عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت امروزه با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته سونوگرافی امكان تشخیص بیشتر ناهنجاری‌های مادرزادی در همان ماههای اولیه بارداری وجود دارد.

دكتر "احمدرضا اكرمی" متخصص زنان در حاشیه همایش تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی قبل از تولد در گفت و گو با  ایرنا افزود با تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی قبل از تولد كه در صورت تولد شرایط سختی را برای خانواده و نوزاد متولد شده ایجاد كند به این نوع حاملگی‌ها در همان ابتدا خاتمه داده می‌شود.

وی گفت حدود پنجاه سال از وجود دستگاه‌های سونوگرافی می‌گذرد و در این مدت دستگاه‌های سونوگرافی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند به گونه‌ای كه با استفاده از آنها زوایای مختلف جنین در همان ماه‌های اولیه بارداری به وضوح قابل تشخیص است.

دكتر اكرمی با اشاره به اینكه در گذشته از سونوگرافی فقط برای تشخیص جنسیت جنین، سن جنین و تشخیص محل جفت استفاده می‌شد افزود هم‌اكنون با پیشرفت‌هایی كه در دستگاهها حاصل شده مواردی همچون كوتاهی استخوان جنین، اختلال در رشد اندام و ساختار فیزیكی جنین قابل تشخیص است.

این متخصص با اشاره به اینكه مهمترین ناهنجاری مادرزادی قبل از تولد سندرم ژنتیكی داون یا منگولیسم است افزود سندروم داون در همان سنین پایین بارداری قابل تشخیص است.

وی در خصوص نحوه تشخیص این مشكل گفت این سندرم ژنتیكی را از روی علایمی همچون جمع شدن آب در پشت گردن جنین، عدم مشاهده تیغه بینی و بالا رفتن تراكم استخوان در قسمتی از بدن مثلا تراكم استخوان در ناحیه لگن كه با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است.

به گفته وی وجود این علایم تعین‌كننده خطر ابتلای جنین به سندروم‌های ژنتیكی و ناهنجاری‌های مادرزادی است كه با كشیدن مایع اطراف جنین و با نمونه برداری از جفت، سلول‌ها گرفته و كشت داده می‌شود و به منظور تشخیص ناهنجاریهای كروموزومی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت مواردی از ناهنجاری همچون كجی پا، پاهای حالت چماقی، كج بودن دست، كوتاهی استخوانها و سایر ناهنجاری‌های فیزیكی جنین با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است.

بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی جنین در همان سه ماه اول بارداری به كمك روشهای سونوگرافی قابل تشخیص هستند و در صورت تشخیص این موارد، به بارداری‌های همراه با ناهنجاریهای قبل از تولد خاتمه داده می‌شود.

كارگاه تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی قبل از تولد روز پنجشنبه چهاردهم تیرماه در مركز فوق تخصصی باروری و ناباروری پژوهشكده ابن‌سینا برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha