این مقاله به شما کمک می‌کند آزبست را بشناسید: آزبست چیست، اثرات آن بر سلامتی، کجا در خانه شما قرار دارد، و در مورد آن چه باید کرد؟

استفاده از پشم شیشه در لحاف، متکا یا تشک‌ خطرناک است/از تماس مستقیم با پشم شیشه خودداری کنید

حتی اگر آزبست در خانه شما باشد، این معمولاً یک مشکل جدی نیست. صرف وجود آزبست در خانه یا ساختمان خطرناک نیست. خطر این است که مواد حفاظت کننده از آزبست ممکن است در طول زمان آسیب ببینند. آزبست آسیب دیده ممکن است الیاف آزبست را آزاد کند و به یک خطر برای سلامت تبدیل شود.

بهترین کاری که می توان با مواد آزبست در شرایط خوب انجام داد این است که آن را به حال خود رها کنید! ایجاد مزاحمت در آن ممکن است خطری برای سلامتی ایجاد کند، جایی که قبلاً وجود نداشت. این راهنما را قبل از بازرسی، برداشتن یا تعمیر مواد آزبست مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : 6 دلیل قانع کننده برای تعویض هفتگی روبالشی

آزبست چیست؟

آزبست یک فیبر معدنی است. تنها با نوع خاصی از میکروسکوپ می توان آن را به طور مثبت شناسایی کرد. انواع مختلفی از الیاف آزبست وجود دارد. در گذشته، آزبست به انواع محصولات مانند پشم شیشه اضافه می شد تا آنها را تقویت کند و عایق حرارتی و مقاومت در برابر الیاف را ایجاد کند.

خطرناک ترین نوع آزبست چیست؟

آزبست آبی و قهوه ای خطرناک ترین نوع در نظر گرفته می شود. واردات، عرضه و استفاده از آزبست سفید، آبی و قهوه ای ممنوع شده است. الیاف آزبست در آب حل نمی شوند و تبخیر نمی شوند. آنها در برابر حرارت، آتش، تخریب شیمیایی و بیولوژیکی مقاوم بوده و از نظر مکانیکی قوی هستند.

آزبست چه آسیبی می تواند ایجاد کند؟

آزبست تنها در صورتی خطرناک است که تکه تکه شود و الیاف آن در هوا - به عنوان گرد و غبار آزبست - تبدیل شود. اگر این فیبرها استنشاق شوند می توانند باعث بیماری های جدی شوند. با این حال، این موارد در بین افرادی که در معرض مقادیر بالای آزبست نیستند بسیار نادر است. آنها عمدتاً توسط افرادی ایجاد می شوند که به طور منظم با آزبست کار می کنند یا قبلاً کار می کردند.


آزبستوز یک اسکار غیرقابل برگشت ریه است که منجر به مشکلات شدید تنفسی می شود. حتی پس از توقف مواجهه با آزبست می تواند به رشد خود ادامه دهد
سرطان ریه. افرادی که به طور منظم با آزبست کار می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. سرطان زا را نیز ببینید.
مزوتلیوما یک سرطان غیرقابل درمان پوشش داخلی قفسه سینه یا دیواره شکم است. بروز آن در میان جمعیت عمومی بسیار کم است، اما کارگران آزبست شانس بیشتری برای ابتلا به آن دارند.
بیماری های مرتبط با آزبست مدت زیادی طول می کشد تا ایجاد شوند. علائم آزبستوز ممکن است 10 تا 20 سال ظاهر شود و علائم سرطان های مرتبط با آزبست تا 40 سال طول بکشد.

آزبست چگونه می تواند بر سلامت من تأثیر بگذارد؟

یک سرطان نادر و تهاجمی به نام مزوتلیوما منحصراً در اثر قرار گرفتن در معرض آزبست ایجاد می شود. آزبست همچنین باعث ایجاد یک بیماری پیشرونده ریوی به نام آزبستوز می شود. ویژگی‌های سرطان‌زای این ماده معدنی چیزی است که آزبست را خطرناک می‌کند.

از مطالعات افرادی که در کارخانه ها و کارخانه های کشتی سازی در معرض آزبست بودند، می دانیم که تنفس سطوح بالای الیاف آزبست می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به موارد زیر شود:

  • سرطان ریه
  • مزوتلیوما، سرطان پوشش قفسه سینه و حفره شکمی
  • آزبستوز، که در آن ریه ها با بافت فیبری اسکار می شوند.

خطر سرطان ریه و مزوتلیوما با تعداد فیبرهای استنشاق شده افزایش می یابد. خطر ابتلا به سرطان ریه ناشی از استنشاق الیاف آزبست نیز در صورت سیگار کشیدن بیشتر است. افرادی که به آزبست مبتلا می شوند معمولاً برای مدت طولانی در معرض سطوح بالای آزبست بوده اند. علائم این بیماری ها معمولاً تا حدود 20 تا 30 سال پس از اولین مواجهه با آزبست ظاهر نمی شوند.

اکثر افرادی که در معرض مقادیر کمی آزبست هستند، همانطور که همه ما در زندگی روزمره خود هستیم، به این مشکلات سلامتی مبتلا نمی شوند. با این حال، در صورت مختل شدن، مواد آزبست ممکن است الیاف آزبست را آزاد کند که می تواند به ریه ها استنشاق شود. الیاف می توانند برای مدت طولانی در آنجا باقی بمانند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. مواد آزبستی که در صورت دستکاری به راحتی خرد می شوند، یا اره، خراشیده شده یا به صورت پودر در آمده اند، احتمال بیشتری برای ایجاد خطر برای سلامتی دارند.

برای حفاظت از سلامتی در خانه چه باید کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن کریزوتیل اگر فکر می کنید آزبست ممکن است در خانه شما باشد، نترسید! معمولاً بهترین کار این است که مواد آزبستی را که در شرایط خوبی هستند به تنهایی رها کنید.به طور کلی، مواد در شرایط خوب الیاف آزبست را آزاد نمی کنند. هیچ خطری وجود ندارد مگر اینکه الیاف آزاد شده و به داخل ریه ها استنشاق شوند.

اگر مشکوک هستید که مواد حاوی آزبست هستند، مرتباً بررسی کنید. به آن دست نزنید، اما به دنبال علائم ساییدگی یا آسیب مانند پارگی، ساییدگی یا آسیب با آب باشید. مواد آسیب دیده ممکن است الیاف آزبست را آزاد کنند. این امر مخصوصاً اگر اغلب با ضربه زدن، مالش یا دست زدن به آن یا در معرض لرزش شدید یا جریان هوا قرار می گیرد، صادق است.

گاهی اوقات، بهترین راه برای مقابله با مواد کمی آسیب دیده این است که دسترسی به آن منطقه را محدود کنید و آن را لمس نکنید .دستکش های آزبست آسیب دیده یا فرسوده، پدهای روی اجاق گاز یا روکش های میز اتو را دور بریزید. با مقامات بهداشتی محلی، محیط‌زیست یا سایر مقامات مربوطه تماس بگیرید تا روش‌های مناسب نگهداری و دفع را بیابید.

اگر مواد آزبست بیش از اندکی آسیب دیده است، یا اگر می خواهید تغییراتی در خانه خود ایجاد کنید که ممکن است آن را مختل کند، تعمیر یا حذف توسط یک متخصص لازم است. قبل از اینکه خانه خود را بازسازی کنید، بررسی کنید که آیا مواد آزبست وجود دارد یا خیر.


چه جاهایی در خانه ممکن است پیدا شود که آزبست داشته باشد؟

  • برخی از زونهای سقف و سایدینگ از آزبست سیمان ساخته شده اند
  • آزبست ممکن است در رنگ های بافت دار و در ترکیبات چسباننده مورد استفاده در اتصالات دیوار و سقف وجود داشته باشد.
  • خاکستر و اخگرهای مصنوعی که برای استفاده در شومینه های گازسوز فروخته می شوند ممکن است حاوی آزبست باشند.
  • محصولات قدیمی‌تر مانند پدهای روی اجاق گاز ممکن است دارای ترکیبات آزبست باشند.
  • دیوارها و کف اطراف اجاق های چوب سوز ممکن است با کاغذ آزبست، تخته آسیاب یا ورق های سیمانی محافظت شوند.
  • آزبست در برخی از کاشی های کف وینیل و پشتی روی کفپوش ورق های وینیل و چسب ها یافت می شود.
  • لوله های آب گرم و بخار در خانه های قدیمی ممکن است با مواد آزبست پوشانده شوند یا با یک پتو یا نوار آزبست پوشانده شوند.
  • کوره های نفت و زغال سنگ و واشر درها ممکن است دارای عایق آزبست باشند.

دکتر حمیدرضا دهقان متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: پشم شیشه در تولید برخی از لحاف و تشک‌ها استفاده می‌شود. اگر روکش آن برداشته شود، تماس آن در درازمدت ممکن است باعث ابتلای فرد به بیماری‌های تنفسی شود.

دکتر حمیدرضا دهقان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود:‌ پیش از این محصولات تهیه شده با پشم شیشه حاوی آزبست بود اما در حال حاضر از الیاف دارای این ماده استفاده نمی‌شود. با این حال اگر روکش پشم شیشه برداشته شود ممکن است تماس مستقیم با آن در درازمدت موجب ابتلای فرد به بیماری‌های تنفسی شود چراکه این الیاف حاوی پودرهای ریزی است که تنفس آن در درازمدت امکان دارد باعث بروز بیماری فیبروزریه و در ادامه تنگی نفس پیشرونده شود البته این فرضیه کاملا اثبات نشده است.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه ابتلا به تومور ریه شایع‌ترین عارضه بر اثر قرار گرفتن در معرض آزبست است، گفت: عوارض تومور ناشی از آزبست 20 سال بعد نمود پیدا می‌کند. بیشتر مبتلایان به این تومور یا در کارخانه‌هایی کار می‌کردند که از این ماده در آن‌ها استفاده می‌شده است یا خانه‌های آنان در کنار این کارخانه‌ها قرار داشته است.

وی با اشاره به روش اشعه درمانی به عنوان یکی از راه‌های درمانی تومورها، اظهار کرد: در این روش پزشک با تاباندن اشعه با انرژی زیاد به محل تومور و سلول‌های سرطانی در حال رشد تلاش می‌کند جلوی رشد تومور را بگیرد و اشعه درمانی در درمان بسیاری از تومورها موثر است.دهقان درباره روش‌های مختلف اشعه‌ درمانی گفت:‌ گاهی اوقات اشعه از روی پوست به تومور تابیده می‌شود اما برخی مواقع این کار از داخل بدن و نزدیک تومور انجام می‌شود که به آن (براکی‌تراپی) می‌گویند.

وی تاثیر اشعه درمانی در درمان تومورهای سرطانی نسبت به روش‌های درمانی دیگر گفت: در کشور انگلیس تحقیقی درباره روش‌های استفاده شده برای تومورهای درمان شده انجام شد که بر اساس آن 40 درصد از آن‌ها با استفاده از روش جراحی، 40 درصد با بهره‌گیری از اشعه درمانی و 20 درصد با استفاده از روش شیمی درمانی درمان شده بودند بنابراین تاثیر اشعه درمانی در درمان تومورها با روش جراحی برابر است اما روش اشعه درمانی در ایران هنوز به جایگاه خود نرسیده است و از روش جراحی بیشتر استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha