سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون با اشاره به نیاز روزافزون بیماران به فرآورده‌های مشتق از پلاسما ضمن اعلام خبر افزایش 10 درصدی تولید این فرآورده‌ها در این سازمان گفت: اكنون مقدمات صادرات فاكتور 9 فراهم شده، در تلاش هستیم تا سال آینده فرآورده‌های دیگر را نیز صادر كنیم.

دكتر غلامرضا توگه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیشرفت ساخت پالایشگاه پلاسما عنوان كرد: عملیات ساخت و تكمیل پالایشگاه پلاسما یك پروژه چهارساله است. البته پالایشگاه پلاسما مجزای از سازمان انتقال خون است و خود دارای تشكیلات مستقل است. اما بر مبنای اطلاعاتی كه در دست است، برنامه ساخت آن مطابق با برنامه‌ زمان‌بندی شده پیش رفته است و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، در زمان اعلام شده كه سال 94 است،‌ به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینكه امروز نیاز به فرآورده‌های مشتق از پلاسما گسترش یافته است، گفت: این نیاز به صورت روزانه افزایش می‌یابد. بنابراین با توجه به گسترش شناخت بیماری‌ها و راهكارهای درمانی آن، این امر اجتناب‌ناپذیر است. به عنوان مثال روز به روز بر اندیكاسیون مصرف IVIG كه یك داروی استراتژیك است و امكان آن هم نیست كه از طریق مهندسی ژنتیك تولید شود و باید حتما از پلاسما استحصال گردد، افزوده می‌شود. بنابراین سازمان انتقال خون نیز باید فعالیت خود را متناسب با این نیاز، گسترش دهد.

توگه در ادامه ضمن اشاره به تنظیم و تدوین برنامه‌هایی به منظور گسترش تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما، اظهار كرد: سعی خواهیم كرد فعالیت‌هایمان را با نیاز روز جامعه منطبق كنیم. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود تولید پلاسما در كشور تا 10 درصد ارتقاء داشته باشد.

رییس سازمان انتقال خون در پاسخ به این پرسش كه چه زمانی برای صادرات فرآورده‌های پلاسمایی آماده می‌شویم، گفت: هم‌اكنون امكان صادرات فاكتور 9 فراهم شده است كه از لحاظ كمیت و كیفیت حائز استانداردهای لازم است. در خصوص IVIG نیز نیاز كشور را تامین می‌كنیم. امید است در سال آینده با افزایش تولید بتوانیم در خصوص سایر فاكتورها نیز صادرات داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha