یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5182

گفت‌و‌گو با دكتر سید حسن‌ هاشمی، فوق‌تخصص قرنیه و مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در كشورمان.

شایع‌ ترین بیماری چشمی در كشور چیست؟
شایع‌ترین مشكلات در كشور ما كه موجب كورى مى‌شود آب مروارید و پس از آن تراخم، آب سیاه و عوارض ناشى از دیابت است.

 چقدر این بیماری‌ها برای نظام سلامت ما اهمیت دارند؟
كورى ناشى از دیابت، آب مروارید و آب سیاه با تشخیص به‌موقع، استفاده از امكانات بهداشتى قوى و برخوردارى از نظام ارجاع كامل، قابل پیشگیرى است. بیمارى تراخم هم در صورت استفاده از برنامه بهداشتى صحیح قابل ریشه كنى است.

 تنبلى چشم هم جزء بیمارى‌هاى شایع است كه باوجود فعالیت‌هاى سازمان بهزیستى در این زمینه، كنترل آن هنوز نیاز به سرمایه‌گذارى بیشترى دارد. بد نیست بدانید بیمارى‌هاى شایع چشمى در كشورهاى توسعه یافته مربوط به كهولت سن است و نه آب مروارید یا تراخم یا تنبلى چشم.

 یعنی بیماری‌های چشمی در كشور ما با كشورهای پیشرفته‌تر، متفاوتند؟
 ببینید، از جمله عوامل تأثیرگذار بر این تفاوت، وضع اقتصادى و فرهنگى و میزان اطلاعات عمومى مردم است. توجه به پیشگیرى از بیمارى‌ها و اختلالات بینایی ضرورى است. همچنان كه به واكسیناسیون بچه‌ها اهمیت مى‌دهیم باید به پیشگیرى از تنبلى چشم نیز اهمیت دهیم. مثلا با استفاده از برنامه بهزیستى در این زمینه یا مراجعه به یك چشم پزشك مى‌توان از بروز مشكلات بینایى در آینده براى بچه‌ها پیشگیرى كرد.

 درباره دیابت گفتید و این بیماری هم كه در كشور ماغوغا می‌كند.
كسانى كه دیابت دارند، مطمئن باشند این بیمارى روى بینایى آنان تأثیر مى‌گذارد حتى اگر قند خونشان را كنترل كنند. اگر دیابت روى چشم تأثیر بگذارد اما به این مشكل رسیدگى نشود منجر به كورى خواهد شد. در حالى كه با پیشگیرى مى‌توان از كورى جلوگیرى كرد.

 به بیماری‌های شغلی و بطور خاص، بیماری‌های مربوط به چشم هم در كشور ما توجه نمی‌شود. این‌طور نیست؟
همین‌طور است. تعدادى از مراجعان به چشم پزشكان، كسانى هستند كه با مواد مذاب یا شیمیایى سر و كار دارند و به دلیل بى‌احتیاطى آسیب چشمى دیده‌اند. آنان در شرایطى به چشم پزشك مراجعه مى‌كنند كه گاهی نمى‌توان كمكى به رفع این آسیب‌ها كرد و بینایى‌شان را از دست مى‌دهند.

 در حالى كه با استفاده از عینك یا با اندك توجهى به نكات ایمنى كه بارها تذكر داده شده است، مى‌توان از بروز این آسیب‌ها جلوگیرى كرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha