یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 51715

ستون فقرات از مجموعه‌ای از استخوان‌های سفت مرسوم به مهره‌ها تشكیل شده كه بین صفحات كوچك نرم و اسفنجی موسوم به دیسك‌ها قرار گرفته‌اند.این دیسك‌ها به ستون فقرات امكان می‌دهند كه بدون مشكل و به راحتی خمیده شود.

سلامت نیوز :ستون فقرات از مجموعه‌ای از استخوان‌های سفت مرسوم به مهره‌ها تشكیل شده كه بین صفحات كوچك نرم و اسفنجی موسوم به دیسك‌ها قرار گرفته‌اند.این دیسك‌ها به ستون فقرات امكان می‌دهند كه بدون مشكل و به راحتی خمیده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اگر یكی از این دیسك‌ها پاره شده و یا به اصطلاح دچار فتق شود و مركز آن از میان لبه خارجی به طرف حفره ستون فقرات كشیده شود، فشار زیادی به اعصاب در این منطقه وارد می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد درد و ناراحتی زیادی می‌شود.

این وضعیت را در اصطلاح پزشكی فتق دیسك كمر می‌گویند. درواقع دیسك بین مهره‌ای یك ماده ژلاتینی نسبتا نرم است كه فشارهای وارد شده روی مهره‌ها را به طور یكنواخت پخش و حركت مهره‌ها را روی یكدیگر آسان می‌سازد. یك حركت ناگهانی یا برداشتن اجسام سنگین ممكن است باعث آسیب به این ناحیه و فتق دیسك كمر شود. فتق معمولا به طرف پشت یا چپ و راست اتفاق می‌افتد و باعث انتشار درد به پاهای همان طرف یا طرف مقابل می‌شود اما معمولا درد در همان سمت كه فتق رخ داده، متمركز می‌شود.

متخصصان آكادمی جراحان ارتوپدی در آمریكا می‌گویند: علائم این عارضه به شدت آسیب وارده به مهره و فشار روی عصب مربوطه بستگی دارد. فتق دیسك كمر در جوانان، ورزشكاران و یا افرادی كه كارهای سنگین انجام می‌دهند، بیشتر دیده می‌شود.

دیسك بین مهره‌ای در حالت عادی هم شاید رخ بدهد زیرا به مرور زمان ماده ژلاتینی بین مهره‌ها، تحلیل می‌رود یا در اثر عوامل مختلف ساییده و فرسوده می‌شود. به تدریج با افزایش سن، آرتروز نیز اضافه می‌شود. عدم فعالیت بدنی هم عامل دیگری است كه می‌تواند روی دیسك و رشته‌های عصبی فشار وارد كند.

این متخصصان می‌گویند برای پیشگیری از فتق دیسك كمر رعایت نكات زیر ضروری است:

- هرگز برای بلند كردن اشیا از روی زمین از ناحیه كمر خم نشوید بلكه حتما بنشینید و شی مزبور را بلند كنید تا از این طریق فشار ناشی از بلند كردن جسم به جای كمر روی عضلات پا وارد شود و به مهره‌ها آسیب وارد نشود. هم‌چنین شیء مزبور را در حالی كه بلند كرده‌اید، نزدیك به بدن خود نگه دارید.

- از كشیدن سیگار جدا پرهیز كنید.

- اضافه وزن خود را كم كنید چون وزن زیادی فشار قابل توجهی به كمر وارد می‌كند.

- از انجام فعالیت‌های سنگین و پرفشار خودداری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha