سلامت نیوز: رییس انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان اینکه مادران نباید در تغذیه کودک متوسل به زور و اجبار شوند گفت: اصرار نوزادان تا شش ماه بعد از اتمام دو ساله استفاده از شیر مادر طبیعی است و مادران نباید بر سر این موضوع با کودک درگیر شوند.

دکتر غلامرضا خاتمی فوق تخصص گوارش اطفال در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به نقش موثر تغذیه در رشد کودک اشاره کرد و افزود: متاسفانه مهمترین نگرانی که در تربیت و بزرگ کردن کودک وجود دارد کشمکش مادر و نوزاد در خصوص تغذیه کودک است؛ اینکه مادران از بچه هایی که علاقه مند هستند بیشتر از دو سال شیر مادر استفاده کنند جلوگیری می کنند در صورتی که استفاده تا شش ماه بعد از دو سالگی شیر نوزاد بدون ایراد است.

وی تصریح کرد: زمانی که خواسته های بچه ها و نوزادان در خصوص تغذیه آنطور که کودک می خواهد پیش برود رضایت مادر و نوزاد فراهم می شود ولی در مواقعی که مادر در ساعاتی که بچه ها اشتهایی به غذا ندارند آنان را وادار به خوردن تغذیه کنند بین آنها کشمکش ایجاد می شود.

رییس انجمن پزشکان کودکان ایران همچنین دو یا سه روز بی اشتهایی در تغذیه کودک طبیعی دانست و اظهار کرد: مادران باید درک کنند نوزادی که از هفت روز هفته پنج روز بطور مرتب غذا می خورد اگر دو روز غذا نخورد ایرادی ندارد بنابراین خود نوزاد تعیین می کند که کی و چه زمانی باید غذا بخورد.

دکتر خاتمی در خصوص اینکه چه زمانی بی اشتهایی نوزاد غیر طبیعی است تاکید کرد: بی اشتهایی ها زمانی غیر طبیعی است که بچه ای که بطور مرتب از اول شیر مادر را می خورد، بعد از مدتی امتناع کند. در این شرایط ممکن است بچه دچار بیماریهایی نظیر عفونت ادراری و یا مشکلات تغذیه ای شود بنابراین در این شرایط نباید به زور بچه را وادار به غذا خوردن کرد و باید مشکلات و ریشه های مشکلات وی را برطرف ساخت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه همه مادران ایرانی از بدو تولد علاقه مند هستند شیر مادر به نوزاد بدهند تصریح کرد: خوشبختانه همه مادران در ایران از بدو تولد نوزاد علاقه مند هستند شیر مادر به نوزاد بدهند اما گاهی مواقع مادران به دلیل آموزش های نادرست در زمان زردی، اسهال و بی اشتهایی نوزاد تصور می کنند که شیر خود را نباید به نوزاد بدهند در نتیجه متوسل به شیر خشک می شوند به طوری که گاهی مواقع پزشکان نیز مادران را به این سمت سوق می دهند.

دکتر خاتمی در پایین به قد و وزن طبیعی نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی اشاره کرد و گفت: بچه ای که سه کیلو و نیم به دنیا می آید در یک سالگی باید سه برابر و در دو سالگی باید چهار برابر شود. این بهترین وزن برای بچه است و در مورد قد نیز، اگر نوزاد 50 سانتی متر به دنیا می آید در سال اول باید 75 سانتی متر و در چهار سالگی نیز پنج برابر بیشتر شود که پایین تر از این موارد غیر طبیعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha