براساس قوانین مصوب سال‌هاست كه دولت موظف شده 70 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت كند و مابقی این مقدار را شهروندان پرداخت می‌كنند، اما در غیاب تعهدات دولتی همچنان این مردم هستند كه بیش از 70 درصد از هزینه‌های درمان را پرداخت می‌كنند.

سلامت نیوز: وزیربهداشت، درمان وآموزش پزشكی در حالی واهمه دارد كه وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی این بارهم اجازه رشد 25 درصدی نرخ تعرفه‌ها را ندهد كه بسیاری از جمله «سعید پناهی» رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اعتقاد دارند كه تعرفه‌های پزشکی با رشد کمتر از 30 درصد نظام سلامت را دچار مشکل خواهد کرد. نظام سلامت هم اینك با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم می‌كند و هدفمندی یارانه باعث ورشكستی بخش‌هایی از آن از جمله آزمایشگاه‌ها شده وهمچنان تعطیلی بخش‌های دیگری از آن را تهدید می‌كند. براساس قوانین مصوب سال‌هاست كه دولت موظف شده 70 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت كند و مابقی این مقدار را شهروندان پرداخت می‌كنند، اما در غیاب تعهدات دولتی همچنان این مردم هستند كه بیش از 70 درصد از هزینه‌های درمان را پرداخت می‌كنند.

مرضیه وحید دستجردی با ۱۲۲۵میلیارد تومان طلب از بیمه‌ها معتقد است كه«اگر تعرفه‌ها كمتر از 25 درصد تعیین شود مقداری از بار هزینه‌های درمانی از جیب مردم برداشته می‌شود.» این درحالی است كه متوسط پرداخت هزینه های درمان توسط مردم در کشورهای دیگر حدود 18 درصد است كه در مقایسه با این آمار پرداخت هزینه‌های درمانی توسط شهروندان در كشور ما بسیار بالاست. سهم متوسط دولت نیز از هزینه های درمان در دنیا 34 درصد است اما شهروندان ایرانی در مراجعه به مراکز درمانی باید 10 درصد فرانشیز بستری و همچنین بسیاری داروهای گران و برخی ملزومات مورد نیاز مانند پروتزها را که بیمه تقبل نمی کند از هزینه شخصی بپردازند که این امر موجب افزایش هزینه درمان برای مردم شده است.

اما ظاهرا وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی تصمیم به افزایش تعرفه‌های پزشكی و به دنبال آن افزایش بودجه ندارد چرا كه وزیر تعاون معتقد است «بیمه‌ها توان افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها را ندارند.»

سید عبدالله عمادی، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: « تعرفه‌ها بر اساس بودجه مصوب مجلس مشخص می‌شود. مجلس نیز امسال افزایش حداکثر 15 تا 18 درصدی را برای بودجه‌ بیمه‌ها در نظر گرفته است، لذا چگونه می‌توانیم تعرفه‌ها را 25 درصد افزایش دهیم؟ از طرف دیگر حقوق کارمندان نیز امسال 15 درصد افزایش یافته است و در تعیین تعرفه‌ها باید توانایی پرداخت مردم را نیز در نظر بگیریم.» به گفته وی « تعرفه‌ها با توجه به توان پرداخت مردم و همچنین رشد در نظر گرفته شده در بودجه‌های سالانه مشخص می‌شود.»

راه رفتن بر‌خلاف جریان مصوبات

كسری‌های انباشته شده در وزارت بهداشت از سال‌های گذشته به حدی است كه وزیر بهداشت در این خصوص ابراز نگرانی كرده و می‌گوید:‌« اگر اوضاع به همین شكل باشد و تغییری نكند مردم باید هزینه‌ها را از جیب بپردازند که این خلاف مصوبات برنامه پنجم توسعه است.‌» طلب 1225 میلیارد تومانی وزارت بهداشت از بیمه‌ها یكی از این كسری‌های انباشته شده است كه باعث شده تا وزیر بهداشت راهی بهارستان شود تا شاید با كمك مجلسی‌ها راهی برای خارج شدن از بن‌بست بی‌پولی نظام درمانی كشور پیدا كند.

عملكرد بد بیمه‌ها و پرداخت نكردن مطالبات بیمارستان‌ها باعث شده تا برخی روسای دانشگاه‌ها درخواست ندادن خدمات به برخی بیمه‌های بدهكار شوند كه در این صورت نه بیمه‌ها كه مردمی كه طرف قرار‌داد با بیمه‌ها هستند متضرر خواهند شد. این در حالی است كه شركت‌های بیمه‌ای یك هزار و 700 نوع از خدماتی كه می‌بایست به شهروندان ارائه كنند را به دلیل هزینه بر بودن تحت پوشش قرار نداده‌اند. بسیاری از داروهای سرطانی و داروهای بیمه‌های خاص از داروهایی هستند كه شركت‌های بیمه آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند این در حالی است كه طبق دستور صریح رئیس‌جمهور شركت‌های بیمه‌ای می‌بایست حدود 202 داروی مربوط به بیماری‌های سخت و صعب العلاج و تعدادی از داروهای گیاهی را تحت پوشش قرار دهند كه متاسفانه هنوز در این خصوص قدمی جدی از سوی بیمه‌ها برداشته نشده است. این در‌حالی است كه وزیر بهداشت چندی قبل با اشاره به لزوم ایجاد شورای عالی بیمه گفته بود:«‌ اگر بتوانیم یک شورای عالی بیمه با ترکیب و دبیرخانه مناسب داشته باشیم، قدم بزرگی برداشته می شود، مسئله دیگر هم سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از تکالیف برنامه پنجم هست که باید تشکیل شود، ترکیب و ریاست آن در حذف چنین مشکلاتی بسیار موثر است.»

به گفته رمضان محسن پور،معاون پارلمانی وزیر بهداشت« وزیر بهداشت برای توجه به بیماران نیازمند و صعب العلاج در انتظار تخصیص اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی از هدفمندی یارانه‌هاست كه البته هنوز خبری از آن نیست!»

منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha