رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت: افراط در نوشیدن نوشابه‌های گازدار بدون قند به علت استفاده از قندهای صناعی در آن، فرد را مستعد ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش و خون می‌كند.

افراط در نوشیدن نوشابه‌های گازدار بدون قند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان

سلامت نیوز : رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت: افراط در نوشیدن نوشابه‌های گازدار بدون قند به علت استفاده از قندهای صناعی در آن، فرد را مستعد ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش و خون می‌كند.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا، افزود: از قندهای صناعی در تولید شیرینی‌های ویژه بیماران دیابتی استفاده می‌شود بنابراین آنان نیز نباید در خوردن این شیرینی‌ها افراط كنند چون ممكن است مبتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: افرادی كه در تابستان در فضای باز كار می‌كنند نسبت به اشخاص دیگر به مایعات بیشتری احتیاج دارند و نیاز بدن خود را با نوشیدن آب معدنی و نوشیدنی‌های گازدار تامین می‌كنند اما متاسفانه برخی از آنان از مایعاتی مانند آب زرشك كه در كنار چهارراه‌ها فروخته می‌شود استفاده می‌كنند. اغلب این مایعات آلوده هستند و ننوشیدن آنها بهتر از مصرف كردن آنهاست چرا كه در صورت آلوده بودن این نوشیدنی‌ها ممكن است فرد دچار بیماریهای دستگاه گوارش شود.

رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی تاكید كرد: گاهی اوقات افراد برای جبران آب از دست رفته بدن خود از نوشابه‌های گازدار بسیار زیاد استفاده می‌كنند و این كار باعث افزایش قند خون، چاقی، تنگی عروق و پرفشاری خون می‌شود و گاز كربنیك موجود در نوشابه‌ها موجب ابتلای فرد به بیماریهای دستگاه گوارش می شود.خسرونیا تصریح كرد: نوشابه‌های گازدار حاوی كافئین هستند و افراط در نوشیدن آن‌ها فرد را معتاد به مصرف این دسته از نوشابه‌ها می‌كند. از سوی دیگر نوشابه‌های گازدار باعث ابتلا به پوكی استخوان می‌شود.

وی به افراد توصیه كرد كه در فصل گرما برای جبران آب از دست رفته بدن خود به علت تعریق از آب بهداشتی استفاده كنند در غیر این صورت آب معدنی مصرف كنند.رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی افزود: افرادی كه در تابستان بسیار عرق می‌كنند و حجم ادرار آنها زیاد است، سدیم و پتاسیم زیادی را دفع می‌كنند. همین امر باعث افت فشار خون آنان می‌شود بنابراین باید مایعات كافی بنوشند.خسرونیا در ادامه گفت: اگر احساس گرمازدگی كردید لازم است به آب، قند اضافه كنید این در حالی است كه بیشتر افراد بر اثر تعریق آب از دست می‌دهند و می‌توانند نیاز خود را از طریق نوشیدن آب میوه و آب معدنی جبران كنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از آب میوه فروشی‌ها در تهیه آب میوه نكات بهداشتی را رعایت نمی‌كنند و با دست‌های آلوده و بدون دستكش به میوه‌ها دست می‌زنند و حتی برخی از آنها آب میوه‌های نشسته را می‌گیرند و در اختیار مردم قرار می‌دهند.خسرونیا در پایان تاكید كرد: استفاده از آب میوه‌های آلوده باعث ابتلا به بیماری‌های روده‌‌ای، استفراغ، اسهال، سرگیجه، بی‌حالی و تب می شود. اگر بیماری فرد با استراحت بهبود پیدا نكرد واسهال و استفراغ او برطرف نشد باید به پزشك مراجعه كند چون بدن بیمار بر اثر این دو عارضه، آب زیادی را از دست می‌دهد علاوه بر آن كلسیم، سدیم و پتاسیم بدن او كاهش می‌یابد و ممكن است در صورت انجام نشدن اقدامات درمانی به بیماریهای كلیوی دچار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha