مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وقتی وزارت بهداشت افزایش 25 درصدی تعرفه‌ها را در نظر دارد نظام پزشکی از افزایش 35 درصدی می‌گوید و بیمه‌ها بر افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها تاکید دارند، در نهایت بی نظمی در بیمارستانها حاکم می شود و فشار اصلی آن به مردم تحمیل می‌شود.

سلامت نیوز : مسعود مسلمی‌فر در گفت‌وگو با فارس در مورد تعرفه‌‌های متفاوت و غیر واقعی اظهار داشت: با توجه به واقعی نشدن تعرفه‌ها، همیشه با نقصی در سیستم جلو می‌رویم. تعرفه‌گذاری باید نظم داشته باشد و ابتدای هر سال مشخص و اعلام شود.

وی افزود: چند سال است که تعرفه در زمانی که قانون مشخص کرده تعیین نمی‌شود و در عین حال واقعی هم در نظر گرفته نمی‌شود.

رشد تورم در بخش بهداشت و درمان 40 درصد است

به گفته مسلمی‌فرد رشد تورم کلی اعلام می‌شود که ممکن است در برخی بخش‌ها بیشتر یا کمتر باشد. اکنون با بررسی‌های کارشناسی که کارشناسان بهداشت و درمان انجام می‌دهند رشد تورم در بخش بهداشت و درمان به مراتب بیشتر از بخش های دیگر و حدود 40 درصد است.

برای تعیین تعرفه‌ها به جای نگاه کارشناسی نگاه به جیب خود حاکم است

 وی تصریح کرد: اگر تعرفه‌ها در بیمارستان‌های خصوصی مانند قبل و به صورت ناقص اجرا شود به مرور کیفیت خدمات افت می‌کند و بیمارستانها رو به ورشکستگی می‌روند. اما وقتی وزارت بهداشت افزایش را 25 درصدد در نظر می‌گیرد. سازمان نظام پزشکی 30 تا 35 درصد افزایش را پیشنهاد می‌کند و وزارت رفاه بین 10 تا نهایتا 12 درصد افزایش تعرفه تاکید دارد این موضوع سبب می‌شود که نگاه کارشناسی برداشته شود فقط یک نگاه به جیب خود در نظر گرفته شود که در نهایت بی‌نظمی در اقتصاد بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود که فشار اصلی آن روی مردم است.وی ادامه داد: ما به عنوان بازرسان در سطح تهران به بیمارستان‌ها اطلاعیه داده‌ایم و مدام فشار می‌آوریم که تا زمانیکه تعرفه‌‌ها مشخص نشده بیمارستان‌ها حق افزایش تعرفه را ندارند.ولی وقتی به تولید کننده خدمات بگوئید برای تولید این دستگاه 1000 تومان هزینه می‌کنید باید 500 تومان بفروشید معنای آن این است که تولید کننده کارش را تعطیل کند.

از چیزی که تعیین نشده نمی توان صیانت کرد

مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد زیاده‌خواهی برخی بیمارستان‌ها و پزشکان جدای از مشکلات گردش مالی گفت: وقتی هرج و مرج در بحث اقتصاد درمان وجود دارد و ما خودمان سریع تعرفه واقعی را تعیین و ابلاغ نمی‌کنیم از چیزی که تعیین نشده نمی‌توان صیانت کرد.وی افزود: وقتی به بیمارستان فشار می‌آوریم بیمارستان می‌گوید من نمی‌توانم هزینه‌‌های اطاق عمل، تجهیزات را دوباره تامین و تهیه کنم چه‌کار باید کرد. اگر بیمارستان را تعطیل کنیم ضرر آن ‌برای مردم و کشور خیلی بالاتر است.مسلمی‌فرد افزود: وقتی به ما گزارش داده می‌شود که برخی بیمارستانها تعرفه را افزایش داده‌اند با آنها برخورد کرده این موضوع ارزشیابی آنها تاثیر منفی می‌گذارد. در حال حاضر تلفن‌های بازرسی‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 7 - 22439764 آماده بررسی تخلف در دریافت هزینه‌های درمانی است و اگر کوچکترین تخلف و شکایتی در مورد هزینه درمانی خارج از تعرفه به ما گزارش شود ما آن حق را به مردم بر می‌گردانیم.

یک و نیم میلیارد تومان از زیاده خواهان پس گرفته و به مردم برگرداندیم

وی تأکید کرد: از سال گذشته تاکنون معاونت درمان و مجموعه بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان از پول‌هایی که اضافه دریافتی بوده گرفته و به مردم پس داده‌اند. ولی اگر ما برخوردها را شدید‌تر کنیم ولی از آن طرف تعرفه‌ها مشخص نشود آهسته آهسته بیمارستانها مجبور می‌شوند کم کار شوند و رو به تعطیلی بودند.نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی اذعان داشت: حتی 25 درصدی که وزارت بهداشت برای افزایش نرخ تعرفه‌های پزشکی اعلام کرده با تورمی که وجود دارد همخوانی ندارد و عقب‌تر خواهیم رفت و نهایتا به مردم فشار وارد می‌شود.وی در پاسخ به اینکه برخی جراحان در رشته‌های کلیدی عدد و رقم‌های خاص را قبل از عمل مطالبه می‌کنند گفت: برخی می‌گویند ما ترسیدیم برای بیمارمان مشکلی پیش بیاید و مجبور شدیم مبلغ را بپردازیم در حالیکه این ذهنیت و فرهنگ غلطی است که مردم فکر می‌کنند فقط یک پزشک‌ خاص در این شهر و کشور کار می‌کند ما در همه امور پزشکی، پزشکان متعددی داریم که کارهای خوبی انجام می‌دهند.

مگر می‌شود یک جراح در یک زمان در سه بیمارستان جراحی کند

وی تصریح کرد: به عنوان مثال بررسی کردیم در یک روز و در یک زمان در سه بیمارستان مختلف یک جراحی قلب به نام یک جراح خاص ثبت شده مگر می‌شود یک نفر همزمان در سه جا حضور داشته باشد. پس این نشان می‌دهد با یک اسم خاص از مردم پول می‌گیرند که خلاف اخلاق و شرع است و نوعی کلک زدن است چون بیمار که نمی‌بیند چه کسی دارد او را جراحی می‌کند.به گفته مسلمی‌فر مردم هر طبقه‌ای از مردم برای ما شریف هستند. بارها شده پائین‌ترین طبقه مردم از بزرگترین پزشک بنام شکایت کرده و ما بررسی کردیم و وقتی تخلف پزشک محرز شد از آن پزشک تعهد گرفتیم که برای خیلی‌ها جای تعجب بوده است.وی افزود: صریحا اعلام می‌کنیم نسبت به جفا در حق مردم از نظر نوع و کیفیت درمان کوچک‌ترین اغماضی نخواهیم کرد. روسا و مدیران بیمارستان در قبال حق مردم مسئول هستند و تا زمانیکه تعرفه‌ها تعیین نشده همه باید براساس تعرفه سال گذشته عمل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha