چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶

روانپزشکان بر این باورند که افسردگی پس از سقط جنین می‌ تواند حتی پس از زایمان‌‌های موفق در بارداری‌‌های بعدی ادامه پیدا کند و به همین خاطر باید درمان آن را تا پیش از بارداری مجدد جدی گرفت.

افسردگی پس از سقط جنین را جدی بگیرید
سلامت نیوز : روانپزشکان بر این باورند که افسردگی پس از سقط جنین می‌ تواند حتی پس از زایمان‌‌های موفق در بارداری‌‌های بعدی ادامه پیدا کند و به همین خاطر باید درمان آن را تا پیش از بارداری مجدد جدی گرفت.

این متخصصان در مطالعات خود روی زنانی که پس از سقط جنین دچار افسردگی و اضطراب شده بودند متوجه شدند که علائم این اختلالات روانی و خلقی ممکن است حتی در بارداری‌های موفق بعدی و به دنیا آمدن نوزاد سالم ادامه پیدا کند. این ارزیابی براساس یک مطالعه طولانی مدت روی والدین و فرزندان تحت عنوان تحقیق در دانشگاه بریستول صورت گرفته است. روانپزشکان در این بررسی‌ها به هیچ مدرک علمی و مستدل دست پیدا نکردند که ثابت کند علائم این اختلالات خلقی ناشی از سقط جنین، پس از تولد نوزاد سالم در بارداری بعدی کاهش پیدا می‌کند و یا برطرف می‌ شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛معمولا همه تصور می‌ کنند با تولد نوزاد تازه به دنیا آمده، خاطره سقط جنین قبلی به فراموشی سپرده می‌ شود و زندگی رنگ و بوی تازه‌‌ای می‌ گیرد ولی این محققان در بررسی‌های خود دریافتند که افسردگی پس از سقط جنین می‌ تواند حتی تا سه سال پس از تولد نوزاد سالم و جدید هم ادامه داشته باشد. این متخصصان حدود ۱۳ هزار و ۱۳۳ زن را مورد بررسی قرار دادند که ۲۱ درصد از آنان یک یا دو بار سقط جنین را تجربه کرده بودند و ۱۰۸ نفر از آن‌ها جنین مرده بدنیا آورده بودند. محققان اضطراب و افسردگی را در تمام این زنان مورد مطالعه قرار دادند.

آن‌ها دریافتند زنانی که یک بار تجربه سقط جنین یا تولد نوزاد مرده را داشتند، پس از سه سال تقریبا ۱۳ درصد دچار علائم افسردگی شده بودند و ۱۹ درصد دیگر از این زنان که دو بار تجربه سقط جنین داشتند تا ۳۳ ماه بعد گرفتار افسردگی بودند. در این شرایط که مادر در شرایط روحی بدی قرار دارد فاکتور مهمی که می‌ تواند او را به حالت طبیعی و وضعیت سلامت روانی بازگرداند، حمایت اطرافیان و بویژه همسر وی است که با احساس امیدواری در مادر می‌ تواند حتی او را برای دوباره صاحب فرزند شدن آماده سازد و احتمال افسردگی‌‌های بعدی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد. شرح این بررسی‌ها در مجله انگلیسی روانپزشکی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha