سلامت نیوز : توزیع اولین نانوداروی ضدسرطان ایرانی در داروخانه های کشور آغاز شد.به گفته مجری پروژه، فناوری ساخت این دارو تاکنون در انحصار آمریکا بوده و ایران در واقع دومین کشور دنیاست که با شکست انحصار آمریکا، به فناوری ساخت این نانوداروی ضدسرطان دست یافته و موفق به تولید انبوه و توزیع آن در بازار شده است. با راه اندازی خط تولید این دارو با نام «سیناد و کسوزوم» در کشور، این دارو با یک سوم قیمت نمونه خارجی به دست بیماران خواهد رسید. این دارو به دلیل بهره گیری از نانوذرات به صورت هدفمند تنها بافت تومور را هدف قرار می دهد. دکترمحمودرضا جعفری، رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجری اصلی پروژه ساخت نانوداروی ضدسرطان ایرانی در گفت وگو با خراسان، اظهار داشت: آمریکا نخستین کشور دنیا در زمینه تولید نانوداروهاست و فناوری ساخت این دارو نیز تاکنون در انحصار آمریکا بوده و در واقع ایران به عنوان دومین کشور در جهان به فناوری ساخت نانودارویی دست یافته که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: هم اکنون این نانودارو در داروخانه بیمارستان امید مشهد و داروخانه بیمارستان فیروزگر تهران توزیع شده است.وی با بیان آن که نام تجاری این نانودارو «سینادوکسوزوم» و نام ژنریک آن «لیپوزوم دوکسوروبیسین هیدروکلراید» است، گفت: این فرآورده در درمان سرطان سینه، سرطان تخمدان (در حالت های خاص)، مولتیپل میلوما که نوعی سرطان خون است و همچنین نوعی سرطان بافت نرم به نام «کاپوسی سارکومای» مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت داروی ایرانی یک سوم نمونه خارجی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دکترجعفری افزود: نمونه مشابه خارجی این دارو هم اکنون وارد کشور نمی شود و قیمت آن در سال گذشته که وارد می شد، در فرم ۲۰ میلی گرم در ۱۰ میلی لیتر ۷۵۰ هزار تومان بود در حالی که قیمت نانوداروی ایرانی آن ۲۶۰ هزار تومان است. ضمن این که هم اکنون با موفقیت ایران در تولید انبوه این دارو، از واردات آن بی نیاز شدیم.

مکانیسم تاثیرگذاری نانوداروی ضدسرطان

رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: «سینادوکسوزوم» یک داروی شیمیایی ضدسرطان است که فرم ساده آن در شیمی درمانی بسیاری از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. ماده اولیه آن «دوکسوروبیسین» است که تقریبا از ۴۰ سال پیش در درمان بسیاری از سرطان ها به شکل معمول تزریقی استفاده می شود، اما از آن جایی که این فرم معمول پس از تزریق در تمام بدن پخش می شود، عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. عوارض قلبی این دارو بارز است و این عوارض برای پزشکان آنکولوژیست برای بهره گیری از این دارو در درمان سرطان محدودیت ایجاد می کند. چرا که وقتی دوز این دارو به میزان مشخصی می رسد، مشکلات قلبی شدید ایجاد می کند و در نتیجه پزشک مجبور به قطع دارو می شود. در حالی که فرم نانولیپوزومی این دارو در هنگام تزریق با مکانیسم خاصی به صورت اختصاصی به بافت تومور می رسد و بدین منظور از نفوذپذیری بالای مویرگ های تومورهای سرطانی بهره می برد.مویرگ های بافت تومور با مویرگ بافت های سالم و طبیعی بدن مانند بافت کبد، عضله و یا بافت قلب متفاوت است. این تفاوت در نفوذپذیری آن هاست و در واقع نفوذپذیری مویرگ های بافت توموری نسبت به بافت های سالم بیشتر است، لذا ذرات نانویی دارو تنها وارد بافت توموری می شود بدون این که به بافت های سالم و طبیعی آسیب وارد کند و اندام های دیگر مانند کبد، کلیه ، ریه، عضله و قلب را درگیر سازد. این دارو پس از ورود به بافت توموری، با مکانیسم های خاصی جذب سلول های سرطانی و در این سلول ها باز می شود و تنها همین سلول ها را هدف قرار می دهد و نابود می کند. بنابراین هنگامی که بیمار این نانو دارو را مصرف می کند، تاثیر آن در درمان سرطان افزایش و عوارض جانبی آن کاهش می یابد. وی تصریح کرد: «سینا دوکسوزوم» به صورت وریدی و داخل سرم استفاده می شود. دوره درمان آن اغلب ۴ هفته یک بار است و هر نوبت تزریق آن هم حدود نیم تا یک ساعت زمان نیاز دارد.

تحقیقات برای ساخت نانو دارو از ۶سال پیش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد

وی افزود: تحقیق و مطالعه برای ساخت این فرآورده دارویی از ۶سال پیش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و حامی اصلی این طرح، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری است.طراح و مبتکر داروی ضد سرطان «سینادوکسوزوم» در ادامه گفت: تاکنون تعدادی بیمار سرطانی در تهران با این دارو درمان شده اند.به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر رضایت مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی و مدیر این پروژه درستاد فناوری نانو نیز در این باره گفت: اکنون پس از گذشت چند ماه از راه اندازی خط تولید این نانو دارو و طی شدن مراحل قانونی در سازمان دارو و غذا حدود ۲۰۰ویال از این دارو تحویل شرکت پخش شده است.خط تولید داروی ضد سرطان «سینادوکسوزوم» بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در کارخانه سبحان آنکولوژی متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) راه اندازی شد. با افتتاح خط تولید این دارو علاوه بر تولید نانو داروی مورد نیاز کشور، امکان صادرات دارو به کشورهای دیگر نیز وجود دارد. این نانو دارو سال گذشته تاییدیه های لازم را از کمیته فناوری نانو وزارت بهداشت دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha