیرضروری مثل هدایای یادبود عروسی را از برنامه‌هایتان حذف کنید. البته دقت شما در همه این موارد نیاز به انرژی و وقت کافی دارد که شاید از عهده آن بر نیایید. از دوستان و خانواده کمک بگیرید. نظرات و ایده‌های آنها هم می‌تواند به کارهاو برنامه‌های شما سرعت ببخشد.

مهمان‌ها را محدود کنید: شاید کمی سخت باشد اما باتوجه به این که هزینه پذیرایی از هر مهمان زیاد است، شما مجبورید مهمان‌هایتان را گزینش کنید. اگر می‌دانید فردی به مهمانیتان نمی‌آید یا اگر با او صمیمی نیستید، فقط بخاطر رسم و رسوم دعوتش نکنید و به جای آن با خیال راحت مهمان‌های اصلی را دعوت کنید و برایشان هزینه کنید. همین که کارت دعوت را برای خویشاوند یا دوستی می‌فرستید باید فرض را بر این بگذارید که او به جشن شما خواهد آمد پس کسانی را دعوت کنید که واقعا برای شما و همسرتان مهم هستند و حضورشان را در جشن عروسی می‌خواهید.

چیدمان سفره عقد را ساده بگیرید: طراحی و چیدمان سفره‌های عقد یکی از هزینه‌های اضافی و البته غیرضروری مراسم ازدواج هستند. سفره عقد و برگزاری مراسم عقد یکی از زیباترین سنت‌های ایرانی است اما لزومی ندارد برای آن هزینه زیادی بکنید. کمی حوصله و وقت می‌خواهد تا شما خودتان از میان چندین مدل و طرح در مجله‌ها و سایت‌ها و فروشگاهها، طرح دلخواهتان را پیدا کنید. اگر خوش‌ذوق باشید می‌توانید تمام وسایل سفره عقد را تهیه کنید و با کمک دوستانتان سفره را طراحی کنید.

کم عکس بگیرید اما با کیفیت: حتی اگر از بهترین عکاس شهر بخواهید تا از شما عکاسی کند شک نکنید که بعد از گذشت چند سال تمام عکس‌ها و فیلم‌هایتان قدیمی و از مد افتاده خواهند بود. لزومی هم ندارد که در همه مدل‌ها و حالت‌ها عکس بگیرید و آنها را چاپ کنید. یک عکاس خوب پیدا کنید و از او بخواهید چند عکس متفاوت و خاص بگیرد. صادقانه درباره میزان پولی که می‌توانید برای عکاسی بدهید را مطرح کنید و از عکاس بخواهید به همان اندازه عکس و فیلم بگیرد. فکر گرفتن عکس‌های هدیه و یادگاری را هم کنار بگذارید. عکس‌های شما جز برای عده محدودی از افراد خانواده قابلیت و ارزش نگه داری را ندارد.

از دیگران کمک بگیرید: اگر دوست هنرمندی دارید که می‌تواند در طراحی و برنامه‌ریزی مراسم به شما کمک کند از او بخواهید تا به شما کمک کند. اگر نمی‌خواهید کار شما به دیگران محول شود می‌توانید هزینه‌ها را بااو حساب کنید. مسلما دوستتان با شما ارزان‌تر حساب خواهد کرد و فرصت‌های بسیار دیگری وجود دارد که شما هم می‌توانید برای او کاری انجام بدهید. بنابراین بدون خجالت یا شرمندگی از دوستانتان بخواهید تا به شما کمک کنند.

از وام‌های محدود استفاده کنید: برای پرداختن هزینه‌ها می‌توانید وام‌هایی با سودهای پایین بگیرید. وام‌های کوچک را می‌توانید بعداز عروسی پرداخت کنید. اگر بخواهید می‌توانید بخشی از آن را با هدایایی که گرفته‌اید پرداخت کنید و یا هر ماه از حقوقتان کسر کنید. هرگز برای یک شب عروسی وام زیاد با سود بالا نگیرید. زیرا تمام هزینه‌های عروسی در یک شب تمام می‌شود و سود بلندمدتی از آن نخواهید برد.

هنوز هم موارد زیادی هست که می‌توانید آنها را برای کم کردن هزینه‌های ازدواج حذف کنید. این مسئله بستگی به برداشت و خواسته‌های شما از زندگی زناشویی و شروع یک زندگی مشترک دارد. خریدن آینه و شمعدان یک عرف است و هیچ مبنایی جز برپایه سنت‌های مرسوم ندارد. می‌توانید آن را نخرید. خریدن سرویس جواهر و طلا تأثیر مستقیمی در زندگی شما ندارد و اگر همسرتان می‌خواهد هدیه‌ای به شما بدهد این هدیه می‌تواند هر چیز خوب دیگری باشد. رسوم و آیین‌های جشن عروسی، شروع یک زندگی خوب را نوید می‌دهند و اگر برگزاری آنها شما و همسرتان را نگران و ناراحت می‌کند و یا اختلافات خانوادگی را دامن می‌زند، بهتر است آنها را حذف کنید.

اگر در هر مرحله‌ای از برگزاری مراسم ازدواجتان احساس کردید که دوست داشتید آن را مجلل‌تر و با تشریفات بیشتری برگزار کنید، این نکته را به خودتان یادآوری کنید که این مراسم فقط یک روز است و بعد از چند روز و چند ماه و در خوشبینانه‌ترین حالت بعد از چند سال از یاد اطرافیانتان خواهد رفت. حتی خود شما با وجود فیلم و عکس نمی‌توانید تمام جزییات، احساسات و هیجانتان را به یاد بیاورید. درحالیکه دقیقاً بعد از همین روز، شما دغدغه‌های فراوان دیگری خواهید داشت. مثلاً خانه‌ای بخرید، خانه بزرگتری اجازه کنید، کار بهتری پیدا کنید، کارتان را ارتقا بدهید، بچه دار شوید و... همیشه نیازهای فوری‌تر و جدی‌تری در زندگی زناشویی‌تان پیش می‌آید که در مقایسه با برگزاری یک مراسم ازدواج مجلل اهمیت و ارزش بیشتری دارند.

نکته مهم و پایانی دیگری که باید آن را جدی بگیرید، عرف و خواسته‌های خانواده هر دوی شماست. مراسم عروسی شما فقط یک جشن شادی برای شما دونفر نیست. پدر و مادرها نیز در آن سهم دارند.

در فرهنگ ایرانی بخش زیادی از هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج به پای خانواده‌ها است و در واقع بسیاری از مهمان‌ها وابستگان نزدیک آنها هستند. سعی کنید آنها از تصمیمات شخصی‌تان مطلع کنید و اجازه بدهید آنها نیز در این باره نظر و ایده بدهند. البته در بعضی از موارد خاص انتظارات و توقعات خانواده‌ها از زوج‌ها بیشتر است و مشکلاتی نیز ایجاد می‌کنند. سعی کنید خانواده‌هایتان را متقاعد کنید و به آنها توضیح بدهید که چرا ترجیح می‌دهید مهمانی ساده تری برگزار کنید و چه هدفی از این کار دارید. آنها شاید کمی سرسختی نشان بدهند اما در نهایت با خواسته‌های شما همراهی خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha