یك متخصص طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی درباره‌ ارتباط میان ورزش و تاثیر آن در كاهش استرس و بیماری‌های قلبی گفت: فعالیت منظم جسمی برای سلامت روانی بسیار مفید است. افرادی كه از لحاظ جسمانی فعال‌تر هستند، روحیه مثبت، اعتماد به نفس و توانایی بیشتری در رفع مشكلات روزانه خود دارند. حتی انجام ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی نیم‌ ساعته در طی روز برای سلامتی قلب مفید است و در رفع حس تنش و استرس به فرد كمك می‌كند.

سلامت نیوز :یك متخصص طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی درباره‌ ارتباط میان ورزش و تاثیر آن در كاهش استرس و بیماری‌های قلبی گفت: فعالیت منظم جسمی برای سلامت روانی بسیار مفید است. افرادی كه از لحاظ جسمانی فعال‌تر هستند، روحیه مثبت، اعتماد به نفس و توانایی بیشتری در رفع مشكلات روزانه خود دارند. حتی انجام ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی نیم‌ ساعته در طی روز برای سلامتی قلب مفید است و در رفع حس تنش و استرس به فرد كمك می‌كند.

دكتر اكبر نیك‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تاثیر استرس در بروز بیماری‌های قلبی عنوان كرد: علاوه بر عوامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی نظیر كلسترول و فشار خون بالا، عدم فعالیت جسمانی، استعمال سیگار و دیابت، استرس یا تنش عصبی نیز ممكن است یك عامل تاثیر‌گذار در بروز بیماری‌های قلبی باشد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی ادامه داد: بررسی اثر استرس بر روی سلامت قلب و ارزیابی كمیت استرس دشوار است چرا كه افراد مختلف سطوح متفاوت استرس را دارا هستند و هم‌چنین پاسخ‌های مختلفی به استرس می‌دهد.

وی با بیان این كه محققان اثبات كرده‌اند كه استرس به روش‌های مختلفی می‌تواند بر روی سلامت قلبی فرد اثر بگذارد، گفت: بدن در شرایط استرس هورمون‌هایی را ترشح می‌كند كه موجب افزایش فشار خون می‌‌شود. هم چنین شرایط استرس‌ ممكن است ضربان قلب را نیز افزایش دهد و در نتیجه قلب به اكسیژن زیادی نیاز پیدا كند.نیك‌پژوه افزود: در برخی افراد مبتلا به بیماری قلبی این افزایش نیاز به اكسیژن می‌تواند منجر به درد قفسه سینه (آنژین) شود.وی با اشاره به این‌ كه افراد مختلف در هنگام مواجه به استرس برای كاهش آن، روش‌های مختلفی نظیر پرخوری، استعمال سیگار و مصرف بیش از حد الكل را در پیش می‌گیرند كه این خود باعث آسیب‌زدن به دستگاه قلبی و ریوی افراد می‌شود، عنوان كرد: باید در نظر داشت كه هر انسان به شكل متناوب و یا در موقعیت‌های مختلف دچار استرس می‌شود. استرس ممكن است به شكل درد یا مشكل مقابله با عفونت‌های خفیفی نظیر سرما‌خوردگی، بی‌خوابی یا اضطراب احساس شود.

وی ضمن تاكید بر این‌ كه فراگیری مدیریت استرس برای سلامتی مفید است، گفت: محققان روش مختلفی را برای كنترل استرس توصیه می‌كنند، اما لازم است تحقیقات بیشتری دراین باره صورت پذیرد.نیك‌پژوه با اشاره به این كه مدیریت استرس باید یكی از كانون‌های توجه و پراهمیت تغییرات سالم در شیوه‌‌های زندگی مثل سطح كنترل فشار خون، كاهش وزن در صورت نیاز، ورزش منظم و قطع استعمال دخانیات باشد، عنوان كرد: افسردگی ممكن است با استرس مرتبط باشد.وی اضافه كرد: البته باید توجه داشت كه احساس درجات اندكی از افسردگی و ناراحتی پس از حمله قلبی یا سكته مغزی طبیعی است.

این متخصص طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی ضمن توصیه به این‌ كه اگر علائم افسردگی را در خود مشاهده كردید به پزشك مراجعه كنید، عنوان كرد: شاید در صورت نیاز روانپزشك برای شما درمان‌های دارویی و مشاوره را پیشنهاد كند كه طی دوره كامل درمان ضروری است.نیك‌پژوه درباره‌ ارتباط میان ورزش و استرس گفت: فعالیت منظم جسمی برای سلامت روانی بسیار مفید است. فعالیت جسمانی حتی به عنوان برنامه‌ درمانی برای مشكلات سلامت روانی مانند افسردگی در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: افرادی كه از لحاظ جسمانی فعال‌تر هستند، روحیه مثبت، اعتماد به نفس و توانایی بیشتری در رفع مشكلات روزانه خود دارند حتی ورزش ساده‌ای مانند پیاده‌روی نیم‌ ساعته در طی روز برای سلامتی قلب مفید است و در رفع حس تنش و استرس به فرد كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha