سلامت نیوز : رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش سن ازدواج در كشور گفت: 8 میلیون جوان در كشور آماده ازدواجند. دولت باید مسئله مسكن و اشتغال آنها را حل كند و خانواده‌ها نیز باید از نظر فرهنگی و عاطفی كمك كنند تا این جوانان ازدواج كنند. خیرین نیز از نظر مالی كمك كنند تا جوانان برای ازدواج مشكل نداشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر محمد اسماعیل مطلق در نشستی خبری با هشدار نسبت به اختلالات رفتاری در خانواده‌های تك‌فرزندی، گفت: بررسی‌ها حاكی از آن است كه اختلالات رفتاری در فرزندان خانواده‌های تك‌فرزندی بیشتر است. یكی از مشكلات كنونی آن است كه تك‌فرزندی در خانواده‌ها زیاد شده است. سنین باروری كشور نیز 8 تا 10 سال افزایش یافته است.

میانگین سن ازدواج به 27 سال رسید

از بعد سلامتی، با تك فرزندی موافق نیستیم

وی افزود: پیش از این میانگین سن ازدواج 21 سال بود كه اكنون به 27 سال رسیده است. همچنین فاصله فرزند‌آوری پس از ازدواج بسیار طولانی شده است. با توجه به نگرانی‌هایی كه در زمینه تك‌فرزندی و همچنین بیماری‌های رفتاری و اجتماعی ناشی از آن داریم، بررسی جدی در حال انجام است كه در آینده نزدیك نتایج آن را اعلام می‌كنیم.

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: نظرمان آن است كه خانواده‌ها باید به ازدواج تشویق شوند و سن ازدواج از 27 سال به پایین آید تا به این صورت مادر به راحتی نقش خود را انجام دهد. از بعد سلامتی با تك‌فرزندی موافق نیستیم. وزارت بهداشت متولی سلامت خانواده و جامعه است. كشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند كه تك‌فرزندی خوب نیست و بهترین سن باروری را 25 سالگی اعلام كرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به مطالعات صورت گرفته در زمینه عوامل خطری كه سلامت جوانان و نوجوانان را تهدید می‌كند، گفت: سالانه تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به دلیل تصادفات رانندگی و صدمات ناخواسته جان خود را از دست می‌دهند، البته در كشورهای اروپایی و آمریكا، خودكشی و دیگركشی نیز به عنوان عامل سوم مطرح است، اما این موضوع در ایران مطرح نیست.

مطلق افزود: قرار گرفتن كشورهای در حال توسعه در یك گذر اپیدمیولوژیك و همراه تغییرات سریع الگوی غذایی، گرایش به مواد غذایی پرانرژی و كم‌ارزش، كاهش فعالیت جسمی و افزایش مصرف دخانیات این جوامع را در معرض همه‌گیری بیماری‌های غیرواگیر در سال‌های آتی قرار داده است. به طوری كه بیماری‌های مزمن غیرواگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه‌ اول مرگ‌ومیر را در تمام سنین به خود اختصاص داده‌اند.

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر شناخته شده و قابل تغییرند. اما پیشگیری از آنها به فرهنگ خاص و آموزش‌هایی در رابطه با شیوه زندگی سالم نیاز دارد. دفتر سلامت خانواده در این زمینه برنامه‌های خاصی را به ویژه برای نوجوانان و جوانان طراحی كرده است.

بررسی در رفتارهای غذایی حدود 6هزار دانش آموز 6 تا 18 سال

مطلق با اشاره به بررسی انجام شده در حدود شش هزار دانش‌آموز 6 تا 18 ساله، ادامه داد: بررسی رفتارهای غذایی این دانش‌آموزان نشان داد كه روغن هیدروژنه، فراوان‌ترین نوع روغن مصرفی در تهیه انواع غذای این دانش‌آموزان بوده است. همچنین بیشترین نوع نان مصرفی این دانش‌آموزان با آرد سفید بوده است. بیشتر دانش‌آموزان هنگام صرف غذا از نمك‌های اضافی استفاده می‌كنند. 90 درصد دانش‌آموزان در روزهای جمعه و تعطیلات صبحانه می‌خورند و تنها 42 درصد آنها در روزهای عادی به خوردن صبحانه اقدام می‌كنند. تنها 14 درصد دانش‌آموزان هر روز به مدت نیم ساعت ورزش می‌كنند.

وی ادامه داد: 25 درصد دانش‌آموزان روزانه 4 ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می‌كنند كه این میزان در مدارس شهری و در دختران بیشتر است. همچنین 45 درصد نوجوانان و جوانان ساعتی از روز را از رایانه استفاده می‌كنند كه این موضوع در روزهای تعطیل و جمعه‌ها به حدود 60 درصد افزایش می‌یابد. میانگین خواب نوجوانان و جوانان حدود 9 ساعت است. حدود 8 درصد دانش‌آموزان هیچ‌گاه مسواك نمی‌زنند، پژوهش انجام شده در این شش هزار دانش‌آموز بیانگر فعالیت جسمی ناكافی، نامطلوب بودن بسیاری از عادات غذایی، فراوانی هشداردهنده مصرف غیر فعال و فعال دخانیات در آینده‌سازان كشور و لزوم مداخلات بنیادی و برقراری نظام مراقبت پایش رفتارهای مخاطره‌آمیز سلامت و عوامل خطرزای مرتبط با بیماری‌های مزمن است و باید با برنامه‌ریزی، سطح آگاهی و همچنین سطح سلامت جسمی، روحی و روانی خانواده را بالا برد.

تدوین بسته خدمتی برای جوانان و نوجوانان خارج از مدرسه

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر جوانان و نوجوانانی كه در مدرسه فعال هستند و سلامت آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، عده‌ای نیز در خارج از مدرسه حضور دارند. برای این افراد بسته خدمتی ارتقای سلامت تدوین شده و در استان‌هایی مانند خوزستان، لرستان و ... به اجرا گذاشته می‌شود.

مطلق افزود: با همكاری حوزه علمیه قم، تمام طلابی كه در حوزه‌های علمیه وارد می‌شوند، از نظر جسمی، روحی و روانی مورد معاینات قرار می‌گیرند و شناسنامه سلامت آنها ارائه خواهد شد. اجرای آزمایشی این برنامه از حوزه علمیه قم، اصفهان، شیراز و مشهد آغاز می‌شود و در سال آینده به تمام حوزه‌های علمیه گسترش می‌یابد.

وی به غربالگری‌های صورت گرفته در دانش‌آموزان و مقاطع مختلف تحصیلی، اشاره كرد و گفت: حدود 11 تا 13 درصد افرادی كه مورد این معاینات قرار گرفتند، به نوعی به مداخلات دیگر نیاز داشته‌اند؛ مداخلات جسمی و روحی روانی. در مجموع 89 درصد دانش‌‌آموزان مشكلی نداشته‌اند.

تعداد كارشناسان بهداشت مدارس كافی نیست

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال ایسنا درباره پیگیری دانش‌آموزانی كه به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند، گفت: تعداد كارشناسان بهداشت مدارس بسیار كم است. یكی از مشكلاتی كه برای پیگیری این دانش‌آموزان داریم، محدود بدون كارشناسان بهداشت مدارس است.

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین به بررسی صورت گرفته در سال 90 اشاره كرد و گفت: شواهد متعدد مبنی بر آن است كه ارتباطی میان تغییر رشد دوران جنینی و وزن كم با بیماری‌های سنین بزرگسالی وجود دارد. بررسی‌ها نشان داد وزن كم در 14 درصد كودكان و نوجوانان با دوران جنینی مادر در ارتباط بوده است. همچنین مطالعه روی این مادران نشان داد كه شیوه زندگی و تغذیه دوران بارداری در حدود 30 درصد از آنها مطلوب نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha