مشاور وزیر بهداشت گفت:‌ حدود 30 درصد موارد بیماری به علت تداخل دارویی و تجویزهای غیر ضرور به وجود می‌آید و سالانه حداقل 250 میلیارد تومان به همین علت در كشور ما از بین می‌رود.

محمدرضا واعظ مهدوی در گفت‌وگو با فارس افزود:‌ در زمان حاضر به علت نبود سیستم پزشك خانواده به خصوص در شهرها مردم در یك حالت بلاتكلیفی در رفتن به پزشك به سر می‌برند و گر چه آزاد هستند، به هر پزشكی كه می‌خواهند مراجعه كنند ولی‌ در بسیاری مواقع برای درمان یك بیماری به چند پزشك مراجعه می‌كنند و سرگردان هستند.
وی گفت: پزشكان هم چون سوابق بیمار را ندارند هر یك به تشخیص خود یكسری دارو تجویز می‌كنند و چون پزشكان مشاوره لازم را به بیمار نمی‌دهند گاهی بیمار در یك روز برای یك بیماری به چند پزشك مراجعه می‌كند و این امر علاوه بر هزینه‌های مضاعف ویزیت پزشك موجب تداخل دارویی در افراد و بروز بیماری‌های جدید می‌شود.
مشاور وزیر بهداشت افزود: نبود سیستم پزشك خانواده و تجویزهای غیر ضرور و متعدد به بیماران موجب شده كه اكنون در هر خانه یك انبار دارو وجود دارد كه بسیاری از داروهای آن تاریخ گذشته است و چون پزشكان از نتایج كار همكاران خود مطلع نیستند به طور مرتب بر عوارض ناشی از مصرف این داروها و خوددرمانی‌ها اضافه می‌شود.
وی گفت: واقعاً آمار دقیقی از میزان عوارض ناشی از تداخل دارویی در كشور وجود ندارد اما به طور كلی در اكثر كشورها بین 25 تا 30 درصد موارد بیماری را ناشی از تداخل دارویی و تجویز داروهای غیر ضرور می‌دانند كه در كشور ما این میزان حدود 250 میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود كه هدر می‌رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha