سلامت نیوز : یك متخصص دندانپزشكی اطفال گفت: بی‌توجهی به سلامت دندان‌های شیری موجب می‌شود كه دندان‌های كودك پیش از افتادن كشیده شود اگر این اتفاق برای دندان‌های عقب بیفتد، فضای لازم برای رشد دندان‌های دایمی كاهش می‌یابد در نتیجه دندان‌های دائمی كج رشد كرده و كودك به اردتونسی نیاز پیدا می‌كند و هزینه زیادی به خانواده تحمیل می‌شود.

دكتر علیرضا حیدری در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: اگر دندانپزشك ناگزیر از كشیدن دندان شیری كودك شود، روی تكلم او تاثیر منفی می‌گذارد علاوه بر آن از دست دادن دندان‌های جلویی بر زیبایی كودك اثر منفی دارد.وی با بیان اینكه 6 تا 7 سالگی بهترین زمان برای شروع افتادن دندان‌های شیری است،‌ گفت: در این سن دندان‌های جلویی فك پایین به تدریج می‌افتند و این روند تا 12 سالگی كه دندان آسیا می‌افتد، ادامه می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد: زمان شروع افتادن دندان‌های شیری، ارثی است. ممكن است این روند در برخی كودكان از 5 سالگی و در بعضی دیگر از7.5 سالگی آغاز می‌شود بنابراین خانواده‌ها در این زمینه نگرانی نداشته باشند.حیدری تاكید كرد: فرقی میان دندان‌های شیری و دائمی از نظر مكانیسم پوسیدگی وجود ندارد بنابراین لازم است دندان‌های شیری نیز تمیز نگه داشته شوند.

این متخصص دندانپزشكی اطفال افزود: تا سن سه سالگی والدین برای كودك مسواك می‌زنند. از سن سه تا شش سالگی كودك با نظارت پدر یا مادر مسواك می‌زند و والدین به او در تمیز كردن دندان‌های عقبی كمك می‌كنند و از سن 7 سالگی كودك به تنهایی مسواك می‌زند و بهتر است روزانه سه بار این كار انجام شود. كشیدن نخ دندان به ویژه زمانی كه دندان‌های كودك به هم چسبیده است نیز در حفظ سلامت دندان‌های او موثر است.حیدری در پایان به والدین توصیه كرد كه كودكان خود را عادت دهند تا پس از مصرف مواد غذایی قدری آب بنوشند تا دندان‌هایشان همیشه تمیز باقی بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha