یك فوق تخصص خون گفت: زنان پیش از بارداری به پزشك مراجعه كنند تا وضعیت خونی و ذخیره آهن بدن آنان بررسی شود در صورت كمبود آهن، فقر آهن خود را درمان كنند و سپس باردار شوند.

سلامت نیوز : یك فوق تخصص خون گفت: زنان پیش از بارداری به پزشك مراجعه كنند تا وضعیت خونی و ذخیره آهن بدن آنان بررسی شود در صورت كمبود آهن، فقر آهن خود را درمان كنند و سپس باردار شوند.

دكتر آزیتا آذر كیوان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» ایسنا، افزود: در دوران بارداری گلبول‌های قرمز مادر رقیق می‌شود بنابراین هموگلوبین زنی كه در حالت عادی 13 است، ممكن است در دوران بارداری به 11 كاهش یابد، بدون آن كه شواهدی از كم‌خونی داشته باشد البته اگر مادر زمینه ابتلا به فقر آهن یا تالاسمی مینور داشته باشد، ممكن است شدت كم‌ خونی او در دوران بارداری افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی درباره راهكارهای بررسی وضعیت خونی زنانی كه ناخواسته باردار می‌شوند، گفت: در این شرایط آزمایش خون آنان را یك متخصص خون یا زنان كنترل می‌كند. اگر مبتلا به تالاسمی مینور تشخیص داده شوند، لازم است در دوران بارداری فولیك اسید مصرف كنند و در صورت ابتلا به فقر آهن، درمان‌ آهن برای آنان انجام می‌شود.

آذركیوان اضافه كرد: پزشك تلاش می‌كند در ماه‌های اول بارداری، فقر آهن یا كم‌خونی مادر را برطرف كند، چون بدن مادر در ماه‌های آخر بارداری باید به مقدار كافی آهن ذخیره كرده باشد چرا كه جنین به صورت فعال آهن بدن مادر را جذب می‌كند، بنابراین لازم است شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا جنین با كمبود آهن به دنیا نیاید.

وی با اشاره به خونریزهای پس از زایمان اظهار كرد: در این شرایط ذخیره آهن بدن مادر كاهش می‌یابد بنابراین به مادران توصیه می‌كنیم كه وضعیت خونی خود را پس از زایمان بررسی كنند تا اگر در دوران زایمان به فقر آهن دچار شده باشند، درمان شوند.

آذركیوان در پایان درباره علایم كم‌ خونی دوران بارداری گفت: اگر فقط خون مادررقیق شده و سابقه كم‌ خونی نداشته باشد، دچارعلایم خاصی نمی‌شود ولی اگر مبتلا به كم‌ خونی باشد ممكن است ضعف، سرگیجه، افت فشار، رنگ پریدگی، بی‌حسی، بیحالی، سردی و گزگز اندام‌ها را تجربه كند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha