یك جامعه شناس، بیكاری، نبود نشاط اجتماعی و فقر و نابرابری را مهم ترین عوامل گرایش افراد به سمت اعتیاد دانست.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛یك جامعه شناس، بیكاری، نبود نشاط اجتماعی و فقر و نابرابری را مهم ترین عوامل گرایش افراد به سمت اعتیاد دانست.

سعید معید فر در گفت‌وگو با (ایسنا)، به بیكاری به عنوان مهم ترین معضل اشاره كرد و گفت: نرخ بیكاری در جامعه بالا رفته است و جمعیت جویای كار افزایش یافته‌‌اند.

شغل برای افراد مسئولیت و هویت می‌آورد

وی افزود: اگر افراد شغل داشته باشند به سمت تشكیل خانواده سوق پیدا می‌كنند و یك زندگی حداقلی را فراهم می‌كنند. همچنین شغل برای افراد مسئولیت و هویت می‌آورد و شخص بی مسئولیت و بی هویت طرد می‌شود و به سمت آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد كشیده می‌شود.

نبود نشاط اجتماعی عاملی برای گرایش به اعتیاد است

عضو هیات علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در مرحله دوم نبود نشاط اجتماعی را عاملی برای گرایش به اعتیاد دانست و گفت: جوانان بسیار پر انرژی هستند و اگر راه‌هایی برای تخلیه انرژی سرشار خود نداشته باشند، به مسیر خلاف كشیده می‌شوند.

یكی از ریشه‌های اصلی گرایش افراد به اعتیاد، مسئله فقر و نابرابری است

وی در ادامه به افزایش پدیده اعتیاد در میان خانواده‌ها و افراد میانسال اشاره كرد و گفت: یكی از ریشه‌های اصلی گرایش افراد به اعتیاد، مسئله فقر و نابرابری است و تا زمانی كه نابرابری زیاد و فقر عینیت داشته باشد، اعتیاد به عنوان یك آسیب اجتماعی مطرح است.

افراد معتاد دچار فقر اقتصادی و بهداشتی هستند

معیدفر با اشاره به ابعاد مختلف فقر كه فقر آموزشی، فقر فرهنگی، فقر بهداشتی و فقر اقتصادی را شامل می‌شود، اظهاركرد: بسیاری از افردی كه درگیر اعتیاد هستند، دچار فقر اقتصادی و بهداشتی هستند.

وی در ادامه گفت: خانواده‌های درگیر اعتیاد اكثرا از محروم ترین خانواده‌های جامعه هستند، البته گاهی افراد مرفه هم به سمت مواد مخدر می‌روند؛ اما جنبه اعتیاد ندارد چرا كه افراد مرفه دلیلی برای رفتن به سمت اعتیاد ندارند و فقر در همه ابعاد به شدت در حركت به سمت اعتیاد تاثیرگذار است.

كمك به معتادان و مبارزه با اعتیاد نیاز به عزم اجتماعی دارد

این جامعه شناس حمایت مردم را برای از بین بردن مشكل اعتیاد ضروری دانست و گفت: تا زمانی كه معتادان طرد می‌شوند، اعتیاد به عنوان یك مشكل باقی می‌ماند و حتی این فرآیند باعث تشدید اعتیاد نیز می‌شود. بنابراین جامعه، نهادهای مدنی، خانواده و دولت همگی باید به كمك هم این مشكل را برطرف كنند و كمك به معتادان و مبارزه با اعتیاد نیاز به عزم اجتماعی دارد.

نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد كمرنگ است

وی همچنین با اشاره به نقش گروه همسالان گفت: اگر شرایط اجتماعی به گونه‌ای باشد كه اعتیاد گسترش پیدا كند همه فرصت‌ها تبدیل به تهدید می‌شوند و از جمله این فرصت‌ها گروه‌ همسالان و حتی خانواده است.

عضو هیات علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نقش آموزش و پرورش را در پیشگیری از اعتیاد كمرنگ دانست و گفت: تاكید آموزش و پرورش روی آموزش سنتی و كلاسیك و مكتوب است، در صورتی كه بسیاری از رفتارهای ما از طریق گفتن‌ها و نگاه كردن‌ها شكل می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha