شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 51677

وقتی مادر دیگر جوان نیست معمولا وقتی فرزندان یک خانواده به سن و سال جوانی می‌رسند، مادرشان پا به سنین پیری گذاشته یا سال‌های آخر دوره میانسالی را سپری می‌کند.

برای شادابی مادر مسن تان بكوشید!
سلامت نیوز : وقتی مادر دیگر جوان نیست معمولا وقتی فرزندان یک خانواده به سن و سال جوانی می‌رسند، مادرشان پا به سنین پیری گذاشته یا سال‌های آخر دوره میانسالی را سپری می‌کند.

کیفیت زندگی فرزند جوان خانواده به کیفیت زندگی مادر و پدرش بستگی دارد و چون به احتمال زیاد مادر است که اوقات بیشتری را در کنار دختر یا پسر جوانش می‌گذراند، سلامتی و شادابی جسم و روانش با سلامت و نشاط دیگر اعضا به ویژه فرزند جوان بیشتر در ارتباط است. هرقدر که بتوانید در جهت حفظ سلامتی و توانایی جسمی و سرزندگی مادرتان در این سال‌ها بیشتر بکوشید، دوران بهتر و مفیدتری را پیش‌رو خواهید داشت. البته توجه به این نکته فقط برای فرزند یا فرزندانی که هنوز با مادر زندگی می‌کنند مهم نیست بلکه دختران یا پسرانی که ازدواج کرده‌اند و خود تشکیل خانواده داده‌اند، هم نقشی مهم دارند. بدانید که کیفیت «سال‌های طلایی» زندگی شما به سلامت جسمی و روانی مادرتان بستگی دارد که اکنون دیگر جوان نیست. هر آنچه در این جا برای بهبود شرایط مادران گفته می‌شود، برای حفظ نیروی جسمی و سلامتی روانی پدران در همین سنین هم صدق می‌کند و مانند آن اهمیت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی؛ اگر می‌بینید که مادرتان هنوز سرحال است و از شرایط خودش راضی است، فراموش نکنید که اوضاع همیشه این طور نخواهد بود و اگر از الان برای حفظ سلامتی اش برنامه‌ریزی و کار نکند، چند سال بعد به مشکلات عدیده‌ای دچار خواهد شد. برای تغییر شرایط کنونی به شرایطی بهتر دو چیز لازم است: اول اینکه مادرتان راضی به قبول و اعمال این تغییرات باشد و دوم اینکه شما بدانید باید چه کنید که او احساس راحتی کند. وقتی ما چندین سال طبق یک رویه مشخص زندگی می‌‌کنیم، تغییر آن مشکل خواهد بود. بنابراین بهتر است زمانی که او می‌داند که باید در بهبود کیفیت زندگی و حفظ سلامتی‌اش نقشی فعال بازی کند، به تدریج این تغییرات شکل بگیرد. در این صورت هم خودش لذت خواهد برد و هم این که شما با راهنمایی او خواهید توانست راحت‌تر شرایط دلخواه و مفیدی برایش فراهم کنید.

کارهای زیر فعالیت‌هایی ابتدایی و ضروری‌‌اند که انجامشان برای حفظ نیروی بدنی و قوای ذهنی مادر شما ضروری است:
۱) اگر او تا به این سن و سال ورزش نکرده است او را در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید و اگر برای خودتان هم امکان دارد، شما هم ثبت‌نام کنید و کنار هم در سالن نرمش کنید. این همراهی، مادر شما را که شاید بی‌حوصله باشد، تشویق می‌کند و به تدریج به این ورزش گروهی و بودن در کنار دیگران علاقه‌مند خواهد کرد. به علاوه برای خودتان هم خوب است. احساس اعتماد به نفس و استقلال فردی و پیشگیری از پوکی استخوان، نکات مثبتی برای مادر شمایند.
۲) مجلات و روزنامه‌های دلخواه و مفیدی را که به آنها علاقه دارد بخرید و او را به ادامه و دنبال کردن مطالبشان تشویق کنید نشریاتی که راجع به روش‌های تغذیه سالم نوشته باشند، مفیدند. روش بهتر این است که این نشریه یا نشریه‌ها را مشترک شوید. دیگر نه مادرتان دردسر خرید مرتب و پشت سرهم آن را خواهد داشت و نه اینکه مجبور خواهد بود با مطالب تکراری چند شماره سرگرم شود.در ضمن بسیاری اوقات این مطالب به درد شما نیز می‌خورند.
۳) در کنار این مراقبت‌ها فراموش نکنید که کمک کردن بیش از حد او را آزرده و عصبی خواهد کرد. اوست که باید نوع تفریحاتش را معلوم کند و اجازه دهید هر کدام از کارهای خانه و شخصی‌اش را که می‌تواند، خودش به تنهایی انجام دهد. به استقلال شخصیت مادر مسن و با تجربه‌تان احترام بگذارید و زمانی که او از انجام دادن کاری که همیشه تا اندکی پیش انجام می‌داده - در عین توانایی کنونی- می‌ترسد و می‌خواهد به شما واگذار کند، تشویقش کنید که خودش آن را انجام دهد و یادآور شوید که توانایی این کار را دارد.
۴) حفظ توانایی مغزی و قوای حافظه در سنین بالا بسیار مهم است. مطالعه و جدول حل کردن راه‌های خوبی هستند که هم او را سرگرم می‌کند و هم از رکود نیروی مغزی و افت حافظه‌اش جلوگیری می‌کند. اگر مادرتان شطرنج بلد است می‌توانید در مواقع بیکاری با هم بازی کنید. این مسابقه فکری برای یک مادر مسن و پسر یا دختر جوانش بسیار شادی‌آور و لذت بخش است.
۵) بعضی از زنان مسن فکر می‌کنند که دیگر نباید به وضع ظاهرشان اهمیت بدهند و برای زیبایی خودشان کار بکنند. این فکر سبب افسردگی می‌شود و به آنها تلقین می‌کند که پیر و شکسته شده‌اند. اگر مادر مسن شما هم اینطور است او را تشویق کنید که به زیبایی پوست و موهایش توجه کند، حتماً برای معالجه دندان‌هایش که شاید بعضی شکسته باشند، به دندانپزشکی برود. جرم‌گیری منظم دندان‌ها و سفیدی دندان‌های یکدست او، قطعاً خوشحالش می‌کند و حس می‌کند که چندین سال جوان شده است.
۶) استقلال او را تقویت کنید و توجه به این امر حتی وقتی که پدرتان هم زنده است کاملاً ضروری ‌است. اگر ناگهان پدر خانواده از دست برود و مادرتان شدیداً برای انجام همه کارها به شوهرش وابسته باشد، با شرایط دشواری روبه‌رو خواهید شد. لازم است که مادرتان هم از هر آنچه پدرتان راجع به خانه و امور خانواده می‌داند باخبر باشد تا بتواند در غیاب او روی پای خودش بایستد.
خیلی اوقات پدر و مادر یک خانواده هر دو به راحتی و با مهارت رانندگی می‌کنند ولی مادر همیشه ترجیح می‌دهد پیش همسرش بنشیند و او در همه مواقع رانندگی کند. اگر مادر شما هم ازاین دسته زنان است تشویقش کنید که مجدداً رانندگی کند تا در صورت نبودن پدر، بتواند کارهایش را انجام دهد و چه بسا زمانی که برای همسرش حادثه‌ای ناگهانی روی داد بتواند او را به بیمارستان برساند.
البته در ابتدا اضطراب خواهد داشت و فکر می‌کند که نمی‌تواند بعد از این همه مدت رانندگی کند. شاید لازم باشد که روزهای اول همراهی‌اش کنید تا دوباره اعتماد به نفس پیدا کند.
۷) بسیاری از اوقات زنان و مردان مسنی که همسرشان را از دست داده‌اند، دوباره ازدواج می‌کنند و خیلی از فرزندان هم ناراحت و دلخور می‌شوند و گاه نیز ممکن است مانع این کار شوند. اگر دیدید که مادر مسن شما می‌خواهد با مردی که حس کرده می‌تواند شادترش کند و کیفیت زندگی‌اش با او بهتر خواهد شد، ازدواج کند، مانع نشوید ولی گاه پیش می‌آید که این شخص آن مردی نیست که مادرتان فکر می‌کند و برای سلامت جسمی و روانی یا وضع مالی او تهدیدی به حساب می‌آید، اینجاست که دخالت و توجه فرزندان او کاملاً ضروری است.
شما هم با در نظر گرفتن شرایط کاری و زندگی شخصی‌تان می‌توانید روش‌های دیگری پیدا کنید که سال‌های طلایی زندگی خودتان و مادرتان خوشایندترین شکل ممکن سپری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha