مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی با اشاره به مشکلات عدیده حقوقی زندانیان گوانتانامو از جمله تفهیم اتهام نشدن و مشکلات زیاد زندانیان در بند رژیم صهیونیستی به خصوص در غزه خبر داد.

سلامت نیوز :

ایوا فرانسوا ایدوکو در نشست خبری صبح امروز خود در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در 82 کشور جهان فعالیت دارد و دارای 13 هزار پرسنل متخصص است، اظهار داشت: این کمیته بیشترین فعالیت خود را برای پاسخ به نیازهای افراد در شرایط جنگی متمرکز کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: چیزی که در سال گذشته شاهد آن بودیم افزایش نیازها بوده است زیرا به دلیل بحران مالی بسیاری از کشورها به خصوص با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی و درگیری‌ها و جنگ‌ها مشکلاتشان بیشتر شده است.

مشکل غذایی به دلیل بحران اقتصادی در دنیا

ایدوکو با اشاره به این مشکلات به خصوص در کشورهای سومالی، سودان و کنگو تصریح کرد: این مشکلات در کشورهای دیگری مانند افغانستان و سوریه نیز به یک معضل تبدیل شده است و وضعیت بد اقتصادی زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی ادامه داد: ما به خوبی از فعالیت‌های ایران آشنا هستیم و در طول همکاری‌های خودمان فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌ایم و در ادامه این همکاری‌ها تفاهمنامه مشترکی را به خصوص در حوزه‌های درمان و توانبخشی و همچنین فعالیت‌های حقوق بشردوستانه (بازپیوندی خانواده‌ها) منعقد کرده‌ایم.

ملاقات با 9 هزار و 100 زندانی بحرینی توسط صلیب سرخ

ایدوکو در ادامه پاسخ پرسش خبرنگاران مبنی بر وضعیت نگران‌کننده در بحرین و چگونگی عملکرد این کمیته در این کشور اظهار داشت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ماه دسامبر شروع به بازدید زندان‌های بحرین کرده است و هم اینک از 9 هزار و 100 زندانی بازدید کرده است.

وی تصریح کرد: البته برای موافقت بازدید از زندان‌ها زمان بسیاری طول کشید و ما نیز استانداردهای خاص و مشخصی برای ملاقات جهت زندان‌ها داریم تا بتوانیم با تمام زندانی‌ها به طور اختصاصی و مداوم ملاقات کند.

مشکلات بحرین را نمی‌توانیم رسانه‌ای کنیم

ایدوکو با اشاره به برقراری ارتباط با خانواده زندانیان بحرینی نیز گفت: به‌هر حال برخی مسائل بحرین را ما اطلاع داریم ولی به دلیل محرمانه بودن آن نمی‌توانیم رسانه‌ای کنیم.

وی افزود: در افغانستان و سوریه و هر جای دیگر که خشونت وجود داشته باشد دغدغه ما حفظ جان پزشکان و پرستاران است و نگاه صلیب سرخ با هلال احمر ایران نیز در این زمینه مشترک است البته به جز این منطقه در کشورهای دیگر مانند سریلانکا نیز ما دچار چنین مشکلاتی هستیم و باید در مجموع امنیت برای کادر درمانی و آمبولانس‌ها که به نیازمندان ارائه خدمات می‌دهد حفظ شود.

پیگیری پرونده 4 دیپلمات ایرانی ادامه خواهد داشت

ایدوکو در ادامه پاسخ پرسش خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت پرونده 4 دیپلمات ایرانی نیز گفت: البته این به معنای آن نیست که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در موضوع پرونده  4 دیپلمات ایرانی و معاون سابق وزارت دفاع ایران کاری نکرده باشد بلکه ما فعالیت‌هایمان را به صورتی انجام می‌دهیم که پس از گرفتن نتایج آن را رسانه‌ای می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته پرونده‌های بسیار بدتری نیز در مقایسه با پرونده 4 دیپلمات ایرانی وجود دارد که 40 تا 50 سال افراد مفقود شده‌اند اما در مجموع هر خانواده‌ای که در زمینه پیدا کردن مفقودانشان درخواست دهد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جستجو برای پیدا کردن آنها را انجام می‌دهد و هیچ ربطی نیز به مقام آن افراد نیز نخواهد داشت بلکه تمام این خدمات یکسان خواهد بود.

ایدوکو تصریح کرد: به‌هر حال هنوز هم پس از جنگ عراق و ایران روند پیدا کردن مفقودان 2 کشور ادامه دارد و تعهد ما در این زمینه بسیار جدی است.

شرایط سخت مذاکره با آمریکا برای بازدید از‌ گوانتانامو

مدیر کل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی با اشاره به اینکه مذاکره با اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها برای بازدید از زندان‌هایشان بسیار سخت است ولی با این وجود این مذاکرات ادامه دارد، افزود: به طور مثال زندان گوانتانامو از همان اول نیز یک موضوع پیچیده‌ای بود که همچنان نیز ادامه دارد.

170 زندانی در گوانتانامو بدون تفهیم اتهام

وی تصریح کرد: 170 زندانی کماکان بدون رعایت استانداردها در گوانتانامو نگهداری می‌شوند و این در شرایطی است که هنوز این زندانی‌ها اتهامشان تفهیم نشده است و این در شرایطی است که اگر زندانی اتهامش تفهیم نشود باید آزاد شود ولی اکنون در گوانتانامو زندانیان دچار مشکلات حقوقی هستند.

ایدوکو ادامه داد: ما در زمینه زندان گوانتانامو با آمریکایی‌ها مذاکره داشته‌ایم البته همین مشکل را نیز در افغانستان داریم زیرا صحبت‌هایی از انتقال قدرت به نیروهای دیگر در این کشور می‌‌شود در حالی که هیچکس به فکر زندانیان در افغانستان نیست که پس از انتقال قدرت آینده این زندانیان چه خواهد شد.

مذاکرات سخت با اسرائیلی‌ها برای بازدید از زندان‌هایشان

وی با اشاره به مشکلات بسیار و سخت برای مذاکرات با اسرائیلی‌ها جهت بازدید از زندان‌هایشان به خصوص در غزه افزود: اکنون مشکلات زندانیان در غزه بسیار است و تمام تلاش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای ملاقات این زندانیان با خانواده‌هایشان ادامه دارد.

ایدوکو با اشاره به مشکلات در این زمینه به خصوص در کشورهای دیگر همچون سوریه نیز گفت: البته توانستیم با توافق سوری‌ها از زندان حلب در این کشور بازدید کنیم.

شرایط سخت برای خبرنگاران در زندان‌ها

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی با اشاره به مشکلات دستگیری خبرنگاران در اقصی‌نقاط جهان نیز افزود: به‌هر حال خبرنگاران در هر جای دنیا که دستگیر شوند و به زندان بیفتند مجبورند سختی‌های زیادی را تحمل کنند و این مسئله در زندان‌های اسرائیل نیز وجود دارد و در دو سال اخیر شاهد کشته شدن تعداد زیادی از خبرنگاران در اقصی نقاط جهان بوده‌ایم و در زمینه نجات خبرنگاران ما یک خط تماس مخصوص برای اطلاع‌رسانی در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ داریم.

ایدوکو با اشاره به اینکه به طور مثال در جریان درگیری‌های لیبی 35 خبرنگار دچار مشکل شده‌اند که با حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آزاد شدند، افزود: در هر صورتی اگر برای خبرنگاری در دنیا اتفاقی رخ دهد خانواده‌های آنان می‌توانند با اطلاع‌رسانی به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از وضعیت آنان اطلاع یابند و اگر خبرنگاری نیز در اسرائیل زندانی باشد پیگیری آن برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمک‌های بسیار زیادی توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کشورهای مالی، سوریه و افغانستان صورت می‌پذیرد، بیان داشت: به‌هر حال دسترسی به زندان‌ها فقط از عهده این کمیته بر می‌آید و تاکنون نیز در دو ماهه اخیر همکاران ما در کشورهای پاکستان و یمن جان خود را از دست دادند و در مجموع فعالیت‌های کمیته بر اساس سیاست‌ها تنظیم نمی‌شود بلکه بر اساس بی‌غرضی و بی‌طرفی فعالیت‌هایمان را انجام می‌دهیم.

ایدوکو با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه بسیار خوب هلال احمر ایران در زمینه درمان و امداد و نجات افزود: ما در مسئله مذهب نیز بر این باور هستیم که در بسیاری از مواقع مذاهب توانسته‌اند توده‌های مردمی را برای کمک بسیج کنند ولی به دلیل اینکه در طول سال‌های اخیر بسیاری از جنگ‌ها به دلیل اختلافات مذهبی رخ داده است کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سعی می‌کند تا کمتر فعالیت‌های خود را با محوریت مذهب انجام دهد و بیشتر بر روی بی‌طرفی و بی‌غرضی تمرکز می‌کند.

نیاز اولیه در بحرین کمک به زندانیان این کشور است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر فقدان کمک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به مردم بحرین در وضعیت نگران‌کننده کنونی گفت: در مورد بحرین ما اکنون مشکل امدادرسانی، غذایی یا بیمارستانی نداریم بلکه بیشترین مسئله ما متمرکز بر زندان‌های این کشور است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز همیشه به تنهایی و بدون کمک از کشورها یا جمعیت‌ها این کار را انجام می‌دهد همان طور که به طور مستقل توانستیم از زندان حلب در سوریه بازدید کنیم.

ایدوکو ادامه داد: به‌هر حال مردم بحرین نیز به کمک نیاز دارند ولی اولویت نخست ما اکنون کمک به زندانیان بحرینی است.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات خود با معاون وزیر دفاع ایران در زمینه آلودگی‌های تسلیحاتی و توانبخشی جسمی بیان کرد: ایران به‌هرحال تحت تأثیر جنگ و مین‌ها بوده است و ما نیز در مواقع اضطراری در زمینه مین‌زدایی فعالیت می‌کنیم همان طور که چندی قبل اطراف بیمارستان‌های لیبی و عراق را از مین پاک کردیم.

ایدوکو ادامه داد: بیشترین خدمات مین‌زدایی کمیته در کشور افغانستان است ولی در ایران به دلیل توانمندی‌های این کشور از جمله هلال احمر آن، ایران خود می‌تواند مین‌زدایی‌ها را انجام دهد و ما بیشتر برنامه‌های خود را بر آموزش‌ها متمرکز کرده ایم که نمونه بارز آن همکاری مشترک هلال احمر ایران با صلیب سرخ در آدیس‌آبابا بوده است.

مدیر کل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی خاطرنشان کرد: در زمینه اقدامات بشردوستانه نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه که در دبیرخانه ای در قم صورت می‌پذیرد استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha