دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 51801

رییس سازمان انتقال خون شایعه فروش خون‌های اهدایی در شیراز را تكذیب كرد و گفت: سال‌ها پیش برای تهیه فرآورده‌های نوین مشتق از خون برآورد هزینه‌ای انجام و در شورای عالی انتقال خون به تصویب رسید، اما این مصوبه هیچ گاه اجرایی نشده است.

شایعه فروش خون‌ها‌ی اهدایی در شیراز كذب است

سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون شایعه فروش خون‌های اهدایی در شیراز را تكذیب كرد و گفت: سال‌ها پیش برای تهیه فرآورده‌های نوین مشتق از خون برآورد هزینه‌ای انجام و در شورای عالی انتقال خون به تصویب رسید، اما این مصوبه هیچ گاه اجرایی نشده است.

دكتر غلامرضا توگه در گفت‌وگو با (ایسنا)، ادامه داد: فعالیت‌های سازمان انتقال خون را می‌توان به دو بخش تقسیم كرد. نخست فعالیت‌های پایه‌ و موظفی انتقال خون است كه تهیه خون سالم، پلاسما و پلاكت برای كلیه نیازمندان و مراكز درمانی از این جمله‌اند.

وی افزود: این سه فرآورده پایه‌ای تولید شده در سازمان انتقال خون هیچ‌گاه "پولی" نبوده‌اند و بابت آن هزینه‌ای از مردم دریافت نشده است و هیچ‌گاه هم برنامه‌ای برای دریافت هزینه از مردم نداشته‌ایم.رییس سازمان انتقال خون با اشاره به فعالیت‌های ثانویه انتقال خون گفت: فعالیت دیگر سازمان در خصوص "فرآورده‌های نوین" كه با تكنولوژی بالا تولید و در موارد خاص مورد استفاده‌اند، صورت می‌پذیرد. پروسه جداسازی صرفا پلاكت از یك اهداكننده تحت عنوان پلاكت آفرزیس، جداسازی پلاسما برای یك بیمار به صورت اختصاصی و تهیه فرآورده‌های پلاكتی نظیر پلاكت‌های اشعه دیده كه ناخالصی‌های آن از بین رفته‌اند، از این جمله‌اند.

توگه اضافه كرد: پلاكت‌های اشعه دیده در بیمارانی كه دچار نقص ایمنی بوده و یا كاندید پیوند مغز استخوان هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.وی با بیان اینكه دسته دوم فعالیت‌های انتقال خون كه در اساسنامه سازمان در سال 1363 اعلام شد جزو حیطه‌هایی است كه سازمان می‌تواند وارد آن شود اما جزو وظایف اصلی او نیست، گفت: شورای عالی انتقال خون نیز بر اساس شرایط موجود برای ارتقای كمی و كیفی درمان در سطح كشور اجازه ورود سازمان به این حیطه را صادر كرد.رییس سازمان انتقال خون افزود: این فعالیت‌های ویژه و اختصاصی نیازمند امكانات و وسایل منحصر به فردی است كه نیازمند برآورد هزینه است. سال‌های قبل برآورد هزینه‌ای صورت پذیرفت اما با توجه به شرایط مردم، این مسئله عملا اجرایی نشد. به هر حال این مورد تنها توصیف هزینه‌هاست، اما هنوز دستور خاصی برای اجرایی كردن آن نداشته‌ایم.

وی با اشاره به این‌كه پلاكت آفرزیس با پلاكت متفاوت است، گفت: قیمت‌گذاری بر روی این خدمات در اطلاعیه‌هایی درج شده است و شاید باعث سوء‌ تفاهم شده باشد. زیرا با وجود قیمت‌گذاری و برآورد هزینه، دستورات مربوط به اجرای آن عملی نشده است. تهیه پلاكت به روش آفرزیس كمتر از یك درصد پلاكت‌های اهدایی را تشكیل می‌دهد.توگه با بیان اینكه به هر روی دریافت هزینه برای خون غیرممكن است، گفت: شاید برای انجام تزریقات و سایر خدمات بیمارستانی هزینه‌ای دریافت شود كه در حیطه درمان است اما به هر روی سازمان انتقال خون برای ارائه كیسه خون، هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌كند و این خدمات را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

چندی پیش انتشار اخباری مبنی بر فروش خون در بیمارستان‌های استان فارس مبحث داغ فروش خون را در كشور بر سر زبان‌ها انداخت. این در حالی است كه بر اساس قوانین سازمان انتقال خون دریافت هرگونه هزینه به منظور دریافت خون و فرآورده‌های حاصل از آن نظیر پلاكت ممنوع است و هزینه‌های اعلامی از سوی انتقال خون تنها برآورد هزینه‌ای انجام این خدمات بوده كه با وجود تصویب آن تاكنون اجرایی نشده است و اهدای خون در كشور همچنان عملی انسان دوستانه و صددرصد داوطلبانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha