مدیر كل سلامت روان و اجتماعی گفت:‌ اختلال‌های روانی رتبه دوم بار بیماری‌ها را در كشور دارند و پس از حوادث در كنار بیماری‌های قلبی و عروقی و مساوی با آن موجب مرگ و میر و ناتوانی مردم می‌شوند.

محمد عمران رزاقی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود:‌ بار بیماری‌ها شامل میزان مرگ و میز و ناتوانی ناشی از یك بیماری است كه پس از حوادث، بیماری‌های قلبی به علت مرگ و میر بالا و بیماری‌های روانی به علت معلولیت و ناتوانی بالایی كه دارند دومین بار بیماری‌ها در كشور به خود اختصاص می‌دهند.
وی اضافه كرد:‌‌ به طور كل بین 15 تا 20 درصد مردم كشور دچار بیماری‌های روانی مختلف هستند و حدود یك درصد مردم از اختلالات شدید روانی رنج می‌برند، افسردگی شایع‌ترین بیماری روانی در كشور ماست كه در جامعه زنان بار اول بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و حتی تأثیر آن از حوادث و بیماری‌های قلبی نیز بیش‌تر است.
وی ادامه داد:‌ در واقع بیماری‌های قلبی طول زندگی را كاهش می‌دهند و بیماری‌های روانی عرض و كیفیت زندگی را متأثر می‌كنند، شاخص عرض زندگی شاخصی است كه اخیراً اهمیت بیش‌تری نسبت به گذشته در جهان پیدا كرده است و به عملكرد افراد، پویایی و مولد بودن انسان‌ها مربوط می‌شود.
رزاقی گفت: فردی كه دچار افسردگی یا یك بیماری روانی دیگر مبتلا می‌شود، توان انجام بسیاری از كارهای روزمره خود را از دست می‌دهد،‌ فعالیت‌های شغلی و تحصیلی او مختل می‌شود و نمی‌تواند از زندگی لذت ببرد.
وی افزود: بیماری‌های روانی درست مانند بیماری‌های جسمی عمق و اهمیت دارند اما در كشور ما چون بعد روان پیدا نیست كسی برای آن تره هم خرد نمی‌كند و در بین مردم هم معمولاً اكراه وجود دارد كه درباره آن صحبت شود و این وظیفه نظام سلامت است كه درستی به خدمات این بیماری‌ها‌ را فراهم كند و درباره آن اطلاع‌رسانی كند.
وی ادامه داد:‌ با وجود این، هنوز بیمه‌ها سهم خود را در پرداخت هزینه بیماری‌های روانی پرداخت نمی‌كنند و گر چه عده زیادی از بیماران روانی به روانپزشك مراجعه نمی‌كنند اما همان تعدادی كه وارد فاز درمان می‌شوند سهم پرداخت از جیبی كه برای درمان این بیماری‌ها می‌دهند، بسیار بالاست.
وی گفت: بیماری‌های روانی به طور ذاتی بیماری‌های مزمنی هستند در حالی كه بیمه‌ها اكنون برای بستری این بیماران فقط هزینه 56 روز را پرداخت می‌كند و این با توجه به ماهیت این نو بیماری‌ها بی انصافی است.
رزاقی افزود: مسئله دیگر محدودیت تعداد تخت روانپزشكی در بخش دولتی در كشور است و بیماران مجبورند برای درمان به بخش خصوصی مراجعه كنند و این مسئله باز هم باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها می‌شود.
وی گفت:‌ در زمان حاضر حداكثر 8 هزار تخت روانپزشكی فعال در كشور داریم در حالی حداقل به 20 هزار تخت روانپزشكی در كشور نیاز داریم و این كار سرمایه‌گذاری كلانی را طلب می‌كند و چون امكان چنین سرمایه‌گذاری وجود ندارد افزایش پوشش و عمق دادن به بیمه بیماری‌های روانی كاملاً ضروری است.
وی ادامه داد:‌ به طور كلی حدود یك درصد افراد جامعه به طور متوسط یك ماه در سال نیازمند خدمات بستری روانپزشكی هستند.
مدیر كل سلامت روان و اجتماعی وزارت بهداشت گفت:‌ ما در وزارت بهداشت برنامه‌های مختلفی را برای گسترش خدمات سرپایی و بستری به بیماران روانی داریم اما متأسفانه بودجه‌ای كه برای این كار اختصاص می‌یابد جوابگو نیست برای همین امسال ما درخواست 10 میلیارد تومان اعتبار كردیم كه فكر می‌كنم در نهایت حدود 8/1 میلیارد تومان آن اختصاص یابد.
وی گفت: ‌برنامه‌های مختلفی مه برای ارائه خدمات پیشگیری و درمان بیماری‌های روانی در نظام شبكه داریم اما با توجه به مشكلات ساختاری افق روشنی را برای ارتقای این خدمات در كشور نمی‌بینیم.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha