رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینكه یكسان‌سازی تعرفه زایمان طبیعی با سزارین كمكی به كاهش آمار سزارین در كشور نخواهد كرد، گفت: سزارین خدمتی جداگانه است و یكسان‌سازی تعرفه آن با زایمان طبیعی، عادلانه نیست.

یكسان‌سازی تعرفه زایمان طبیعی با سزارین، عادلانه نیست

سلامت نیوز : رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینكه یكسان‌سازی تعرفه زایمان طبیعی با سزارین كمكی به كاهش آمار سزارین در كشور نخواهد كرد، گفت: سزارین خدمتی جداگانه است و یكسان‌سازی تعرفه آن با زایمان طبیعی، عادلانه نیست.

دكتر ناهید خداكرمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه یكسان شدن تعرفه سزارین و زایمان طبیعی اقدام چندان قابل قبولی نیست، گفت: یكسان شدن تعرفه‌ زایمان طبیعی برای ارائه‌دهندگان خدمت به مراتب مهم‌تر است، به این معنا كه باید برای خدمت انجام شده، تعرفه تعیین شود و تعرفه زایمان طبیعی برای هر شخصی كه می‌تواند آن را طبق قانون ارائه دهد یكسان باشد.

وی ادامه داد: یكسان‌سازی تعرفه زایمان طبیعی با سزارین غیرعادلانه خواهد بود چرا كه سزارین خدمتی جداگانه است و شامل مواردی نظیر بیهوشی و ... می‌شود. بنابراین اگر وزارت بهداشت و بیمه‌ها می‌خواهند در تعرفه‌گذاری صحیح برای زایمان طبیعی موفق شوند، بایستی تعرفه یكسان برای ارائه‌دهندگان خدمت در نظر بگیرند اما اگر ماما این سزارین را به پزشك متخصص ارجاع داده باشد باید ضریبی به آن تعلق بگیرد. این روند در همه جای دنیا این‌گونه است.

رییس انجمن علمی مامایی ایران افزود: پیشنهاد انجمن این است كه تعرفه زایمان طبیعی با سزارین انتخابی برای پزشك یكسان باشد. اما اگر ماما، مادر باردار را ارجاع داده باشد، با بالا بودن تعرفه آن، پزشكان تشویق می‌شوند كه تنها از طریق ارجاع سزارین كنند نه این كه مستقیما مادر باردار را تحت عمل سزارین قرار دهند.

خداكرمی با بیان اینكه رابطه مالی بین پزشك و بیمار نیز باید اصلاح شود، گفت: بیمه‌ها باید این ارتباط‌ مالی را با واقعی كردن تعرفه‌ها از بین ببرند. حتی یكسان سازی تعرفه فعلی هم كمكی به كاهش آمار سزارین نخواهد كرد اما اگر تعرفه‌ها نسبت به نوع خدمت، زمان صرف شده و همچنین مواد مصرفی، در نظر گرفته و واقعی شود می‌توان انتظار داشت كه تغییر در تعرفه‌ها و یكسان‌سازی آن‌ها به كاهش آمار سزارین كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha