سلامت نیوز: چندین مطالعه نشان داده است خانم های باردار كه حالت تهوع و استفراغ نداشته اند بیشتر سقط جنین را تجربه كرده اند ولی در بیشتر آنها حاملگی به سرانجام رسیده است. بنابراین عدم وجود این علائم نباید به عنوان علامت خطر محسوب گردد. پس شما می توانید بدون نشانه ای از كسالت صبحگاهی، حاملگی موفق با یك بچه سالم داشته باشید.

1- من چگونه می توانم این حالت را كاهش دهم؟
 
انجمن كارشناسان تغذیه ی آمریكا نظریه ی زیر را برای مبارزه با حالت تهوع صبحگاه پیشنهاد می كنند:
- كمتر خوردن، بیشتر كردن تعداد دفعات وعده های غذایی، این كار كمك می كند به بهتر شدن سوزش سر دل و حالت تهوع.
- در بین غذا خوردن از نوشیدن مایعات اجتناب كنید و در عوض در بین دو وعده ی غذایی مایعات را بنوشید.
- به جای استفاده از غذاهای پر ادویه غذاهای بدون ادویه را انتخاب كنید.
- بیشتر میوه بخورید و همچنین تركیبی از كربوهیدراتها مانند سیب زمینی (پوره) و بیسكویت شور و - شیرینی بیشتر میل كنید. معده های حساس این غذاها را راحت تر تحمل می كنند.
- ویتامین های مورد نیاز در بارداری را در ساعات پایان روز استفاده كنید.
- صبح ها آرام از رختخواب خارج شوید و مقداری بیسكویت شور ساده یا غلات خشك در بستر میل كنید، این امر كاملاً تهوع را از بین می برد.
- نوشیدن چای گیاهی بدون كافئین گاهی اوقات مفید است. پزشك شما توصیه های لازم را ارائه می دهد.
انواعی از مواد غذایی وجود دارد كه به خنثی كردن اثرات حالت تهوع صبحگاهی كمك می كند.

2- این حالت چقدر شایع است؟
 
- حدود 11 الی 20 درصد زنان حالت تهوع و استفراغ ندارند، 28 تا 30 درصد آنها تنها حالت تهوع دارند و 52 تا 56 درصد حالت استفراغ را تجربه می كنند.
بعضی از محققین می گویند حالت تهوع صبحگاهی می تواند یك نشانه سلامت حاملگی باشد.

3- چه وقت شروع می شود؟
 
- بعضی از زنان این علائم را در طی اولین روزهای جایگزینی جنین تجربه می كنند اما بطور معمول شروع حالت تهوع با فاصله 1/5 تا 5 هفته از آخرین پریود می باشد.

4- چه وقت پایان می یابد؟
 
در حدود 60 درصد زنان حالت تهوع آنها تا 12 هفته پس از آخرین پریود ادامه دارد و بیشتر از 90 درصد آنها در 16 هفتگی احساس می كنند بهتر شده اند. یك تعداد زنان بدشانس در طول دوره بارداری حالت تهوع را دارند و در تعداد كمی از زنان در هفته های پایانی بارداری مجدداً شروع می شود.

5- آیا صبح ها حالت تهوع افزایش می یابد؟
 
- این حالت، تهوع صبحگاهی نامیده می شود. نتایج یك مطالعه نشان می دهد علامت استفراغ در ساعات 6 الی 9 صبح وجود دارد و در بقیه ی ساعات روز بیشتر حالت تهوع دیده می شود.

6- آیا همه ی حاملگی های من شبیه هم می باشد؟
 
- لزوماً این گونه نیست. در یك مطالعه 63 درصد زنانی كه قبلاً حامله بوده اند و بیشتر از 100 ساعت حالت تهوع داشته اند، بیان كردند كه علائمی مشابه قبلی داشتند ولی حاملگی شان یك مقدار متفاوت بوده است.

7- آیا این نشانه ی خوبی است؟
 
- چندین مطالعه نشان داده است خانم های باردار كه حالت تهوع و استفراغ نداشته اند بیشتر سقط جنین را تجربه كرده اند ولی در بیشتر آنها حاملگی به سرانجام رسیده است. بنابراین عدم وجود این علائم نباید به عنوان علامت خطر محسوب گردد. پس شما می توانید بدون نشانه ای از كسالت صبحگاهی، حاملگی موفق با یك بچه سالم داشته باشید.

8- چه چیز سبب این حالت است؟
 
- هورمونهای بارداری، جواب ساده و مطمئنی است، گرچه كسی واقعاً نمی داند، یك ارتباط قوی بین تهوع، استفراغ بارداری و تهوعی كه از قرصهای پیشگیری از بارداری است وجود دارد و به نظر می رسد كه یك زمینه ی هورمونی مشترك برای هر دو عارضه هست. برخی از محققین متوجه درصد بالاتری از سطح هورمون HCG در بیمارانی كه حالت تهوع و استفراغ دارند نسبت به كسانی كه بدون این نشانه ها هستند، شدند.

9- استفراغ شدید حاملگی چیست؟
 
- فرم شدید كسالت صبحگاهی است كه می تواند سبب آسیب رسانی به مادر و جنین شود. توصیه های پزشكی و درمانی در مورد استفراغ شدید بارداری در دسترس می باشد.
10- برای كسب اطلاعات بیشتر می توانید درباره آمار، عوامل و اثرات حالت تهوع و استفراغ در حاملگی، مراحل اختصاصی تهوع و استفراغ دوران بارداری و یك برنامه غذایی اختصاصی برای كسالت صبحگاهی مطالعات بیشتری را در دستور كار خود قرار دهید.

منبع: نشریه پیام پزشك

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha