سلامت نیوز: یک متخصص اطفال با بیان اینکه دختران دو برابر پسران به کم کاری تیروئید نوزادان مبتلا می شوند، اظهارداشت: شیر مادر حاوی هورمون طبیعی است و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند دچار علائم کمتری از بیماری می شوند اما والدین باید در کنارش درمان را ادامه بدهند.

دکتر محمود راوری در گفت‌وگو با ایسنا، کم کاری تیروئید در نوزادان را به دو دسته ارثی و اکتسابی تقسیم کرد و گفت: کم کاری اکتسابی در طول زندگی فرد رخ می دهد اما کم کاری ارثی به علت عدم تشکیل غده تیروئید است.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه این بیماری در دوره نوزادی هیچ گونه علائم بالینی ندارد و نوزاد به ظاهر سالم است، تاکید کرد: برای تشخیص این بیماری درروزهای دوم تا پنجم بعد از تولد به طور معمول یك نمونه خون برای TSH یا T4 از پاشنه پا گرفته می شود.

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه آمار جهانی كم كاری مادرزادی تیروئید یك در هزار نفر نوزاد است، گفت: دختران دو برابر پسران به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند و عدم درمان به موقع کودک باعث عوارض عقب ماندگی حرکتی - ذهنی می شود.

وی، زردی طولانی مدت در نوزاد را از علائم اولیه این بیماری عنوان کرد و افزود: خواب زیاد، کاهش اشتها، فتق نافی، کاهش دمای بدن و سردی پوست، ورم اندام تحتانی و دستگاه تناسلی از علائم این بیماری است.

راوری ادامه داد: وزن و قد این نوزادان هنگام تولد طبیعی است اما دور سر مقداری بزرگتر از حد طبیعی است. همچنین به علت بزرگی زبان اختلال در شیرخوردن و گرفتگی بینی دارند. پف آلوده بودن پلک‌ها، بی حالی و اختلال در نشستن و ایستادن، صدای خشن و تأخیر شروع تکلم از دیگر علائم این بیماری محسوب می شود.

این عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه پس از تشخیص بیماری از همان هفته اول درمان شروع می شود، افزود: اگر TSH نوزاد بالای 10 باشد، معمولا 25 تا 50 میکرو گرم داروی هورمون تیروئید به نوزاد داده می شود و پس از یک تا چهار هفته از پای نوزاد مقداری خون گرفته می‌شود.

راوری تصریح کرد: T4 در دو هفته اول و TSH در مدت یک ماه به حالت طبیعی برمی گردد. آزمایش‌های هورمون از شروع درمان هر دو ماه یک بار و از شش ماهگی به بعد هر سه ماه یک بار تا دوران سه سالگی باید انجام شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شیر مادر حاوی هورمون طبیعی است و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، دچار علائم کمتری از این بیماری می‌شوند اما والدین باید در کنارش درمان را ادامه بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha