در نخستین سفر استانی هیات دولت به استان گلستان مقرر شد جاده‌ای با هدف دسترسی آسان ساكنان روستاهای اطراف جنگل ابر به امكانات شهری از روستای «ابر» به «شیرین آباد» احداث شود، جاده‌ای كه احداث آن همواره با كش و قوس‌هایی روبه رو بوده كه آخرین آن ارائه سه آمار متناقض در عرض یك هفته از تعداد درختان قطع شده در این منطقه است.

قطع درختان جنگل ابر، از انكار تا اعلام رسمی قطع 465 اصله درخت/اعتراضات همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز : در نخستین سفر استانی هیات دولت به استان گلستان مقرر شد جاده‌ای با هدف دسترسی آسان ساكنان روستاهای اطراف جنگل ابر به امكانات شهری از روستای «ابر» به «شیرین آباد» احداث شود، جاده‌ای كه احداث آن همواره با كش و قوس‌هایی روبه رو بوده كه آخرین آن ارائه سه آمار متناقض در عرض یك هفته از تعداد درختان قطع شده در این منطقه است.

جنگل ابر از قدیمی‌ترین جنگل‌های هیركانی و مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است كه با 35 هزار هكتار وسعت در 50 كیلومتری شمال شرق شاهرود در مجاورت روستای ابر واقع شده.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این جنگل با داشتن بیش از 85 گونه گیاهی و ده‌ها گونه جانوری یكی از نقاط بكر زیست‌محیطی در سطح جهان محسوب می‌شود كه تنها گیاهان دارویی موجود در آن به عنوان یك بانك از گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

موضوع جاده سازی در این جنگل از ابتدای دولت نهم مطرح شد و تا به امروز اظهارنظرهای زیادی پیرامون آن از سوی دولتمردان، فعالان محیط زیست و رسانه‌ها مطرح شده كه پرداختن به تمام آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد، اما آنچه كه این روزها برای چندمین بار نام جنگل ابر و جاده‌ معروفش را بر سر زبان‌ها انداخت ارائه سه آمار متفاوت از قطع درختان این جنگل تنها در عرض یك هفته بود.

درختان قطع شده 465 یا 32 اصله؟!

روز پنجشنبه علیرضا اورنگی، رییس سازمان جنگل‌ها در حالی تعداد درختان قطع شده در جنگل حفاظت شده ابر را 465 اصله دانست كه دو روز قبل از آن محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست شمار درختان قطع شده در این طرح را تنها 32 اصله اعلام كرده و گفته بود كه برخلاف برخی ادعاها مبنی بر احداث جاده‌ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض پنج متر در این جنگل صادر شده است.

وی با بیان اینكه گزینه پیشنهادی برای احداث جاده ابر از سوی وزارت راه به دلایل زیست‌محیطی مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت، گفت: در این طرح حدود 24 کیلومتر از مسیر جاده از مناطق جنگلی عبور می‌کرد و به دنبال آن اثرات مخربی بر محیط زیست پدید می‌آمد. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کرد و قرار شد طرح دیگری که حداقل تخریب را به دنبال دارد، ارایه شود.

محمدی‌زاده با بیان اینكه آنچه که در مورد جاده جنگل ابر تصویب شده است، احداث یک جاده روستایی درجه دو با هدف دسترسی اهالی روستا به خدمات شهری است، خاطرنشان‌كرد: توسعه و احداث جاده امری اجتناب ناپذیر است اما در کنار آن باید مسایل مختلف از جمله حفظ محیط زیست نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون رییس جمهور بابیان اینكه هیچ درخت سرخدار و گونه درختی كمیاب و با ارزش در مسیر جاده ابر وجود ندارد و گونه‌های با ارزش در فاصله 7 تا 9 کیلومتری این جاده در منطقه پونه آرام و افرا تخته قرار دارند كه به هیچ عنوان اجازه تخریب این درختان داده نمی‌شود، تصریح كرد: برآوردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور در جنگل ابر نشان می‌دهد در مسیر احداث جاده، درختانی با قطر بالای 15 سانتیمتر و دارای ارزش زیست محیطی، بسیار کم هستند و در واقع مسیر جاده طوری انتخاب شده است که کمترین اثرات تخریبی را بر محیط زیست داشته باشد.

به گفته محمدی‌زاده براساس توافق صورت گرفته با مجری طرح آنان موظفند پنج برابر تعداد درختان قطع شده در جنگل ابر درخت بکارند و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی بر تمام مراحل ساخت و احداث این جاده نظارت خواهد داشت و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی برخورد لازم را خواهد داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عرض جاده روستایی جنگل ابر نیز گفت: عرض این جاده 5 متر خواهد بود که دارای دو شانه 75 سانتیمتری است.وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست تنها متولی بخش‌هایی از جنگل ابر است اظهار كرد: بهتر است خبرنگاران ابهاماتی که در خصوص این جاده دارند را از سازمان جنگل‌ها که متولی اصلی این جنگل است بپرسند.رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درخصوص برخی اظهارات مطرح شده مبنی براینكه هدف اصلی ساخت جاده در این منطقه ویلاسازی است اظهار داشت: به هیچ عنوان در این منطقه اجازه تغییر کاربری و توسعه داده نمی‌شود.

این اظهارات پیرامون جنگل ابر كه به گفته محمدی فاضل، معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بنا بود تا پایان بهار امسال در زمره جنگل‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست درآید، در حالی مطرح شد كه در نخستین روزهای تابستان امسال شماری از فعالان محیط زیست تعداد درختان قطع شده در این جنگل كه به گفته آنان به صورت شبانه قطع شده است هزاران اصله و جاده در حال احداث در این جنگل را نیز جاده‌ای اصلی و با عرضی بین 30 تا 40 متر بوده و معتقد بودند كه احداث این جاده موجب در معرض خطر قرار گرفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه از جمله درخت سرخدار خواهد شد.

آنان معتقدند احداث این جاده نه تنها خواست روستاییان منطقه نیست بلكه عده‌ای دلال ساختمان به دنبال این هستند كه با احداث جاده ویلاها و ساختمان‌های ساخته شده در این منطقه را با قیمتی چند برابر قیمت فعلی به فروش برسانند. در تجمعی كه روز پنجشنبه شماری از دوستداران محیط‌ زیست و فعالان و تشكل‌های غیردولتی حامی محیط زیست نظیر جمعیت دیده‌بان طبیعت، باشگاه‌های كوهنوردی ،ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود و ... مقابل فرمانداری شاهرود برگزار كردند از مسئولان مربوطه خواسته شده «از احداث جاده پنجم شاهرود- شمال در جنگل سه میلیون ساله ابر كه هیچ‌گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد و تنها بر اساس وعده‌های انتخاباتی كاندیداهای مجلس و كسب منافع زمین‌خواران و مافیای چوب بوده است جلوگیری كنند.»

تجمع‌كنندگان با تاكید براینكه "به راهی جدید نیاز ندارد" در نامه‌ای خطاب به مسئولان مطرح كردند كه با تبدیل جنگل ابر به كلاردشتی دیگر كه امروزه تنها جنگلی ویرانه و انبوهی از ویلا در آن باقی‌مانده است، به‌طور قطع ده‌ها روستای پایین دست این منطقه در معرض خطر سیل و ویرانی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان :

عملیات راه‌سازی در جنگل ابر در حوزه استحفاظی سمنان بدون قطع حتی یک درخت انجام گرفته است

همچنین حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینكه عملیات راهسازی در جنگل ابر در حوزه استحفاظی سمنان بدون قطع حتی یک درخت انجام گرفته است به ایسنا گفت: عملیات راه‌سازی در جنگل ابر در حوزه استحفاظی استان سمنان بدون قطع حتی یک درخت انجام گرفته و قطع گسترده درختان این جنگل، واقعیت ندارد.

به گفته وی این جاده در حوزه استحفاظی استان گلستان به دلیل شیب زیاد با مشکلاتی مواجه بوده، اما بعید به نظر می‌رسد این مشکل منجر به قطع درختان جاده منتهی به جنگل ابر شود.ظهرابی با بیان اینکه جنگل ابر در حوزه استان گلستان است و اطلاع دقیقی از وضعیت راه‌سازی در این جنگل ندارد، گفت: این جنگل از نظر مدیریت منابع طبیعی در حوزه استان سمنان است و بحثهایی که پیرامون قطع درختان در جنگل مطرح شده نه در حوزه سمنان بلکه در حوزه استان گلستان است و در روزهای اخیر نیز بررسی‌های لازم انجام گرفته و در حوزه استان سمنان در محدوده جنگل ابر هیچ‌گونه قطع درختی نداشته‌ایم.

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان:

رسانه‌ها به دنبال بلوا و هیاهو هستند و شش سال است كه به شایعه قطع درختان در جنگل ابر دامن می‌زنند

قطع درختان در جنگل ابر دروغ و شایعه است

رجب قربان‌پور، مدیرکل راه و ترابری استان سمنان نیز با بیان اینکه در حوزه کاری‌اش جنگلی وجود ندارد، مدعی شد: رسانه‌ها به دنبال بلوا و هیاهو هستند و شش سال است كه به شایعه قطع درختان در جنگل ابر دامن می‌زنند.وی با بیان اینكه سازمان منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست کاملأ در جریان طرح موسوم به جاده جنگل ابر قرار دارند ، به ایسنا گفت: این طرح مصوبه هیأت دولت است و رییس جمهوری، استاندار گلستان را مسئول این طرح قرار داده و از آنجا که جنگل ابر نیز در حوزه استحفاظی استان گلستان است، استاندار گلستان نیز پاسخگو خواهند بود.

قربانپور با طرح این ادعا كه رسانه‌ها به دنبال این هستند که این طرح را به زور متوقف کنند، گفت: جنگل ابر هیچ ارتباطی به حوزه استحفاظی سمنان ندارد و روستای شیرین‌آباد جزءعلی‌آباد و علی‌آباد در حوزه استان گلستان قرار دارد.وی همچنین قطع درختان در جنگل ابر را به عنوان دروغ و شایعه یاد کرد.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی استان گلستان:

اخبار مطرح شده پیرامون قطع گسترده درختان جنگل ابر در رسانه‌ها صحت ندارد

ناصری ؛مدیر روابط عمومی منابع طبیعی استان گلستان نیز دراین‌باره با بیان اینكه مدارك و شواهد عدم قطع گسترده درختان جنگل ابر که در رسانه‌ها مطرح شده، موجود است، به ایسنا گفت: به هیچ وجه اخباری كه پیرامون قطع گسترده در درختان این جنگل در رسانه‌ها مطرح شده، صحت ندارد و مدارك و شواهد آن نیز موجود است.

ناصری افزود: هرگونه اطلاع رسانی پیرامون جنگل ابر به استانداری و شخص استاندار گلستان محول شده است و وی نیز بطور كامل بر عملیات انجام گرفته نظارت كامل دارد.وی در پاسخ به این سؤال كه با توجه به بازدید خود از این جنگل ابر، مشاهدات عینی خود را پیرامون قطع احتمالی درختان بیان كند، گفت: نمی‌توانم مشاهدات خود را بگویم، اما همین قدر می‌توانم بگویم كه به هیچ وجه قطع گسترده درختان در این جنگل صحت ندارد.

مدیر روابط عمومی استانداری گلستان:

احداث جاده ابر، مصوبه دولت و از مطالبات مردم است

این مصوبه كاملأ كارشناسی شده و با حضور و هماهنگی مسئولان مرتبط و از جمله منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست به تصویت رسیده است

حسین عاشور، مدیر روابط عمومی استانداری گلستان، رسانه‌ها را در این موضوع دایه مهربان‌تر از مادر دانست و به ایسنا گفت: احداث جاده ابر، مصوبه دولت و از مطالبات مردم است.

عاشور با بیان اینكه از تعداد دقیق درختان قطع شده اطلاعی ندارد اما مطمئنأ این اعدادی كه مطبوعات و رسانه‌ها عنوان می‌كنند، واقعیت ندارد، افزود: احداث راه جاده ابر از مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به استان گلستان است و این مصوبه كاملأ كارشناسی شده و با حضور و هماهنگی مسئولان مرتبط و از جمله منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست به تصویت رسیده است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر احداث جاده ابر و عملیاتی کردن مصوبه دولت در حال انجام است، اظهار كرد: این مصوبه با هماهنگی همه مسئولان مرتبط و نماینده ویژه رییس جمهور و با هماهنگی محیط زیست انجام می‌شود و طی آن هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نشده و نمی‌شود.

مدیر روابط عمومی استانداری گلستان ادامه داد: همان‌طور كه معاون استاندار نیز طی مصاحبه‌ای اعلام كرد، قطع گسترده درختان واقعیت ندارد و اجرای مصوبه دولت با هماهنگی دستگاه های ذیربط انجام می‌شود.

هرچند اظهارات ضد و نقیض و پاسكاری پاسخگویی در خصوص ضرورت احداث جاده در داخل جنگل ابر و تعداد درختان قطع شده سوالی است كه همچنان بی‌پاسخ مانده است اما آنچه مهم است این است كه حتی اگر قرار باشد مصوبه دولت در خصوص احداث این جاده عملیاتی شود مسوولان امر باید با شفافیت كامل تنها بهسازی یك راه روستایی درجه 2 را در دستوركار قرار دهند.

از سوی دیگر همچنان این سوال باقی می‌ماند كه علی‌رغم وجود چهار راه ارتباطی بین استان‌های سمنان و گلستان چه ضرورتی بر احداث پنجمین جاده در این خصوص است؛ موضوعی كه به ادعای تشكل‌های زیست‌محیطی تجمع‌كننده در مقابل فرمانداری شاهرود از سوی برخی افراد ذی‌نفوذ در حال پیگیری است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha