معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به گرفتن تست سنجش ابتدایی وضعیت ذهنی از حجاج بالای 60 سال، گفت: 50 هزار حاجی تمتع در معرض بیماری هستند و برای حج تمتع 91 نیز 100 تن دارو ارسال می‌شود.

سلامت نیوز : ولید دنده‌بر در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به فعالیت‌های مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به خصوص در یک ماهه پایانی حج عمره اظهار داشت: این مرکز در حال حاضر تمام تلاش خود را برای برطرف کردن کم و کاستی‌ها و انجام اقدامات لازم برای ورود به عملیات حج تمتع انجام می‌دهد.

وی افزود: حج عمره نیز در مدینه تا 8 مرداد و در مکه تا 18 مرداد ادامه خواهد داشت و مرکز پزشکی هلال احمر در تلاش است تمام پشتیبانی‌های دارویی را برای حج تمتع که از اول مهر آغاز می‌شود انجام دهد.دنده‌بر ادامه داد: در این زمینه انبارهای دارویی مرکز پزشکی در عربستان به‌طور کامل در چند مرحله بازبینی می‌شود تا هیچگونه کم و کاستی برای آغاز عملیات حج تمتع که به مدت دو ماه و با حضور 95 تا 97 هزار زائر کشورمان در عربستان انجام می‌شود نداشته باشیم.

ارسال 100 تن دارو برای حج تمتع

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به ارسال 100 تن دارو به عربستان برای آغاز عملیات حج تمتع سال 91 افزود: در این زمینه تمام امکانات و تجهیزات پزشکی و بهداشتی برای انجام عملیات حج تمتع نیز بازبینی و در صورت نیاز ارتقا و افزایش می‌یابد.دنده‌بر با بیان اینکه در سال گذشته فراخوانی داده شده بود تا افراد سالمند برای حج تمتع اعزام شوند، گفت: این در حالی است که امسال در حج تمتع میانگین سنی حجاج‌مان یک میانگین سنی معمولی است.وی تصریح کرد: در حج تمتع سال 91 بالغ بر 340 کادر پزشکی شامل فوق‌تخصص، متخصص، پزشک عمومی، پرستار، کارشناس بهداشتی و دارویی، تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی و دارویی، دندانپزشک و نیروهای امدادی عملیات ارائه خدمات به حجاج را پوشش می‌دهند.

پایگاه تزریقات برای بانوان

دنده‌بر ادامه داد:‌ در حج تمتع سال جاری در شهر مدینه یک بیمارستان، 3 پایگاه تزریق بانوان به صورت اقماری و یک پایگاه سیار در مسجد شجره برپا می‌شود.

برپایی بیمارستان و پلی کلینیک در مکه

وی گفت: در مکه مکرمه نیز یک بیمارستان، 5 پایگاه تزریقات بانوان، یک پایگاه اورژانس در میقات جحفه، یک پلی‌کلینیک تخصصی و اورژانسی در عرفات، یک پلی‌کلینیک دارویی در منا و یک پایگاه سیار اورژانسی نیز در مشحرالحرام برپا می‌شود.

65 هزار حاجی معاینه شدند/50 هزار در معرض بیماری

دنده‌بر با اشاره به آمادگی و به روز بودن مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر برای آغاز عملیات حج تمتع سال 91 افزود: تا تاریخ 6 تیر 65 هزار زائر برای حج تمتع معاینه شدند که البته 50 هزار نفر از این زائران در معرض خطر بیماری هستند که باید صادقانه همکاری‌های متقابل با پزشکان کاروان خود داشته باشند.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به آغاز ثبت‌نام حج تمتع از تاریخ 18 فروردین سال جاری که به تعداد دو برابر نیز پزشک به کاروان‌ها معرفی شد، گفت: تاکنون 441 پزشک در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای زائران اقدام کردند که تاکنون نیز با کمک این پزشکان 65 هزار زائر معاینه شده و اطلاعات آنان در سامانه جامع معاینات پزشکی مرکز ثبت شده است.

تکمیل نکردن پرونده پزشکی برابر با اعزام نشدن به حج تمتع

وی تصریح کرد: از این تعداد معاینات 31 هزار و 500 نفر مرد و 33 هزار نفر زن زائر معاینه شدند که تاکنون بیش از 9 هزار زائر یا متقاضی زیارت حج تمتع برای تکمیل معاینات خود مراجعه نکرده‌اند که اگر تا یک هفته دیگر برای تکمیل پرونده پزشکی خود مراجعه نکنند طبق دستورالعمل سازمان حج و زیارت افراد دیگری برای اعزام جایگزین آنها می‌شوند.

احراز استطاعت بیش از 64 هزار حاجی

دنده‌بر با اشاره به اینکه تاکنون حدود 64 هزار و 500 زائر استطاعت آنان محرز شده است و اسامی‌شان در سایت مربوطه ثبت و قابل رویت است، گفت: در این زمینه تعداد 3هزار و 600 پرونده که دچار بیمار‌ی‌های مزمن و ناتوانی بوده‌اند برای ارائه مشاوره‌های پزشکی ارجاع و در دست بررسی است.

13 هزار و 500 حاجی دچار فشارخون

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه پرونده 330 نفر به کمیسیون‌های پزشکی تخصصی برای تشخیص بهتر و بیشتر برای احراز ارجاع شده است، گفت:‌ از این تعداد معاینات 8 هزار و 250 نفر دچار قند خون، 26 زائر دیالیزی و 13 هزار و 500 زائر نیز دچار فشار خون هستند که برنامه‌های رژیم غذایی و آموزشی برای آنان از 6 ماه قبل از آغاز حج تمتع توسط مرکز آغاز شده است.

22 هزار و 500 حاجی قند خون طبیعی ندارند

دنده‌بر با اشاره به اینکه از کل معاینات تاکنون 22 هزار و 500 زائر نیز قند خون آنان طبیعی نبوده است، گفت: 5 هزار زائر نیز دچار مشکلات قلبی هستند و در مجموع تا تاریخ 6 تیر از این تعداد معاینات 50 هزار زائر دچار بیماری در معرض خطر هستند.

تست سنجش ابتدایی وضعیت ذهنی برای حجاج بالای 60 سال

وی تصریح کرد: امسال برای حج تمتع سال 91 در زمینه بیماری‌یابی با موضوعات روانی و فراموشی یک تست سنجش ابتدایی وضعیت ذهنی از زائران گرفته شده است و بر این اساس پزشکان موظف شدند از تمام زائران بالای 60 سال تست سنجش ابتدایی وضعیت ذهنی بگیرندو به آنان نمره دهند و در صورت نیاز به متخصص مغز و اعصاب برای مشاوره ارجاع دهند.

دنده‌بر ادامه داد: برای حج تمتع سال 91 کمیته‌هایی نیز تشکیل داده‌ایم با مسئولیت نماینده مرکز پزشکی هر استان که بر فعالیت پزشکان نظارت کنند و پزشکان نیز در طول 6 ماه قبل از آغاز عملیات حج تمتع در کنار زائران اقدامات احراز استطاعت، آموزش، برنامه‌ریزی و موارد مختلف دیگر را برای حجاج انجام می‌دهند و یکی از نکات مهم دیگر آن است که اعضای کمیته نظارت بر عملکرد پزشکان نیز از پزشکان نخبه داوطلبی هستند که برخی از آنان نیز به حج تمتع مشرف نمی‌شوند.

بازدید مکرر بهداشتی از 124 هتل در مکه و مدینه

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در طول انجام عملیات حج عمره نیز در 10 مرکز درمانی در مکه مکرمه و 8 مرکز درمانی در مدینه منوره فعال هستند و از 72 هتل در مدینه و 52 هتل در مکه نیز به همراه 4 آشپزخانه مرکزی در این دو شهر بازدیدهای بهداشتی صورت پذیرفته است که این روند تا پایان حج عمره نیز ادامه خواهد داشت.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اقدامات پزشکان مرکز پزشکی از جمله 14 احیای موفق و اعزام زائران در حج عمره برای درمان بیشتر به کشورمان با کمترین هزینه خاطرنشان کرد: تمام این تلاش‌های پزشکانمان برای رضایت زائران صورت می‌پذیرد و باید برای نشان دادن هر چه بیشتر فعالیت‌های پزشکان کشورمان به‌خصوص در سطح بین‌المللی این اقدامات پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha