هر قدر هم که شتر مرغ را در جرگه مرغان و شتران ندانیم، بیراهه نیست این موجود بالا بلند را فرصتی برای اشتغال و تولید بنامیم زیرا همه اعضای بدن این حیوان قابل استفاده است و دست کم چهار برابر گاو بازدهی دارد. اهمیت این موضوع وقتی مشخص می شود که بدانیم 70 درصد وسعت کشور قابلیت پرورش شترمرغ را دارد.

سلامت نیوز :  یکی از خصوصیات مهم و با ارزش شترمرغ های بالغ مقاومت آنها در مقابل نوسانات دمایی و افزایش شدید دمای محیط است. بدن این حیوان به دلیل سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت، از30 درجه سانتیگراد زیر صفر تا پنجاه درجه بالای صفر را به راحتی و بدون ایجاد مشکلی می تواند تحمل کند. شترمرغ از نظر نگهداری نیز کم هزینه ترین جایگاه را به خود اختصاص داده است و نیاز به امکانات و تاسیسات خاصی ندارد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ از این رو اقلیم خشک و وجود مناطق بیابانی و نیمه بیابانی در ایران که شامل 70 درصد وسعت کشور می شود زمینه مساعدی را برای توسعه پرورش شتر مرغ فراهم کرده است.

استان مرکزی پیشتاز در پرورش شتر مرغ

کارشناسان این صنعت معتقدند که پرورش شترمرغ این قابلیت را دارد که ظرف چهار تا هفت سال آینده به نقطه کمال رسیده و به عنوان یک صنعت پرسود آینده بسیار خوب و درخشانی را رقم بزند.مدیر دام و طیور جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: اگرچه پرورش شتر مرغ دیر زمانی نیست که در کشور آغاز شده است با این حال استان مرکزی در حرکتی پیشتازانه مطالعات اولیه طرح پرورش شتر مرغ را در مناطق زرندیه و ساوه استان مرکزی آغاز کرده است و با توجه به مناسب بودن اقلیم گرمسیر این منطقه، پرورش شتر مرغ توسط یکی از سرمایه گذاران استان در این منطقه انجام شده است.مجید آذر با اشاره به اینکه پرورش شتر مرغ در اراک، خمین و شازند در کنار ساوه و زرندیه آغاز شده است افزود: مجتمع پرورش شترمرغ زرندیه تنها مجتمع پرورشی شترمرغ در کل کشور است‌ که از 97 واحد پرورش شتر مرغ تشکیل شده است.وی گفت: سال گذشته بیش از 400 تن گوشت شترمرغ در استان تولید شد که بیشترین میزان در زرندیه تولید و عرضه شد.

فرصت های دست نخورده توسعه پرورش شتر مرغ در کشور

اکنون استان های مرکزی، اصفهان و سمنان بزرگ ترین تولید کننده گوشت قرمز شتر مرغ هستند که زمینه افزایش این توانمندی هم چنان وجود دارد.مجتبی رسولی از کارشناسان دام و طیور در این زمینه گفت: با توجه به اینکه شترمرغ در مکان های گرم پرورش پیدا می کند و بسیاری از مناطق کشور گرم و خشک است زمینه توسعه پرورش شترمرغ در کشور فراهم است و می توان ظرفیت تولید را از حدود 30 درصد کنونی به 100 درصد رساند.وی با بیان اینکه توسعه تولید می تواند علاوه بر پاسخگویی به نیاز کشور، در زمنیه صادرات اقدام کرد افزود: بر اساس  مطالعات انجام شده میزان صرفه‌جویی ارزی و سودآوری و اشتغالزایی این صنعت بالا است و در مقطع حساس کنونی که کشور با انواع تحریم‌ها مواجه است و آمار جمعیت جوان بیکار در کشور نیز بالا است، پرورش شترمرغ می‌تواند به صنعت و شکوفایی این بخش کمک کند.

شترمرغ حیوانی که جای جای بدن آن دارای ارزش اقتصادی است

شترمرغ‌ بزرگ ‌ترین پرنده موجود در جهان است که از نوک سر تا نوک پای این حیوان بی آزار قابل استفاده و دارای ارزش اقتصادی بالا است.با توجه به عمر طولانی این پرنده که اغلب به 50 تا 60 سال می رسد و در صورت مدیریت صحیح تا ۴۰ سال می تواند تولید اقتصادی و کاملاً مقرون به صرفه داشته باشد و این تضمین کننده سود بسیار عالی و درازمدت برای پرورش دهندگان این حیوان است. 

شترمرغ سالم ترین گوشت قرمز

یک کارشناس دامپزشکی گفت: فسفر بالای گوشت بوقلمون و همچنین مقاومت شتر مرغ در مقابل بسیاری از بیماری ها که موجب ارگانیک بودن این گوشت می شود از مهمترین مزایای گوشت بوقلمون و شترمرغ است.دکتر علی هاشمی افزود: علاوه بر این، به علت عدم استفاده از پودر گوشت و پودر ماهی در تغذیه شترمرغ امکان آلودگی به عوامل باکتریایی و مصمومیت های ناشی از آن در این پرنده دیده نمی شود.

به گفته وی، همچنین با توجه به کمبود آهن و ویتامین E در خوراک مصرفی مردم و نیاز روزمره به این عناصر، شتر مرغ می تواند بهترین گزینه برای تامین آهن و این ویتامین باشد.هاشمی گفت: علاوه بر این، گوشت شتر مرغ به لحاظ برخورداری از آهن، ویتامین E و از نظر امگا 3 در مقایسه با سایر پرندگان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همچنین از نظر برخورداری از توان تولید مثلی بالا و مقاوم به شرایط سخت محیطی امکان تامین بخش عظیمی از نیازهای پروتئینی کشور را عهده دار باشد.
 
وی تصریح کرد: گوشت بوقلمون دارای ویتامین های گروه B, D و C همراه با سلنیوم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و روی بوده و بنا به اعتقادی در درمان بیماری های پروستات و سینه و رشد کودکان موثر می باشد.
 
آثار هنری با تخم مرغ شترمرغ
 
تخم شترمرغ نیز در نوع خود بزرگ ترین تخم در دنیا است و وزن آن تا 2200 گرم و به ندرت 2300 گرم می رسد و پرنده در شرایط مناسب سالانه بیش از 50 و حتی بیش از 100 تخم می گذارد که ضخامت پوسته تخم دو الی سه میلی متر و استحکام آن بسیار بالا است. از تخم شترمرغ نیز برای کارهای هنری و تزیینی استفاده می شود و از پوسته آهکی شتر مرغ چراغ خواب، قندان، آباژور تهیه می شود.
محصولاتی که از پوست و ساق پای این حیوان به عنوان چرم به دست می آید از لوکس ترین و مرغوب ترین محصولات چرمی دنیاست که در تهیه انواع لباس ‌ها، پوتین‌های مخصوص اسب ‌سواران، کیف و کفش ‌های گران ‌قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش اقتصادی پوست این حیوان به تنهایی بیش از 400 دلار در بازارهای جهانی است.
 
استفاده دارویی از استخوان پرنده

ازپرهای این پرنده غالباً برای تزئین لباس و دکوراسیون به خصوص در صحنه های تئاتر استفاده می شود. در ایران از این پرها در مراسم مذهبی محرم و برای تزئین علامت، به فرم های ساده یا رنگ آمیزی شده استفاده می کنند و همه ساله تقاضای فراوانی برای این محصول وجود دارد.در بعضی از نقاط دنیا، از ژلاتین استخراج شده از استخوان شترمرغ در ساخت جداره کپسول های دارویی استفاده می شود. برخی منابع از امکان پیوند قرنیه چشم و حتی تاندون های پای شترمرغ به انسان خبر داده اند که گزارش مستدلی از این مورد وجود ندارد و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است. مغز این پرنده در درمان بیماری آلزایمر موثر است و از بافت زانوی شترمرغ برای دستگاه های الکترونیکی، مخابراتی استفاده می شود.
 
تولید کرم از چربی شتر مرغ

شترمرغ های بالغ در ناحیه شکم خود دارای لایه ای ضخیم از چربی  است که نقش سپر حرارتی، محافظ فیزیکی و منبع ذخیره انرژی را برای آنها ایفا می کند.
 
چربی تشکیل دهنده این لایه به علت داشتن خاصیت جذب سریع توسط پوست انسان و نیز افزایش سرعت ترمیم پوست در ترکیب برخی از کرم های آرایشی، شامپوهای گران قیمت و نیز تعدادی از پمادهای سوختگی و دارو به کار می رود و مشتریان خاص خود را در بازارهای جهانی دارا است.
 
مجتمع پرورش شترمرغ زرندیه به کشتارگاه صنعتی مجهز می شود

رشد صنعت پرورش شترمرغ در استان مرکزی مدیران را بر آن داشت با ایجاد کشتارگاه صنعتی در جوار مجتمع پرورش شترمرغ ریسک پرورش را پایین آورده و در جهت حمایت از سرمایه گذاران این بخش اقدام کنند.
  مدیر جهاد کشاورزی زرندیه در این زمینه گفت: این کشتارگاه با هدف فرآوری و صادرات گوشت شتر مرغ با سرمایه گذاری اعضای مجتمع پرورش شترمرغ زرندیه در حال احداث است و هم اکنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
  
عزیز قشقایی با اشاره به اینکه بهره برداری از این کشتارگاه موجب رونق و تمایل به سرمایه گذاری در این زمینه خواهد شد، اظهار داشت: صادرات و فرآوری گوشت شترمرغ، پوست، پر و پوسته تخم شترمرغ به دیگر کشورها از اهداف تاسیس این واحد صنعتی است.
 
اشتغالزایی شترمرغ
 
هر 10 قطعه شتر مرغ مولد دو شغل است و به گفته مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکنون زمینه اشتغال 200  نفر به طور مستقیم فراهم شده است.رسولی کارشناس دام و طیور راه اندازی کامل مجتمع شتر مرغ زرندیه را که شامل 37 واحد دیگر است می تواند زمینه اشتغال 200 نفر دیگر را فراهم کند.وی با اشاره به استفاده از بخش های مختلف بدن شتر مرغ اشتغالزایی غیر مستقیم این حیوان را دوبرابر خواند.در حالی که 70 درصد وسعت کشور قابلیت پرورش شترمرغ را دارد امید می رود با توجه اهمیت اشتغال و تولید گوشت شتر مرغ که گوشت هزاره سوم جهان است گام های بلندی در راستای پرورش این حیوان برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha