عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سبد فعلی الگوی غذایی خانواده‌های ایرانی نیازمند تعادل است.

دكتر ربابه شیخ‌الاسلام روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: در این شرایط برخی خانوارها انرژی و مواد مغذی كلیدی مورد نیاز خود را به صورت متعادل دریافت نمی‌كنند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب درصدی از خانواده‌های ایرانی با كمبود آهن، كلسیم و ویتامین ‪ A‬مواجهند و همچنین نیمی از خانوارها بیش از نیاز انرژی و پروتئین دریافت می‌كنند.

او گفت: میانگین مصرف مواد غذایی در كشور و مقایسه آن با سبد مطلوب نشان می‌دهد كه مصرف نان و برنج بیش از میزان مطلوب، مصرف مواد پروتئینی مانند حبوبات و انواع گوشت، كمتر از میزان مطلوب است و میزان مصرف فراورده‌های لبنی فاصله زیادی با حد مطلوب دارد.

این متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه افزود: خانواده‌های ایرانی بیشتر توجه به سیری شكم دارند تا سیری سلولی لذا توجه به سیاست گذاریهای مناسب تغذیه‌ای، آموزش همگانی و تدوین قوانین مربوطه، یك ضرورت است.

دكتر شیخ‌الاسلام افزود: تنظیم سبد غذایی خانواده به عواملی نظیر درآمد و قیمتها، دسترسی فیزیكی، دسترسی اقتصادی، عادات غذایی روزانه و آگاهیهای تغذیه‌ای بستگی دارد.

وی گفت: آموزش زنان به عنوان فرد موثر در تغذیه خانواده با محور سلامت، تغذیه و تنظیم بودجه خانواده از راهكارهای متعادل نمودن سبد غذایی است.

مدیر مووسسه تغذیه، سلامت و توسعه افزود: با تغییر شیوه زندگی و عادات غذایی می‌توان از بیماریهای قلبی و عروقی، سكته‌های قلبی و مغزی، افزایش فشار خون و اپیدمی رو به گسترش چاقی كه منابع مالی و انسانی بسیاری را از بین می‌برد، كاست.

وی گفت: در كشور فنلاند با برنامه‌ریزی ‪ ۲۵‬ساله، شیوع بیماریهای قلبی به میزان ‪ ۷۳‬درصد كاهش یافت.

عضو هیات علمی وزارت بهداشت افزود: هم‌اینك در ایران بیش از ‪ ۷۰‬درصد شیرینیها با روغن اشباع شده تهیه می‌شود در حالیكه مصرف اینگونه روغنها كه در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی نقش مهمی دارد، در تمام دنیا ممنوع شده است.

شیخ‌الاسلام در ادامه گفت: پیشگیری از شیوع رو به گسترش بیماریهای غیر واگیر باید از دوران جنینی و كودكی آغاز شود، كودكی كه به غذای كم‌نمك عادت كند در بزرگسالی كمتر به بیماری فشار خون مبتلا می‌شود.

وی با اشاره به رقم بالای مصرف پفك در بین كودكان نیز گفت: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده بیش از ‪ ۳۲‬درصد كودكان شهری و ‪ ۴۰‬درصد روستایی پفك مصرف می‌كنند كه ناآگاهی مادران یكی از دلایل این معضل است.

او افزود: این در حالی است كه پفك تا ‪ ۹‬برابر آب را جذب می‌كند و با پر شدن معده، كودك دیگر به خوردن مواد غذایی لازم اشتهایی ندارد.

وی با اشاره به اثر كمبود ریزمغذیها بر بهره هوشی كودكان گفت: كم خونی ناشی از كمبود آهن تا ‪ ۹‬امتیاز ضریب هوشی را كاهش می‌دهد.

او افزود: همچنین تولد نوزاد با وزن كم تا پنج امتیاز و نوزاد محروم از شیر مادر تا هشت امتیاز ضریب هوشی را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha