شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5151

محققان موفق شدند علت مقاومت برخی پشه‌ها در برابر مالاریا را كشف كنند. این یافته ممكن است به مبارزه با این بیماری در انسان‌ها كمك كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری یونایتدپرس از دالاس، دانشمندان در "مركز پزشكی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن " دریافتند برخی تغییرات در دستگاه ایمنی بدن پشه ظاهرا با پیشگیری از چسبیدن پشه به انگل، از حشره محافظت می‌كند.

انسان‌ها از طریق پشه به مالایا مبتلا می‌شوند. محققان می‌گویند درك چگونگی دفع این انگل از سوی برخی پشه‌ها ممكن است راهی برای پیشگیری از آلوده شدن پشه‌ها و در نتیجه پیشگیری از انتقال این بیماری به انسان‌ها فراهم كند.

محققان محور توجه خود را بر ‪ ، TEP1‬یك پروتئین دستگاه ایمنی پشه متمركز كردند.

در مطالعه‌ای كه در نسخه اینترنتی مجله "‪National Academy of Sciences‬ ‪ "Proceedings of the‬منتشر شده است، این گروه تحقیقاتی كشف كرد كه تفاوت‌های ژنتیكی میان پشه‌هایی كه نسبت به این انگل مقاوم و آنهایی كه نسبت به این انگل آسیب‌پذیر هستند عمدتا مربوط به ناحیه پروتئین "‪"TEP1‬ است. این ناحیه همان جایی است كه انگل مالاریا را جذب می‌كند.

"ریچارد باكستر" یك محقق بیوشیمی در موسسه پزشكی هوارد هیوز می‌گوید بیش از صد سال است كه پزشكان به دنبال راه درمانی برای مالاریا هستند.

وی افزود، به تازگی محققان به فكر درمان پشه مالاریا افتاده‌اند.

پشه‌هایی كه نسبت به مالاریا مقاوم هستند به گسترش بیشتر بیماری كمك نمی‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha