رییس انجمن شنوایی شناسی گفت: طرح غربالگری شنوایی در ایران متولی خاصی ندارد و طی سال‌های اخیر سازمان بهزیستی غربالگری شنوایی را انجام می‌دهد این در حالیست كه وزارت بهداشت باید عهده دار انجام این كار شود.

سلامت نیوز : رییس انجمن شنوایی شناسی گفت: طرح غربالگری شنوایی در ایران متولی خاصی ندارد و طی سال‌های اخیر سازمان بهزیستی غربالگری شنوایی را انجام می‌دهد این در حالیست كه وزارت بهداشت باید عهده دار انجام این كار شود.

دكتر زهرا جعفری در گفت وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: سازمان بهزیستی تلاش زیادی برای انجام غربالگری شنوایی انجام داده‌ این در حالیست كه این سازمان بیشتر در حوزه سرپرستی و حمایتی فعال است تا امور درمانی.وی تاكید كرد: سازمان بهزیستی گزارش چندانی درباره فعالیت‌هایش در زمینه غربالگری شنوایی ارایه نمی‌دهد البته ممكن است عملكرد خوبی داشته باشد اما از نوع خدمات ارایه شده از سوی آن و میزان موفقیت‌ها و شكست‌هایش اطلاع نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رییس انجمن شنوایی‌شناسی تصریح كرد: غربالگری یكی از نكات كلیدی در شناسایی كودكان معلول است. با توجه به این امر بیشترین شكایت‌ها و نگرانی‌های شنوایی شناسان در سراسر كشور مربوط به نبودن متولی غربالگری در وزارت بهداشت است.جعفری با بیان اینكه غربالگری شنوایی دو بخش كاملا مجزا دارد، گفت: بخشی از غربالگری مربوط به شناسایی بیماران و بخش دوم مربوط به توانبخشی و درمان آنان است. این كار در كشورهای دیگر یا از سوی وزارت بهداشت و یا مراكز خصوصی كه تحت نظر این وزارتخانه فعالیت می‌كنند، انجام می‌‌شود.

وی تاكید كرد: شاه كلید موفقیت در حوزه غربالگری ارایه گزارش‌های به روز و پیگیری وضعیت كودكان بیمار است. در واقع تمام برنامه غربالگری در دنیا بر اساس پروتكل تدوین شده از سوی سازمان «ASHA»انجام می‌شود.رییس انجمن شنوایی شناسی درباره توانبخشی‌ كودكان مبتلا به اختلالات شنوایی اظهار كرد: كودكانی كه كم شنوایی آنان در زیر سه ماهگی شناسایی می‌شود به نوعی به خدمات توانبخشی خاص نیاز دارد چون به علت زود شناسایی شدن بیماری آنان در صورت انجام اقدامات لازم، این بیماران می‌توانند پس از دریافت پروتز به مهد كودك‌ها و مدرسه‌های كودكان عادی وارد شوند این در حالیست كه سازمان بهزیستی توانایی ارایه این خدمات را ندارد.

جعفری در پایان گفت: سازمان بهزیستی معمولا خدمات خود را به كودكانی ارایه می‌دهد كه در سنین مهد كودك و بالاتر قرار داند. ارایه خدمات به نوزاد كه آموزش پذیر نیست، تكنیك‌های خاصی می‌طلبد این در حالیست كه سازمان بهزیستی مربیانی در این حد توانا در اختیار دارد و بیشتر در زمینه دادن پروتز، كاهش هزینه‌های خدمات و مددكاری كمك می‌كند ولی نمی‌تواند خدمات را به طور مستقیم بر اساس پروتكل‌ها و سن كودك ارایه دهد یا ما حداقل خروجی از این سازمان در این زمینه‌ها ندیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha