یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 51748

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع جهان و دومین سرطان کشنده پس از ریه به‌شمار می‌رود.

سلامت نیوز :حمید سعیدی ساعدی با اشاره به این‌که مرگ ناشی از این سرطان،درمجموع، 11 درصدکل مرگ و میرهای ناشی از سرطان رابه خوداختصاص می‌دهد؛ اظهار داشت:‌ اگر این سرطان زود تشخیص داده شود، یکی از قابل درمان ترین سرطان هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:‌ سرطان روده معمولا با ایجاد برآمدگی هایی به نام پولیپ در دیواره روده به‌وجود می‌آید. پولیپ‌ها خیلی شایع هستند، ولی بیشتر آن‌ها به سرطان تبدیل نمی‌شوند، حتی اگر پولیپ‌های مشکوک زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره فاکتورهای موثر در ابتلا به سرطان ریه نیز اظهار داشت: ‌معمولا افراد بالای50 سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته این بیماری می‌تواند جوان‌ترها را نیز مبتلا سازد، سیگار کشیدن خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. افرادی که مرتب از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، درخطربالایی از ابتلا به این بیماری قراردارند، رژیم غذایی پرچرب، پرگوشت(گوشت قرمز) و کم فیبر در ابتلا به این بیماری موثر است سابقه فامیلی از عوامل موثر بروز این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ حمید سعیدی ساعدی با اشاره به این‌که اسهال، یبوست یا هر تغییری که در عادت دفع روزمره بهوجود آمده و بعد از چند هفته به حالت اولیه برنگردد، وجود خون در مدفوع یا مدفوع خیلی تیره رنگ، کم خونی غیر قابل توجیه، درد شکمی، انسداد روده‌ای، کاهش وزن بدون دلیل موجه و خستگی مداوم از نشانه‌های این بیماری به‌شمار می‌رود، اظهار داشت:‌ نکته مهم این است که بیشتر افراد مبتلا به سرطان‌های روده، نشانه‌ای ندارند و معمولا وجود خون در مدفوع اولین علامت است که اغلب با چشم غیر مسلح قابل رویت نبوده و با آزمایش‌های میکروسکوپی تشخیص داده می‌شود.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ‌از مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، رژیم غذایی پرفیبر و انجام تمرینات ورزشی است. فرد می‌تواند روزانه با چند دقیقه بالا و پایین پریدن، از پله‌ها بالا و پایین رفتن یا هفته‌ای 3 بار پیاده روی به سلامتی روده‌های خود کمک کند.

وی استفاده از روش‌های غربالگری معمول در بیمارانی که هرگونه فاکتور خطری داشته باشند توصیه کرد و گفت: از جمله روش‌های تشخیصی که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان به آزمایش‌هایی از جمله معاینه راست روده (معاینه پزشک)، پروکتوسکوپی (از طریق دستگاه‌‎های خاصی به‌صورت مستقیم داخل راست روده و قسمت‌های تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد) کولونوسکوپی(به کمک این روش با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می‌شود) اشاره کرد.

حمید ساعدی اظهار داشت: ‌در صورت وجود هرگونه توده در روده نیاز است که بیمارتحت نمونه برداری ازتوده قرارگیرد تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلول‌های سرطانی مورد بررسی قرار گیرد. این عمل را بیوپسی می‌نامند.

گفتنی است؛ ‌در راستای بررسی و راهکارهای پیشگیری و درمان سرطان، مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد کنگره بین المللی هم اندیشی سرطان را 14-16 شهریور ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌کند.

این كنگره فرصت مغتمنی را فراهم آورده است تا یك‌بار دیگر اندیشمندان، مفاخر علمی، اساتید و دانشجویان داخل و خارج كشور بتوانند با ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی، توانمندی‌ها و موفقیتهای خود را در مسیر كنترل بیشتر و موثرتر این بیماری به‌كار گیرند.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی کنگره به نشانی http://congress.mums.ac.ir/imcc مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha