سلامت نیوز : جنگل ابر در حالی این روزها به خاطر ساخت یك جاده، به سوگ درختانش نشسته است كه سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی وآبخیزداری كشور تاكنون كوچك‌ترین واكنشی به آنچه كه در یكی از منحصربفردترین اكوسیستم‌های كشور درحال وقوع است نشان نداده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این درحالی است كه سازمان جنگل‌ها كه بارها از ثبت جهانی جنگل‌های هیركانی جلوگیری كرده، هربار در پاسخ به معترضان، از حفاظت اصولی این جنگل‌ها سخن به میان آورده‌است!


حفاظت اصولی!

نگرانی از وضعیت تخریب جنگل ابر باعث شده تا جلسه مطبوعاتی «محمدجواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور كه به خاطر اجلاس ریو+ 20 برگزار شده باشد، فرصتی برای ابزار نگرانی‌ها از سوی خبرنگاران شوند. محمدی زاده هم ضمن دفاع همه جانبه از ساخت این جاده، مسئولیت حفاظت از جنگل ابر بر اساس قوانین را وظیفه سازمان جنگل‌ها می‌داندو می‌گوید: «خبرنگاران بهتر است ابهاماتی که در خصوص این جاده وجود دارد را از سازمان جنگل‌ها که متولی اصلی این جنگل است بپرسند.» سازمان جنگل‌ها هم درحالی نسبت به وضعیت امروز این جنگل ارزشمند سكوت كرده كه در سال 2007 با بهانه دفاع همه جانبه این سازمان از جنگل‌های هیركانی، جلوی جهانی شدن آنها را گرفت. پرونده جهانی شدن جنگل‌های هیركانی، - جنگل ابر هم جزئی از آنهاست- قرار بود در یك پرونده مشترك از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران و كشور آذربایجان در یونسكو ثبت شود تا در سایه قوانین ملی و بین‌المللی و كمك كارشناسی ومالی این سازمان بین‌المللی حفظ شود. اما این جنگل برای اینكه در پناه قوانین بین‌المللی قرار گیرد، هر بار با مانع بزرگ « مخالفت سازمان جنگل‌ها» روبه رو شده است!



تحمل قطع یك درخت را هم نداریم!

از سوی دیگر محمدی‌زاده ضمن گلایه بسیار از رسانه‌ها، جاده در حال ساخت یك جاده روستایی درجه دو واز سوی كارشناسان مستقل یك جاده شهری خوانده می‌شود كه به قطع درختان بسیاری منجر خواهد شد. اما محمدجواد محمدی زاده می‌گوید: «عرض این جاده 5 متر خواهد بود كه برای ساخت آن تاكنون 32درخت با قطر بیشتر از 15 سانتی متر قطع شده است.» محمدی زاده درحالی درختان قطع شده را 32 درخت اعلام می‌كند كه خبرهای دیگری از قطع 4 هزار درخت خبر می‌دهد. اما با توجه به اینكه قطع درختان در روز تعطیل انجام گرفته و همان زمان هم از محل خارج شده است، تعداد واقعی آن معلوم نیست! او همچنین می‌گوید: «بر خلاف ادعای برخی مبنی براحداث جاده ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض پنج متر در این جنگل صادر شده است.» به گفته او در ابتدا گزینه ای که برای احداث این مسیر از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت پیشنهاد شد به دلایل زیست محیطی مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. او همچنین در آن طرح حدود 24 کیلومتر از مسیر جاده از مناطق جنگلی عبور می کرد و به دنبال آن اثرات مخربی بر محیط زیست ایجاد می‌شد. از این رو سازمان محیط زیست با آن مخالفت کرد و قرار شد طرح دیگری که حداقل تخریب را به دنبال دارد، اجرا شود. محمدی زاده می‌گوید: «اگر قرار باشد جاده درجه یک در جنگل ابر ساخته شود و بر این اساس دخل و تصرفی در محیط زیست انجام شود، باید برای احداث آن ارزیابی زیست محیطی انجام شود اما آنچه که در مورد جاده جنگل ابر تصویب شده است، احداث یک جاده روستایی درجه دو با هدف دسترسی اهالی روستا به خدمات شهری است.»به گفته او در همه جای دنیا در مناطق بکر که دارای ارزش حیاتی هستند، جاده احداث می شود زیرا توسعه امری اجتناب ناپذیر است اما در کنار آن باید مسائل مختلف از جمله حفظ محیط زیست مورد توجه جدی قرار گیرد. محمدی زاده می‌گوید: «برخی از رسانه‌ها اعلام کردند گونه های درختی کمیاب سرخدار در مسیر احداث این جاده قرار دارند که با عملیات جاده سازی آنها از بین می روند در حالی که حتی یک گونه از این درختان با ارزش در مسیر احداث این جاده وجود ندارد.» البته محمدی زاده نوع درختانی كه قطع شده‌اند را مشخص نمی‌كند! به گفته او گونه های با ارزش در فاصله 7 تا 9 کیلومتری این جاده در منطقه« پونه آرام» و «تخت افرا» قرار دارند و به هیچ عنوان اجازه تخریب زیستگاه های این گونه های نادر از سوی سازمان محیط زیست داده نمی شود. رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: «برآوردهای سازمان جنگل‌ها و مراتع درجنگل ابر نشان می دهد که در مسیر احداث جاده، درختانی با قطر بالای 15 سانتی متر و دارای ارزش زیست محیطی، بسیار کم هستند.

در واقع مسیر جاده طوری انتخاب شده است که کمترین اثرات تخریب را بر محیط زیست داشته باشد.»به گفته او براساس توافقی که با مجری طرح انجام شده است آنها باید پنج برابر تعداد درختان قطع شده در جنگل ابر درخت بکارند. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی بر تمام مراحل ساخت و احداث این جاده نظارت خواهد داشت و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی برخورد می کند. به گفته او عرض جاده روستایی جنگل ابر پنج متر خواهد بود که دارای دو شانه 75 سانتی متری است. رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه هدف اصلی ساخت جاده در این منطقه ویلاسازی است، می‌گوید: به هیچ عنوان در این منطقه اجازه تغییر کاربری و توسعه داده نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha