محققان ایرانی پس از چندین سال کار تحقیقاتی توانستند برای اولین بار در دنیا بر اساس فناوری به کودی دست یابند که باعث افزایش 350 درصدی فتوسنتز در گیاهان شوند. افزایش فتوسنتز نیز خود موجب افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، تلطیف هوا و کاهش آلودگی کلان شهرها تا 50 درصد و کاهش 70 درصدی گازهای گلخانه ای جهان می شود.

تولید کودی با خاصیت افزایش 350 درصدی فتوسنتز و کاهش 50 درصدی آلودگی هوا توسط محققان ایرانی

 محمد حسن نظران - سرپرست گروه تحقیقاتی فناوری پایه ای ریز مغذی ها (المنت ها) تحت عنوان "تغذیه گیاهی خضراء" در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بکارگیری فناوری نانو در زمینه کشاورزی و فناوری شیمی هدف اصلی تحقیقات ما به شمار می آید. پس از 7 سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی گروه تحقیقاتی که بنده سرپرستی آن را بر عهده داشتم موفق شد بر اساس نانوفناوری به فناوری پایه ای ریز مغذی ها با عنوان "تغذیه گیاهی خضراء" دست یابد.

وی اضافه کرد : بر اساس این فعالیت پژوهشی موفق شده ایم بر فتوسنتز که بزرگترین و مهمترین پدیده زیستی است اثر گذاشته و راندمان آن را تا 350 درصد افزایش دهیم.

این محقق اضافه کرد : بالا رقتن متابولیسم سلول گیاهی تا 350 درصد برای اولین بار در دنیا اتفاق افتاده است. کودی که از طریق فناوری نانو حاصل شده است، 12 برابر بهترین کودهای آهن موجود در دنیا عمل می کند. نتایج طبیعی و منطقی که بر این افزایش راندمان مترتب است، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، تلطیف هوا و کاهش آلودگی کلانشهرها و کاهش 70 درصدی گازهای گلخانه ای جهان است.

وی اضافه کرد : افزایش تعداد و وزن محصولات، یکدست شدن آنها، بهبود ظاهر و بازار پسندی محصولات، افزایش ماندگاری محصولات در سردخانه، کاهش آفات و در نتیجه کاهش میزان سمپاشی، مقاوت در برابر سرمازدگی، افزایش تولید چوب صنعتی در درختان غیر مثمر و غنی سازی محصولات به طور طبیعی و از طریق خاک از مزیت های این کود نانوفناوری است.

نظران تاکید کرد : با بکارگیری این کود حاصل از فناوری ایران در کوتاه مدت - حداکثر 2 سال - خواهد توانست تولید میوه خود را به 2 برابر برساند. گندم، جو، ذرت دانه ای و کلزا حداقل 20 درصد افزایش محصول و زعفران حداقل 50 درصد افزایش خواهد داشت. پسته نیز طی 2 سال افزایش 50 درصدی خواهد داشت. ضمن اینکه محصول خرما کشور نیز 2 برابر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha