قائم مقام سازمان نظام پزشكی با بیان این كه كسری اعتبارات در حوزه سلامت مشكلات جدی ایجاد كرده است، تاكید كرد: نظام سلامت اكنون تشنه اعتبارات است و باید كاری عاجل برای حوزه سلامت صورت گیرد.

نظام سلامت تشنه اعتبارات است/تخصیص 6000 میلیارد به سلامت همچنان روی كاغذ باقی مانده است

سلامت نیوز : قائم مقام سازمان نظام پزشكی با بیان این كه كسری اعتبارات در حوزه سلامت مشكلات جدی ایجاد كرده است، تاكید كرد: نظام سلامت اكنون تشنه اعتبارات است و باید كاری عاجل برای حوزه سلامت صورت گیرد.

دكتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: متاسفانه مبحث سلامت هیچ وقت در كشور ما اولویت اساسی و بزرگ نبوده و نگاه به سلامت حداقلی بوده است. به همین دلیل منابع حوزه سلامت همواره به صورت قطره چكانی در نظر گرفته شده است. البته این مبحث با اصول عدالت اجتماعی منافات دارد.

وی ادامه داد: حل مشكلات بهداشتی – درمانی مردم از نكات مهم مطرح در عدالت اجتماعی است كه باید محقق شود. در قانون اساسی نیز به صراحت بر تامین مناسب بهداشت به صورت رایگان و تامین مقتضی درمان به عنوان سند ملی تاكید شده است و وظیفه حاكمیت نیز تامین آن است. اگر مبحث سلامت به عنوان یك اولویت اساسی در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌ریزی‌ها در نظر گرفته نشود كما فی السابق این حلقه معیوب استمرار خواهد یافت یا مردم باید یارانه مربوطه را از جیب خود بپردازند كه با اساس عدالت اجتماعی منافات دارد یا پزشكان باید از جیب خود این سوبسید را پرداخت كنند كه باز هم غیرمنطقی و غیراصولی است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی درباره اختصاص 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بر اساس بودجه سال 91، گفت: تجربه در سال گذشته در زمینه بودجه‌های غیرپایدار، تجربه تلخی بود. سال گذشته نیز قرار بود از محل مازاد فروش نفت حدود سه هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت تخصیص یابد. علیرغم آن كه بخش سلامت در سال 90 با سختی جانكاهی دست و پنجه نرم می‌كرد در آخرین روزهای سال 2 هزار میلیارد تومان از این 3 هزار میلیارد به وزارت بهداشت سپرده شد كه دقیقا مصداق نوش دارو پس از مرگ سهراب بود. یكهزار و 150 میلیارد تومان دیگر نیز دچار اختلال در جابجایی شد و امسال هم اختلال در جابجایی بود. بر این اساس تجربه نشان داده حتی در مواقعی كه مصوبات قانونی لازم هم وجود دارد اگر همراهی لازم صورت نگیرد، این بودجه به حوزه سلامت واصل نمی‌شود.

زالی افزود: شش هزار میلیارد تومان تخصیصی در بودجه امسال سلامت نیز اگر روند با شرایط فعلی پیش رود، سرابی بیش نیست؛ چرا كه تاكنون باید برنامه‌ریزی‌های تخصیص این 6 هزار میلیارد صورت می‌گرفت و تداركات لازم برای آن فراهم می‌شد. از طرف دیگر از آنجا كه تخصیص این مبلغ به بحث هدفمند كردن یارانه‌ها مرتبط شده و فاز دوم هدفمندی نیز اجرا نشده، بالطبع در تامین اعتبار این پول چالش‌ها و تشكیك‌های بسیار جدی وجود دارد. در مجموع فرایندهای تخصیص این شش هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت با وجود گذشت 4 ماه از سال هنوزعملیاتی نشده و این مبحث صرفا بر روی كاغذ باقی مانده است.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی ادامه داد: از طرف دیگر اگر تصور شود تمام مشكلات سلامت با این شش هزار میلیارد تومان رفع شدنی است، توهمی بیش نیست چرا كه به عنوان مثال به دنبال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، حوزه سلامت سال 90 را با 2 هزار و 700 میلیارد تومان به پایان رساند و با این كسری وارد سال 91 شد. از گذشته نیز كسری‌های قابل توجهی در اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشكی، وزارت بهداشت و حوزه سلامت وجود داشته است. این شش هزار میلیارد تومان در مقابل كسری‌های وزارت بهداشت، عدد بزرگی نیست هر چند كه این شش هزار میلیارد تومان روزنه خوبی است و در صورت تحقق می‌تواند به عنوان یك بوستر به بودجه سلامت كمك كند.

امروز فكری عاجل برای حوزه سلامت شود؛ فردا دیر است

وی ادامه داد: اكنون در ماه چهارم از سال جدید قرار داریم و بنابراین باید بخشی از این شش هزار میلیارد تومان محقق می‌شد، اما همچنان هیچ خبری از این موضوع نیست. پیش بینی می‌شود یا میزانی كمتر از عدد مورد نظر محقق شود و یا در آخرین روزهای سال این اعتبار به بدنه وزارت بهداشت تزریق شود كه در این صورت باز هم سناریوی نوش دارو پس از مرگ سهراب در سال گذشته، تكرار می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی تاكید كرد: نظام سلامت اكنون تشنه اعتبارات است و باید كاری عاجل برای حوزه سلامت شود، فردا دیر است. اكنون كسری‌ اعتبارات در حوزه سلامت مشكلات جدی ایجاد كرده است. سلامت بحثی است كه اگر امروز برای آن چاره‌جویی نشود، آثار كوتاه مدت و بلندمدت آن بلافاصله خود را نشان خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha