شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 51642

یکی از لذت‌های سفر، تجربه غذاهای تازه، میوه‌ها و قارچ‌های ناشناخته است، اما بعضی از لذیذترین میوه‌ها یا غذاهای جهان اگر با دقت کافی تهیه یا جویده نشود، می‌تواند مرگبار باشد و سفر شما را به کابوس بدل کند.

خطرناک ترین غذاهای جهان

سلامت نیوز : یکی از لذت‌های سفر، تجربه غذاهای تازه، میوه‌ها و قارچ‌های ناشناخته است، اما بعضی از لذیذترین میوه‌ها یا غذاهای جهان اگر با دقت کافی تهیه یا جویده نشود، می‌تواند مرگبار باشد و سفر شما را به کابوس بدل کند.

صدف خوراکی:اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که سلامت غذایی که میل می‌کنید برایتان اهمیت بسیاری دارد، بهتر است برای همیشه دور صدف خوراکی خام را خط بکشید. سازمان غذا داروی آمریکا (FDA) این ماده غذایی را به دلیل مسمومیت‌های بسیاری که تاکنون ایجاد کرده و تعداد قربانیان مصرف آن، یکی از مخاطره‌آمیزترین غذاهای روی زمین اعلام کرده است. در میان میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند با مصرف صدف خام فرد را دچار مشکلات حاد در دستگاه گوارش کنند، نورو ویروس و ویبریو از اهمیت بیشتری برخوردار است. نورو ویروس می‌تواند عامل التهاب ویروسی معده و روده در فرد باشد و ویبریو که نمونه‌هایی از آن عامل وباست، فرد را دچار تب، شوک عفونی، ضایعات پوستی و در بعضی موارد حتی مبتلا به عفونت خونی مرگبار خواهد کرد.

آکی، جامائیکا: خوردن بی‌موقع این میوه خوشمزه و مغذی که بومی جامائیکاست و به "مغز سبزیجات" معروف است، می‌تواند سفر به این کشور را به کابوس گردشگردان ناآگاه تبدیل کند. آن ها کافی است تنها یک تکه از پوسته گلابی‌شکل این گیاه آفریقایی را پیش از رسیدن کامل آن بخورند تا دچار بیماری استفراغ جامائیکایی و تشنج شوند و مرگ به سراغ آن ها بیاید.

برای چشیدن این میوه مقوی باید تا زمان رسیدن کامل آن یعنی زمانی که پوست آن به رنگ قرمز روشن دربیاید و بافت اسفنجی آن از دانه های سیاه سمی داخل آن جدا شود، صبر کنید. میوه رسیده این درخت زمانی که از دانه‌های سمی آن جدا و جوشانده شود، همراه با ماهی نمک‌سودشده غذای ملی مردم جامائیکا را تشکیل می‌دهد.به گزارش خبرآنلاین ، ماده سمی درون این میوه هیپوگلیسین است که در میوه و دانه‌های سیاه میانی آن وجود دارد. این ماده پس از ورود به بدن به متیلن‌سیکلوپروپیل‌استیک‌اسید یا MCPA تبدیل می‌شود که می‌تواند عملکرد آنزیم‌های حیاتی متعددی را مختل کند.

خوراک هشت‌پا، کره: بازوی بچه هشت‌پاها چیزی نیست که در فهرست غذایی کشورهای متعدد بتوانید آن را پیدا کنید، به ویژه اگر قرار باشد زنده‌زنده سرو شود! این غذا که به صورت خام و همراه با روغن کنجد و دانه‌های آن در رستوران‌های کره عرضه می‌شود و مشتریان بسیاری دارد، می‌تواند تهدیدی جدی برای کسانی باشد که به خوردن بازوهای زنده‌ای که هنوز تقلا می‌کنند علاقه مندند. بادکش‌های روی این بازوها که هنوز مشغول مکش هستند، می‌تواند به بخش‌های داخلی گلوی فرد بچسبد و او را خفه کند. بهترین راه برای اجتناب از خفه شدن به وسیله این غذا 100 بار جویدن آن پیش از قورت دادن و البته با دهان پر حرف نزدن است!

کنسرو ماهی تن: آلودگی آب به وسیله فاضلاب‌های صنعتی باعث شده است بیماری‌های ناشی از متیل‌جیوه مانند نارسایی های رشد در کودکان افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که فیله و کنسرو ماهی‌هایی مانند ماهی تن نیز به فهرست غذاهایی که نباید خورده شود، به ویژه در منوی غذای کودکان اضافه شده است. علاوه بر این عوامل بیماری زایی مانند اسکومبروتروکسین که ناشی از شرایط نگهداری بد ماهی پس از صید است، می‌تواند مشکلات متعددی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند. مسمومیت با مصرف این ماهی‌ها که بخش‌هایی از بافت آن ها فاسد شده به دلیل تولید حجم بالایی از هیستامین که در بدن ماهی ایجاد شده است، اغلب با حساسیت غذایی به آن اشتباه گرفته می‌شود. علایم این مسمومیت که دومین مسمومیت بزرگ غذایی ناشی از مصرف آبزیان در سطح جهان است، می‌تواند شامل سردرد، اسهال و حتی در مواردی از دست دادن بینایی باشد.

قارچ‌ها: جست وجوی قارچ‌های خوراکی و چشیدن طعم خوب آن ها در توسکانی که می‌تواند تعطیلات خوبی را برای گردشگران رقم بزند، گاهی بسیار خطرناک است و می‌تواند به تشنج، توهم و حتی مرگ منتهی شود. این قارچ‌ها که گونه‌های بسیار نزدیک قارچ‌های خوراکی هستند و اغلب اسامی هشداردهنده‌ای مانند "کلاه مرگ" دارند، دارای ترکیبات توهم‌زا یا ترکیبات سمی هستند که می‌توانند با ممانعت از عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند GABA یک تعطیلات خوب را (اگر فرد شانس زنده‌ماندن داشته باشد) به یکی از بدترین خاطرات زندگی او تبدیل کنند. ساده‌ترین راه اجتناب از چنین اتفاقاتی این است که دقیقا بدانید دارید دنبال کدام قارچ می‌گردید!

بادبادک ماهی لذیذ ژاپنی: Fugu یکی از لذیذترین و گران‌قیمت‌ترین غذاهای ژاپنی است اما اگر با نهایت دقت و مهارت تهیه نشود می‌تواند به شام آخر گردشگران و ژاپنی‌هایی تبدیل شود که شجاعت خوردن آن را داشته‌اند. این ماهی با این که توسط سرآشپزهایی که سال‌های سال مهارت دارند و از چاقوهایی فوق‌العاده تیز برای تمیز کردن آن استفاده می‌کنند تهیه می شود، باز هم سالانه یک‌دوجین قربانی می‌گیرد. رحم این ماهی، کبد و روده‌های آن حاوی ماده سمی تترودوتوکسین است که حتی یک قطره از زهرابه آن هم کشنده است. این سم اثر خود را با بی‌حس کردن زبان، اطراف دهان و دیگر بخش‌های بدن فرد آغاز می کند و در نهایت با از کار انداختن شش‌ها به زندگی فرد پایان می دهد. اگر می‌خواهید این غذای لذیذ ژاپنی آخرین وعده غذایی نباشد که میل می‌کنید، بهتر است رستوران‌های گران‌تری را برای صرف آن انتخاب کنید یا به سراغ آشپزهای باتجربه‌تری بروید.

منبع : خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha