چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 51521
سلامت نیوز : قیمت اقلام خوراكی اساسی از قبیل مرغ، تخم‌مرغ، برنج و شیر این‌ روزها همچنان روند صعودی خود را طی می‌كنند و آنطور كه به نظر می‌آید خیال سرازیری در مسیر كاهش قیمت ندارند. با تمام این شرایط اما مسئولین بار دیگر وعده داده‌اند كه تا پایان تیرماه بازار حس‌وحال ارزانی به خود خواهد گرفت. وعده‌ای كه پیش از این هم دو بار دیگر تكرار شده‌ بود اما نتایج آن چیزی جز تداوم افزایش قیمت نبود.

بر همین‌ اساس مقامات دولتی وعده داده بودند كه تا اواخر خرداد ماه

سال جاری بازار رنگ‌وروی آرامش به خود می‌گیرد و شاهد كاهش قیمت اقلامی مانند مرغ، شیر و برنج خواهیم بود. با این وجود اما قیمت مرغ همچنان به پرواز خود ادامه داد و به قیمت 7 هزار تومان رسید. آن هم در حالی كه مسئولین وعده داده بودند قیمت مرغ به زیر 5 هزار تومان می‌رسد. همچنین براساس آمارهای هفتگی بانك مركزی این افزایش قیمت را می‌توان در كالاهایی از قبیل تخم‌مرغ و گوشت و میوه‌جات هم مشاهده كرد. بنابراین می‌توان ادعا كرد وعده‌های دولت درخصوص كنترل بازار نتیجه معكوس داشته‌ و موجب به راه افتادن سیل گرانی در بازار شده‌اند. آنطور هم كه برخی كارشناسان عنوان می‌كنند گویا دولت تنها راه كنترل بازار را تكرار وعده‌های پیشین خود می‌داند و در این راه دست به اقدامی عملی كه از پایه‌های اقتصادی ریشه گرفته باشد نمی‌زند. با این وجود اما باید منتظر ماند و دید این‌بار هم وعده دولت راه مخالف می‌رود و به افزایش قیمت می‌انجامد و یا آرامش را در بازار حاكم می‌كند.

توزیع مرغ با قیمت 4650 تومان از امروز

در حالی كه این روزها قیمت مرغ تا 7 هزار تومان هم رسیده‌است اما معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفته‌است كه از روز جاری مرغ با قیمت 4650 تومان توزیع خواهد شد. این سخن می‌تواند به عنوان تصمیم دولت برای كنترل بازار در نظر گرفته شود. با این وجود اما برخی كارشناسان تاكید می‌كنند كه توزیع كالا با قیمت‌های مصوب راهكاری كوتاه‌مدت است و پس از چندی بازار به مدار افزایشی خود باز خواهد گشت. با این وجود اما نعمت‌الله تركی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با تأکید بر اینکه طبق محاسبات انجام شده قیمت مرغ در هر کیلوگرم باید 5 هزار تومان باشد، گفت: از امروز 70 تن مرغ با قیمت 4650 تومان در میادین توزیع می‌شود.

نعمت‌الله ترکی اظهار داشت: با آنالیز هزینه‌ها برای قیمت تمام شده مرغ

با احتساب هر کیلوگرم سویا 1300 تومان و هزینه‌های جانبی حداکثر قیمت‌مرغ در شهر تهران باید 5 هزار تومان باشد و اگر مرغداری‌ها سویای 900 تومانی دریافت کنند باید قیمت بالاتر از 4600 تومان نباشد. وی افزود: اگر قیمت‌ها بالاتر از 5 هزار تومان در شهر تهران باشد تخلف محسوب می‌شود و با بازرسی‌هایی که انجام می‌شود به شدت با گرانفروشان مقابله می‌شود. معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت: از امروز همچنین بخشی از واحدهای صنفی نیز با نصب بنر با همین قیمت باید مرغ را توزیع کنند. وی افزود: در تلاش هستیم تا توزیع روزانه مرغ با قیمت تعادلی را به 110 تن برسانیم.

ترکی همچنین خاطرنشان ساخت: واردات مرغ به کشور آغاز شده‌است كه بخشی از آن برای ماه مبارک رمضان ذخیره‌سازی می‌شود و بخشی دیگر طی چند روز آینده وارد شبکه توزیع می‌شود.

از سوی دیگر پس از اعلام خبر توزیع مرغ 4650 تومانی در بازار اتحادیه‌ سراسری مرغداران گوشتی ایران با ارسال بیانیه‌ای خواستار عرضه مرغ با قیمت 5400 تومان شده‌است. در این بیانیه آمده‌است: برخی عوامل سودجو با دامن زدن به شرایط فعلی و سوءاستفاده تئوری واردات مرغ را مطرح می‌کنند که تبعات آن جبران ناپذیر خواهد بود؛ از تولیدکنندگان انتظار است ضمن هماهنگی با مسئولان استانی، مرغ را با قیمت زنده هر کیلوگرم 37700 ریال عرضه تا آماده طبخ آن به قیمت 5400 ریال تامین شود.

اتحادیه‌ سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کرده است: جهت حل آنی معضل و گذر از این مرحله و رسیدن به شرایط مطلوب، به رغم اینکه قیمت محصول تابع عرضه و تقاضا می‌باشد باید با هم اندیشی و یک عزم دسته‌جمعی بتوانیم از این شرایط سخت گذر نموده و به شرایط مطلوبی برسیم که به نفع تولید و مصرف کننده باشد.

وعده ارزانی برنج تا آخر تیرماه

دبیر انجمن برنج ایران هم دیروز از كاهش قیمت برنج در بازار تا آخر تیرماه خبر داد. وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با حداقل سود برنج وارداتی را در بازار عرضه خواهد کرد، از کاهش 10 درصدی قیمت برنج در پایان تیرماه خبر داد. جمیل علیزاده شایق درخصوص قیمت برنج در بازار اظهار داشت: درحال حاضر قیمت برنج در بازراهای شهرهای شمالی کشور نسبت به هفته گذشته ثابت مانده‌است به‌طوری‌که هرکیلوگرم برنج طارم درجه یک با حداقل خرده و بدون ناخالصی در بازارهای شمال همچنان با قیمتی در حدود 3500 تا 3700 تومان عرضه می شود. وی به مهر گفت: متاسفانه وقتی این نوع برنج به پایتخت می رسد کیفیت آن توسط برخی افراد پایین می آید و بین 4800 تا 5500 تومان به فروش می رسد.

شایق به افزایش قیمت مرغ و گوشت در بازار اشاره کرد و افزود: البته افزایش قیمت مرغ و گوشت در بازار تاثیرزیادی در افزایش قیمت برنج دارد، چون فروشنده وقتی می بیند قیمت گوشت و مرغ در بازار افزایش پیدا کرده است، روی قیمت برنج هم می کشد درحالی که اتفاق خاصی مثل کمبود نهاده‌ها برای برنج نیفتاده است! وی درخصوص راهکار مقابله با گرانفروشی برنج در بازار گفت: باید سازمان‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و سازمان تعزیرات، نظارت بیشتری بر روی قیمت برنج داشته باشند تا به مصرف‌کننده فشار نیاید. از سوی دیگر باید توجه داشت كه شیر هم یكی از اقلامی بود كه در این مدت نوسانات قیمتی بسیاری را از سر گذراند. در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری بازرسی‌های تعزیراتی از كارخانه‌های تولید شیر و تعیین نرخ دستوری برای این كالای پرمصرف بی‌سرانجام بود و شاهد كاهشی در قیمت شیر نبودیم.

لبنیات برای قشر كم‌درآمد و مرفه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با این وجود اما دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از راهكار تازه‌ای برای كاهش قیمت شیر و رفع مشكل مردم سخن به میان آورده‌است. براساس سخنان رضا باكری قرار بر این است كه از

17 تیرماه شیر، پنیر و ماست با دو نرخ متفاوت برای قشر كم‌درآمد و مرفه عرضه شود. البته مشخص نیست كه ملاك تشخیص اقشار متفاوت برای خرید لبنیات چگونه است. در همین خصوص رضا باكری دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی گفت: از 17 تیرماه‌ شیر، پنیر و ماست برای قشر کم درآمد 30 درصد ارزان‌تر عرضه می‌شود. رضا باکری اظهار داشت: طبق توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است شیر، پنیر و ماست در دو نرخ متفاوت برای اقشار کم‌درآمد و اقشار مرفه جامعه توزیع شود.

وی افزود: قیمت برای افراد کم‌درآمد جامعه پایین‌تر بوده و 50 درصد تولید کارخانجات لبنی با قیمت پایین‌تر به این بخش از جامعه اختصاص داده شود. وی قیمت حدودی شیر برای افراد کم درآمد جامعه را 1200 تومان و پنیر را 2400 تومان اعلام کرد. بر همین‌ اساس با محاسبه قیمت شیر 1600 تومانی در بازار و پنیر 2700 تومان این کاهش قیمت تا 33 درصد خواهد بود.

باکری به فارس گفت: ضرر کارخانه‌ها از محل توزیع محصول لبنی با قیمت پایین را قرار است افراد مرفه جامعه تامین کنند و برای این اقشار تا حدودی با قیمت بالاتر عرضه خواهد شد. باکری گفت: نظر وزارت صنعت این بود که از شنبه هفته آینده یعنی دهم تیرماه لبنیات با قیمت پایین عرضه شود اما به جهت نبودن فرصت برای انطباق کارخانه‌ها با وضع موجود به‌نظر می‌رسد این موضوع از 17 تیر‌ماه محقق خواهد شد. این مقام مسئول افزود: کارخانجات لبنی باید ضمن آماده‌سازی برچسب‌هایی با دو نرخ متفاوت عرضه کنند که مستلزم زمان خواهد بود. باکری تصریح کرد: کارشناسان انجمن صنایع لبنی مشغول مطالعه و بررسی قیمت‌ها هستند که احتمالا امروز تعیین و در هیات مدیره مصوب خواهد شود. وی در پاسخ به اینکه سیستم توزیع برای جامعه هدف کم‌درآمد و مرفه چگونه خواهد بود، گفت: سیستم توزیع را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند و کارخانه‌ها مسئول تولید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha