دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 51793

یك جفت صندل گرانقیمت هم می‌تواند سبب تاول‌های دردناك شود. این نوع زخم‌ها از ساییده‌شدن كفش هنگام راه‌رفتن با پوست پا ایجاد می‌شود تا اینكه آن محل مثل بادكنك متورم‌شده و مایع آبكی پرمی‌شود و باد می‌كند تا از لایه‌های عمیق زیرین پوست محافظت كند.

مراقبت از چرخ‌های بدن
سلامت نیوز : یك جفت صندل گرانقیمت هم می‌تواند سبب تاول‌های دردناك شود. این نوع زخم‌ها از ساییده‌شدن كفش هنگام راه‌رفتن با پوست پا ایجاد می‌شود تا اینكه آن محل مثل بادكنك متورم‌شده و مایع آبكی پرمی‌شود و باد می‌كند تا از لایه‌های عمیق زیرین پوست محافظت كند. نخستین گام برای پیشگیری از این مساله خرید كفش‌هایی است كه هنگام پوشیدن در آن احساس راحتی كرده و نیازی نباشد كه به زور آنها را بپوشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ به دنبال كفش‌هایی از جنس پارچه‌های نرم یا چرم باشید و سپس برای آزمایش اینكه مطمئن شوید به پاهای شما فشار نمی‌آورد، قبل از اینكه بیرون آنها را بپوشید، یك یا چند ساعت آنها را در خانه به پا كنید. گاهی كفش‌های راحتی هم می‌توانند مشكلاتی را ایجاد كنند. بعضی وقت‌ها كفش‌های باكیفیتی را خریداری می‌كنید اما بازهم پاهایتان تاول می‌زند. اگر دچار تاول‌های بسیار دردناكی شدید، با یك صابون معمولی مخصوص شستن دست‌ها، تاول‌ها را شست‌وشو داد و سعی كنید بدون اینكه به آنها آسیبی برسانید آنها را به حال خود رها كنید. اما اگر درد ناشی از آنها غیرقابل تحمل بود، با استفاده از یك سوزن كه با الكل آن را ضدعفونی كرده‌اید، سوراخ كوچكی در كنار تاول‌ها ایجاد كنید و بگذارید مایع آبكی داخل آن خارج شود ولی به پوست آن دست نزنید. سپس كمی پماد آنتی‌بیوتیك روی آن بمالید و با یك باند استریل زخم را بپوشانید. اگر مبتلا به دیابت هستید این كار را در خانه انجام ندهید.

درمان پاشنه پای خشك و ترك خورده
پوشیدن كفش‌های باز می‌تواند لایه نرم پاشنه پا را از بین ببرد و سبب ترك‌خوردن پوست شود. در صورتی كه ترك‌های عمیقی روی پاشنه پاهایتان به وجود آمده آنچنان كه می‌توانید خون خشك شده را روی آن مشاهده كنید، پاشنه‌های پای خود را با روغن آنتی‌بیوتیك درمان كرده و با یك باند ببندید. متخصصان می‌گویند كه اگر فقط دچار یك خشكی پاشنه پای معمولی در تابستان هستید، هر روز از مرطوب‌كننده‌های لایه‌بردار استفاده كنید و یك یا دوبار در هفته موقع دوش‌گرفتن از سنگ پا هم استفاده كنید. استفاده از سنگ‌پا به صورت خشك می‌تواند ترك‌های پوستی را بدتر كند. پاشنه پای خشك و ترك خورده می‌تواند از علایم ناراحتی‌هایی مانند قارچ‌ها، پسوریازیس، مشكلات تیرویید و دیابت نیز باشد. اگر دچار چنین ناراحتی‌هایی هستید، برای روشن‌ترشدن مساله به یك متخصص بیماری‌های پا یا متخصص پوست مراجعه كنید.

در مورد دمپایی‌های خود تجدیدنظر كنید
پوشیدن بیش از حد دمپایی تابستانی می‌تواند باعث افزایش ترك‌ها، درد پاشنه پا و التهاب تاندون‌ها و بدشكل‌شدن انگشت شست پا شود. اینها كفش‌هایی نیستند كه شما بخواهید آنها را از ساعت 8 صبح تا 8 شب بپوشید. این دمپایی‌ها در واقع برای اینكه به مدت طولانی از آنها استفاده كنید درست نشده است. اما ایستادگی در برابر این مساله دشوار است. شیوه‌هایی هم وجود دارد كه می‌توانید دمپایی را به انتخابی ایمن برای پوشش پای خود تبدیل كنید. همه دمپایی‌ها مثل هم درست نشده‌اند. آنهایی را انتخاب كنید كه دارای كفی ضخیم‌تر با رویه منحنی باشند و هر چه دارای بندهای بیشتری باشند بهتر است. چون می‌تواند فشار وارده بر انگشت شست پا را برای محكم‌گرفتن دمپایی كاهش دهد، بنابراین دمپایی به راحتی از پای شما سر نمی‌خورد. دمپایی یا هر نوع كفش دیگر باید آنقدر محكم باشد كه نتوانید آن را از وسط تا كنید. این اولین راهنمای شما برای خرید كفشی است كه كاملا محافظ پای شما باشد. برای اتاق رختكن یا استخر از دمپایی‌های بسیار نازك استفاده كنید.

پابرهنه راه نروید
شاید پابرهنه راه‌رفتن یكی از بزرگ‌ترین لذت‌های تابستانی باشد، اما این عمل می‌تواند خطر ابتلا به ویروس‌های عفونی مثل زگیل‌ها، قارچ‌ها درست مانند پای ورزشكاران، یا باكتری‌هایی كه می‌توانند سبب عفونت پوست شوند را افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب مانند استخرهای عمومی بسیار سریع منتشر می‌شوند. راه رفتن بدون كفش خطر رفتن جسم خارجی به پاها مانند قدم گذاشتن روی شیشه یا تراشه‌ها را افزایش می‌دهد. حتی راه‌رفتن پابرهنه در خانه هم می‌تواند مشكل‌آفرین باشد، چون پاها هیچ محافظی ندارند. اگر در خانه شما قانون این است كه بدون كفش وارد خانه شوید، حتما یك جفت كفش راحتی یا دمپایی روفرشی بپوشید.

از عفونت دور شوید
برای برخی افراد، گرمای هوا به معنی عرق‌كردن پاهاست و مساله این است كه رطوبت پاها می‌تواند خطر تجمع عفونت‌ها را بسیار بالا ببرد. متخصصان پیشنهاد به پوشیدن جوراب‌هایی می‌كنند كه قادرند رطوبت را به خود جذب كنند و تاكید می‌كنند كه زود به زود آنها را تعویض كنید. اگر قادر به دوش گرفتن نیستید، دست‌كم پاهای خود را بشویید. برای پاهای خود محیطی خنك و خشك ایجاد كنید.

رازی طبیعی برای پاها: چای سیاه معمولی را دم كرده، بگذارید خنك شود و پاهای خود را 30 دقیقه در آن بگذارید. ماده تانین موجود در چای می‌تواند تولید عرق پا را كاهش دهید.
مراقب باشید:پژوهشی در دانشگاه میامی نشان داده كه یك جفت دمپایی می‌تواند پناهگاه 18هزار باكتری بسیار بزرگ شامل انگل‌ها، ساس‌های خطرناك و میكروب‌هایی خطرناك مثل اوویوس استافیلوكوكوس باشد. راه رفتن در خیابان‌ها با كفش‌های باز می‌تواند باعث آلودگی پاهای شما شود بعد هم شما كفش‌ها را در می‌آورید و وارد خانه می‌شوید و پاهای شما مخزنی از انواع میكروب‌هاست كه شما از بیرون به داخل خانه آورده‌اید و در یك لحظه آنها را به همه جا منتشر می‌كنید. چند اقدام ساده پیشگیرانه نیز می‌تواند شما را سالم و سلامت نگه دارد: پیش از اینكه وارد خانه شوید كفش‌های خود را دربیاورید و در صورت امكان روی فرش راه نروید چون دمپایی‌ها می‌توانند حامل میكروب‌ها باشند. از این‌رو به سرعت دمپایی‌های راحت خود را بپوشید پس از اینكه كفش‌هایتان را درآوردید، دست‌های خود را حدود 25 تا 30 ثانیه به طور كامل بشویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha