چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 51503

در حالی که اکثر پزشکان با وجود شرایط دشوار اقتصادی به الزامات اخلاقی و سوگند حرفه‌ای خویش پایبند هستند و در مواردی به بیماران کم‌درآمد تخفیف می‌دهند یا هزینه درمان دریافت نمی‌کنند؛ نان معدودی از پزشكان تهرانی با دریافت هزینه‌های گزاف از مردم در روغن افتاده است.

دریافت ویزیت کلان توسط پزشك تهرانی
سلامت نیوز : در حالی که اکثر پزشکان با وجود شرایط دشوار اقتصادی به الزامات اخلاقی و سوگند حرفه‌ای خویش پایبند هستند و در مواردی به بیماران کم‌درآمد تخفیف می‌دهند یا هزینه درمان دریافت نمی‌کنند؛ نان معدودی از پزشكان تهرانی با دریافت هزینه‌های گزاف از مردم در روغن افتاده است. بی‌رمقی بیمه‌های درمانی در قبال انجام كامل تعهدات خود، كاهش كیفیت خدمات در بیمارستان‌های دولتی و اقبال بیمارستان‌های خصوصی در جذب پزشكان حاذق و مردمی كه نمی‌توانند برای سلامت خود صرفه‌جویی اقتصادی كنند، آشفته‌بازاری ایجاد كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ هم‌اكنون از بیمارستانی در تهران خبر می‌رسد پزشكی در قبال ویزیت یك‌ساعته و حضوری بیمار خود كه برای ادامه درمان به بیمارستان دیگری منتقل شده، 10‌میلیون تومان طلب كرده است. به گفته یكی از بستگان این بیمار، پزشك معالج پیش از این برای كشیدن «آب ریه» از طریق «جراحی سرپایی» در یكی از بیمارستان‌های خصوصی هشت‌‌میلیون تومان وجه دریافت كرده بود كه پس از انتقال به بیمارستان دولتی و اعلام بیمارستان خصوصی مبنی بر ناتوانی برای ادامه درمان، بنا شد بیمار خود را در بیمارستان دیگری ویزیت كند. در ادامه با توجه به شرایط اورژانسی بیمار و عدم حضور جراح توراكس در بیمارستان دولتی این متخصص اعلام كرد فقط در قبال دریافت 10‌میلیون تومان حاضر به ویزیت بیمار خواهد بود. وی این امر را هم منوط به پرداخت پیشاپیش مبلغ كرده بود.این مساله البته مختص به این پزشك نبوده و ظاهرا مساله‌ای است كه شواهد و نمونه‌های بسیار زیادی در سیستم درمانی كشور دارد.

 یكی از اعضای خانواده بیمار تحت‌معالجه در گفت‌وگو با «شرق» ضمن اشاره به اینكه «در طول یك سال بیش از 100‌میلیون تومان برای معالجه بیمار خود پرداخته‌‌ایم»، می‌گوید: مادر ما از بازنشستگان آموزش‌وپرورش است كه برای بار دوم قرار بود تحت عمل جراحی تعویض «دریچه میترال»، «آئورت» و «‌تری كوسپید» قرار بگیرد. در ابتدا برای درمان نزد یكی از جراحان مشهور قلب رفتیم. جراح پس از قبول انجام این عمل، حق‌الزحمه 40‌میلیون تومانی را طلب كرد كه پس از آن به گرفتن 30‌میلیون تومان قانع شد و البته این حق‌الزحمه جدای مبلغی بود كه باید به بیمارستان داده می‌شد. البته حق‌الزحمه «آقای دكتر» ‌در هیچ سندی هم ثبت نمی‌شود. او با اشاره به دریافت هزینه‌های جدای از تعهدات بیمه از سوی بیمارستان عنوان كرد: بیمار ما در زمان جراحی كه در شهریور 90 انجام شد، تحت پوشش بیمه تكمیلی یكی از بیمه‌ها بود و این بیمه، چهار‌میلیون و 800‌هزار تومان پرداخت كرد. خود بیمارستان جدا از پول پرداختی بیمه، 15‌میلیون به صورت علی‌الحساب از خانواده بیمار گرفت و بیمار بستری شد. او می‌افزاید: «دو روز به انجام عمل، اعلام شد برای اثبات اینكه خود جراح بیمار را عمل می‌كند، از لحظات عمل جراحی فیلمبرداری می‌شود و شما برای انجام این كار باید علاوه بر آوردن دوربین فیلمبرداری، مبلغ 300‌هزار تومان هم پرداخت كنید.» به گفته دختر این بیمار، خانواده با این فیلمبرداری مخالفت كرده اما مشاوران تبلیغاتی جراح قلب این فیلمبرداری را شرط عمل اعلام كرده‌اند كه خانواده به ناچار پذیرفتند.

بعد از اتمام دوران نقاهت بیمار كه حدود 30 روز به طول انجامید، بیمار با پرداخت هشت‌‌میلیون دیگر از بیمارستان مرخص شد. اما آن پایان ماجرا نبود و بیمار دو هفته بعد برای گذاشتن باطری به بیمارستان مراجعه كرد و در قبال انجام عمل آقای دكتر و هزینه‌های بیمارستان 20‌میلیون پول پرداخت شد. اما باز هم حكایت به اینجا ختم نشد. عضو خانواده این بیمار با اشاره به اینكه «پس از دریافت این مبالغ سنگین بیمار به جای آنكه روند بهبودی خود را طی كند، دچار ضعف جسمانی، تنگی‌نفس شدید و عدم تنظیم ضربان‌قلب شد»، اظهار داشت: «پس از مراجعه به آقای دكتر و به پیشنهاد او برای كشیدن «آب ریه» كه به دلیل عدم پمپاژ صحیح قلب ایجاد شده بود، به‌مدت یك‌هفته در یكی از بیمارستان‌های خصوصی بستری شد و بیمارستان كه با هیچ بیمه بیمار قرارداد نداشت، بابت این یك هفته، چهار‌میلیون و 850‌هزار تومان دریافت كرد.»او ادامه می‌دهد: «تا اینجا حدود سه ماه از عمل جراحی بیمار گذشته بود و او هنوز توانایی بازگشت به زندگی را پیدا نكرده بود. پس از مراجعه به پزشك قلبی كه بعد از عمل به او معرفی شده بود مجددا در بیمارستانی كه عمل شده بود به مدت دو هفته بستری شد. در این زمان بیمار تحت پوشش بیمه طلایی قرار گرفته بود و هزینه‌های او به مقدار قابل توجهی كاهش یافت و تنها 20‌درصد فرانشیز را پرداخت كرد كه چیزی حدود دو‌میلیون تومان شد.» وی با بیان اینكه «بازهم بیمار روند بهبودی را طی نكرد و تا پایان سال 90 دو مرتبه به مدت یك‌ماه در بیمارستان بستری شد، اضافه كرد: «بستری شدن دوباره در شرایطی بود كه جراح بزرگ قلب مسوولیت این مساله را نپذیرفت و اعلام كرد جراحی به خوبی انجام و مشكل مكانیكی قلب حل شده و بیمار نارسایی بطن راست قلب دارد و امیدی به بهبود وی نیست. این در حالی است كه هنگام عمل دكتر عنوان كرده بود هرچند شانس زنده ماندن بیمار بسیار پایین است، اما در صورت زنده ماندن می‌تواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد.» این بیمار اواسط فروردین سال‌جاری مجددا با تنگی نفس شدید به بیمارستان مراجعه كرد و به مدت 10 روز در آنجا بستری بود. پزشك وی عنوان كرد مشكل قلبی ریوی بیمار به قدری شدید است كه باید به این زندگی عادت كند.

 او پس از 10 روز به خانه بازگشت و بعد از چهار روز به مدت 45 روز در بیمارستان بستری شد و به دلیل مشكلات بیمه‌های درمانی بیمار با هزینه شبی یك‌میلیون تومان در بیمارستان هتل‌مانند باقی ماند. عضو خانواده این بیمار در ادامه می‌افزاید: در این 45 روز آزمایش مغز استخوانی از بیمار به عمل آمد كه هزینه آن حدود یك ‌میلیون تومان بود و پس از انجام آن پزشك قلب اعلام كرد كه بیمار باید با یك جراحی سرپایی، آب ریه‌اش توسط یكی از جراحان سرشناس قفسه سینه خالی شود. 24 ساعت بعد جراحی بیمارستان اعلام كرد كه برای دریافت جواب مثبت مالی و قبول جراحی توسط‌ آقای دكتر باید 18‌میلیون تومان به حساب بیمارستان واریز شود. تهیه این هزینه در مدت 24 ساعت تقریبا غیرممكن بود و خانواده بیمار با تامین 14‌میلیون به بیمارستان مراجعه كردند اما حسابداری با عدم پذیرش پول اعلام كرد تا زمانی كه هزینه به طور كامل پرداخت نشود بیمار تحت عمل جراحی قرار نخواهد گرفت. این اتفاق یك هفته بعد مجددا تكرار شد و بیمارستان اعلام كرد كه بیمار باید برای تخلیه ریه سمت راست نیز مجددا به اتاق عمل برود و 10‌میلیون تومان دیگر پرداخت كند.» بعد از انجام عمل دوم و پس از گذشت یك هفته و پرداخت 12‌میلیون دیگر توسط خانواده بیمار، بیمار با شرایط جسمانی نامناسب به خانه منتقل شد و یك هفته بعد به بیمارستانی دولتی كه به پیشنهاد جراح انجام شده بود، منتقل شد. پزشكان این بیمارستان از خانواده بیمار درخواست كردند جراح قفسه سینه كه در بیمارستان خصوصی مداوای وی را بر عهده داشته، به بالین وی بیاید. ابتدا پزشك معالج از این كار امتناع كرد و بعد از خواهش‌های مكرر خانواده بیمار و همچنین نامه‌های بیمارستان دولتی، در قبال 10‌میلیون تومان بابت ویزیت بیمار به بیمارستان آمد. در حال حاضر شرایط جسمانی بیمار وخیم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha