سلامت نیوز: پزشكان دانماركی در یك مطالعه جدید هشدار دادند افرادی كه در نزدیكی خیابان‌های پر ترافیك زندگی می‌كنند، بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این پزشكان می‌گویند احتمالا كمبود خواب و نداشتن خواب راحت و كافی به دلیل سر وصدای زیاد و افزایش استرس در این افراد،‌ احتمال بروز حمله قلبی را در آنها افزایش دهد. اگر در یك شهر بزرگ زندگی می‌كنید هر چند ممكن است خودتان اتومبیل نداشته باشید اما خودروها و اتومبیل‌های دیگران می‌توانند به سلامت شما آسیب برسانند.

به گزارش سایت اینترنتی منز فیت سن، متخصصان دانماركی در این مطالعه 50 هزار نفر را كه در دو شهر بزرگ زندگی می‌كردند، طی یك دوره تقریبا 10 ساله تحت آزمایش و بررسی‌های دقیق قرار دارند. آنها دریافتند در اصوات بین 40 تا 80 دسیبل در ازای هر 10 دسیبل افزایش آلودگی صوتی ناشی از ترافیك خودروها، خطر بروز حمله قلبی در انسان 12 درصد افزایش پیدا می‌كند.

این متخصصان متوجه شدند حتی با در نظر گرفتن سایر عوامل موثر در بروز حمله قلبی نظیر آلودگی هوا، رژیم غذایی، جنسیت و وزن، باز هم تاثیر آلودگی صوتی در بروز حمله قلبی زیاد است.

به علاوه این پزشكان هشدار دادند حتی در صورتی كه این افراد فشار خون، سطح كلسترول بیماری و دیابت خود را نیز به خوبی تحت كنترل داشته باشند،‌ اما محل زندگی خود را تغییر ندهند، خطر حمله قلبی ناشی از آلودگی صوتی فقط به میزان خیلی ناچیزی ممكن است كاهش پیدا كند.

به گفته متخصصان دانماركی، سر و صدای زیاد ناشی از ترافیك با ایجاد استرس بیشتر روی قلب تاثیر سوء دارد. این استرس باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می‌شود و در عین حال عامل افزایش هورمون استرس موسوم به كورتیزول در خون است. این فاكتورها در كنار هم و در طولانی مدت سلامت قلب را به طور جدی به خطر می‌اندازند. همچنین كمبود خواب ناشی از صدای ترافیك و ماشین‌ها روی سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن نیز تاثیر نامطلوب بر جای می‌گذارد.

این مطالعه در مجله پلوس‌وان ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha