برای مقابله با بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی، جای دوری نروید زیرا راه آسانی وجود دارد و آن مصرف روزانه سبزیجات است. براساس تحقیقات، 31 درصد بیماری قلبی بخاطر مصرف نكردن سبزیجات بروز می كند.

سلامت نیوز : مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به طور كلی روزانه 200 گرم است كه این مقدار برای سالمندان بالای 70 سال و نوجوانان و كودكان كمتر است.

مصرف روزانه سبزیجات یكی از عوامل مهم پیشگیری از سرطانها است، زیرا سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است و دستگاه ایمنی بدن را قوی می كند.اكثر سبزیجات دارای ویتامین سی فراوان هستند. ویتامین سی نقش مهمی در پیشگیری از سرطانها دارد و به وفور در سبزیجاتی مانند فلفل، بروكلی و گوجه فرنگی یافت می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر است كه براساس نظر متخصصان تغذیه فیبر موجود در سبزی ها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارد فیبر قسمتی از سبزیجات را تشكیل می دهد كه بدن انسان نمی تواند آنرا هضم نماید بنابراین فیبر به خودی خود خاصیتی ندارد اما وجود فیبر در غذای مصرف شده كار دستگاه گوارش را آسان تر می كند و سرعت تخلیه روده ها بالاتر می رود مواد سرطان زا با فیبر تركیب شده و از بدن خارج می شوند.

فیبر موجود در سبزیجات به رشد باكتری های مفید روده نیز كمك می كند. پیروی از رژیم غذایی كه حاوی مقدار زیادی مواد فیبردار باشد، ریسك ابتلا به سرطان روده را تا حد بسیار زیادی كاهش می دهد. تمام سبزیجات حاوی فیبر فراوان هستند البته باید اضافه كرد كه مصرف بیش از اندازه مواد فیبردار در تغذیه عوارض و اختلالاتی در جذب املاح معدنی به همراه دارد.سبزیجات دارای كالری پایین، حجیم و سیركننده است و مصرف زیاد آن در مقایسه با سایر مواد غذایی بسیار كمتر موجب افزایش وزن می شود. امروزه حدود یك سوم از مردم جهان با چاقی و مشكلات آن روبرو هستند از این رو مصرف مداوم و روزانه سبزیجات و میوه ها برای پیشگیری از چاقی ضروری و اثربخش است.

چربی موجود در سبزیجات بسیار پایین است و سبزیجات فاقد كلسترول است بنابر این مصرف آن برای سلامت قلب تجویز می شود. رژیم غذایی چرب، احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را افزایش می دهد.سبزیجات حاوی فولات ( از ویتامین های گروه ب) است، فولات در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است به همین دلیل به افرادی كه یك بار دچار سكته شده اند مصرف مرتب كلم تجویز می شود این خاصیت در كلم بنفش به علت لیكوپن موجود در آن چند برابر است.

سبزیجات یك سوم نیاز بدن به آب را برطرف می سازد، فیبر به علت قابلیت نگه داشتن آب در خود مدت طولانی ترین درمعده و روده قرار می گیرد و به همین دلیل با كند كردن سرعت حركت روده ها موجب می شود مدت زمان طولانی تری آب بدن را تامین سازد.مصرف فیبر و سبزی جدا از تامین مایعات به علت داشتن املاح نقش مهمی در تامین املاح و حفظ تعادل آب و الكترولیت ها دارد و این در حالی است كه در فصل تابستان به علت گرمازدگی تعادل آب و الكترولیت ها تحت خطر قرار می گیرد.

در تابستان برخی از خانواده ها به دلیل وحشت از بروز برخی از بیماری های ناشی از سبزی از مصرف این ماده غذایی مقوی اجتناب می كنند در حالی كه آگاهی از نحوه شستن و نحوه نگهداری از سبزیجات می تواند به افراد كمك كند كه در فصل تابستان نیز از این ماده غذایی بهره مند شوند.وبا از جمله بیماری‌هایی است كه از طریق مواد غذایی و سبزیجات آلوده به مدفوع انسان، منتقل می‌شود، به همین دلیل بسیاری از پزشكان، آبیاری نادرست مزارع سبزیجات و صیفی‌جات بویژه مزارع پیرامون شهرهای بزرگ را یكی از عوامل اصلی ابتلای افراد به وبا می‌دانند.

این پزشكان هشدار می دهند مهم ترین راه انتقال وبا در كشور سبزیجاتی است كه به صورت غیرقانونی، با فاضلاب خام آبیاری می‌شود، بنابراین شستشوی دقیق و بهداشتی سبزی، میوه‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی كننده از اهمیت خاصی در پیشگیری از وبا دارد.بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی آخرین همه گیری بیماری وبا در سال 84 اتفاق افتاد و این بیماران شامل 890 نفر (6/78 درصد) از بیماران ساكن شهر و تعداد 243 مورد (4/21 درصد) ساكن مناطق روستایی بوده است.

در سبزیجات گوناگون بیش از 180 نوع ویتامین و ماده معدنی متفاوت یافت می شود كه بدن نیازمند به تامین آنان برای سلامتی است همچنین سبزیجات حاوی ویتامین ها و املاح معدنی فراوانی هستند كه در سلامتی بدن نقش مهمی دارند. از جمله این املاح آهن است، آهن در خونسازی و تامین انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می كند.

متخصصان در عین حال تاكید بر استفاده از سبزیجات توصیه می كنند كه برای حفظ ویتامین و املاح موجود در سبزی از سرخ كردن و پخت بیش از اندازه آن نیز جلوگیری كرد.

دكتر 'مسعود كیمیاگر' یك متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می گوید: مصرف سبزی ها در فصل تابستان به دلیل داشتن ˈ فیبر ˈ زیاد در دستگاه گوارش نگهداری می شود و میزان تشنگی را كاهش می دهد.

وی می افزاید: سبزی ها نسبت به میوه ها دارای كالری كمتر اما سرشار از ویتامین هستند به عنوان مثال گوجه فرنگی و هویج دارای یك سوم قند اما پرتقال یكصد گرمی دارای 12 تا 13 گرم قند است.

وی می گوید: در خرد كردن سبزی ها باید از كارد تیز استفاده كرد چرا كه كارد كند، منجر به از بین رفتن ویتامین سبزی می شود.

كیمیاگر درباره شست و شوی سبزی ها می گوید: بعد از پاك كردن سبزی، باید سبزی به مدت نیم ساعت در آب همراه با مواد ضد عفونی كننده یا مایعات پاك كننده قرار گیرد به گونه ای كه تخم های انگل از سبزی جدا شود.

این متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می گوید: مردم باید از سبزی های تازه استفاده كنند چرا كه ویتامین سبزی های پلاسیده از بین رفته و خوردن آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

'پریسا ترابی' یك كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می گوید: خطر سكته در افرادی كه سه بار در روز میوه و سبزی مصرف می كنند، 22 درصد كمتر از كسانی است كه كمتر میوه و سبزی مصرف می كنند.

وی با اشاره به این كه گروه میوه ها در دومین ردیف هرم غذایی قرار دارند، می گوید: مصرف میوه ها برای حفظ مقاومت بدن در برابرعفونت ها، ترمیم زخم ها، دید در تاریكی و سلامت پوست ضروری است و قربانیان سرطان اغلب افرادی هستند كه در رژیم غذایی خود از مقدار میوه و سبزی كمتری استفاده می كنند.

این كارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می افزاید: میوه های غنی از ویتامین ث مانند مركبات، میوه های غنی از ویتامین آ شامل میوه های به رنگ زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره (طالبی، زردآلو و شلیل) و سایر میوه ها مانند سیب، موز، هلو، گلابی، انواع توت ها، گیلاس، انگور، هندوانه در گروه میوه ها قرار دارند.

ترابی ادامه می دهد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف ناكافی میوه و سبزی ها علت 31 درصد از بیماری های ایسكمیك قلب (بیماریهایی هستند كه ناشی از كاهش خونرسانی به عضله قلب (میوكارد) و ایسكمی آن است، این بیماریها اغلب ناشی از انسداد عروق كرونر مثلا در اثر آترواسكلروزیس است. انواع بیماریهای ایسكمیك قلب آنژین صدری، آنژین پرینزمتال و سكته قلبی هستند) و 11 درصد از سكته مغزی است و توصیه می شود افراد بزرگسال سالم روزانه دو تا چهار واحد میوه مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha