سلامت نیوز : رییس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت متوسط پوشش خدمات سلامتی در دانش‌آموزان را 94 درصد عنوان كرد و گفت: امسال با گسترش برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع كودكان، نوجوانان و جوانان خارج از مدرسه نیز تحت پوشش برنامه‌های غربالگری قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ ، دكتر گلایل اردلان در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سلامت جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان، گفت: ارایه خدمات سلامتی برای كودكان، نوجوانان و جوانان خارج از مدرسه از دانشگاه‌های البرز، تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان و تبریز، آغاز شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در جهت پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز در دانش آموزان گفت: شهر اصفهان با برقراری ارتباط با 14 ارگان دیگر، برنامه‌هایی به منظور پیشگیری از رفتارهای پرخطر شامل سوانح، مصرف سیگار، سوء مصرف مواد،‌ تغذیه ناسالم، خشونت، روابط بین فردی ناهنجار، افسردگی و ... را در گروه هدف طراحی و به اجرا گذاشته است. در این زمینه پكیج‌های آموزشی تهیه و معلمان در سطح كلان آموزش‌های لازم را دریافت كرده‌اند. همچنین در سطح دانش‌آموزان نیز مربی همسان تربیت شده است.

وی ادامه داد: این اقدامات با همكاری سازمان هلال‌احمر، نیروی انتظامی، آتش‌ نشانی، واحد سلامت روان، سلامت محیط و كار و ... در حال انجام است. در مجموع برنامه‌ریزی عملیاتی در شهر اصفهان صورت گرفته تا از رفتارهای مخاطره‌آمیز پیشگیری شود. اصفهان در تدوین نقشه جامع سلامت نوجوانان و جوانان همكاری خوبی با ما داشته است. این نقشه زیر مجموعه نقشه سلامت جامع كشور است. جلساتی نیز با كارشناسان دانشگاه‌های دیگر تشكیل داده‌ایم و از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا 7 رفتار مورد بررسی در دانشگاه اصفهان را مورد توجه قرار داده و در هر كدام از این حیطه‌ها كه توانایی داشتند، وارد شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در زمینه تغذیه متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده‌ها در شهر اصفهان، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است و تلاش می‌شود این خدمات به صورت یكسان به دانش‌آموزان عرضه شود. در این شهر با شهرداری‌ها و فرهنگسراها نیز در زمینه فعالیت فیزیكی دانش‌آموزان هماهنگ شده است.

سند سلامت باروری در مراحل نهایی تدوین

اردلان از تدوین سند سلامت باروری خبر داد و گفت: این سند مراحل نهایی تدوین را طی می‌كند و با توجه به ویژگی سلامت باروری در جوانان و نوجوان، سندی كم‌ نظیر است. اقدامات مربوط به این سند از سال 83 آغاز شد و در سال 90 متناسب با فرهنگ عمومی جامعه بازنگری و مجددا از فقها، اساتید فن و جامعه‌شناسان نظرخواهی شد. در این سند در زمینه بلوغ، سلامت جسمی و فكری، اقدامات والدین و جامعه برای نوجوانان و جوانان و بالعكس و همچنین ازدواج سالم، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

سیاست‌های كلان سلامت نوجوانان و جوانان برای سایر دستگاه‌ها تدوین شد

وی از تدوین سیاست‌های كلان برنامه‌های سلامت نوجوانان و جوانان برای سایر دستگاه‌ها، خبر داد و گفت: به این ترتیب لازم است كه از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در راستای ارتقای فضاهای ورزشی و دیگر مباحث مرتبط با سلامت جوانان و نوجوانان استفاده شود.

متوسط پوشش خدمات سلامتی در دانش‌آموزان 94 درصد است

انجام معاینات پزشكی و غیرپزشكی در ششم دبستان

رییس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت میانگین پوشش خدمات سلامتی در دانش‌آموزان اول دبیرستان را 91.7 درصد، دانش‌آموزان اول راهنمایی 91.4 درصد و دانش‌آموزان اول دبستان 98 درصد عنوان كرد و گفت: به طور متوسط پوشش این خدمات در تمام پایه‌های تحصیلی بیش از 94 درصد است.

اردلان افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد كه 5.3 درصد دختران بین سنین 6 تا 18 سال دچار برخی اختلالات بینایی هستند كه این مبحث به تفكیك استان‌ها مشخص شده است. این میزان در پسران 4.2 درصد است. پیگیری‌های لازم برای این دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و در مواردی كه به اقدامات تخصصی نیاز باشد به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. همچنین در موارد نیاز نیز عینك برای فرد مربوطه تجویز می‌شود.

وی گفت: 0.5 تا 1.5 درصد دانش‌آموزان اختلال شنوایی داشتند كه در صورت نیاز، با تعامل كمیته امداد، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشكی مربوطه اقدامات لازم برای ارائه سمعك نیز صورت می‌گیرد.

اردلان ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد كه 3.4 تا 4.5 درصد دانش‌آموزان اختلال رفتاری داشتند. بیشترین اختلال نیز مربوط به بیش‌فعالی، كم‌توجهی و كمبود تمركز بود كه این اختلالات، شایع‌ترین اختلالات رفتاری در دنیا هستند. با مشخص شدن این اختلالات در دانش‌آموزان، معلمان و اولیای مدرسه متوجه می‌شوند كه چگونه باید با این دانش‌آموز رفتار كنند و همچنین با ارجاع به روانپزشك و دارودرمانی ساده و همچنین رفتار درمانی والدین، دانش‌آموز مربوطه تحت كنترل قرار می‌گیرد. اختلال اوتیسم نیز در اول دبستان و با همكاری آموزش و پرورش استثنایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت گفت: با توجه به تغییر ساختار آموزش و پرورش، از این پس معاینات پزشكی و غیر پزشكی به جای اول راهنمایی در ششم دبستان اجرایی خواهد شد.

اختلال وزن، مصرف غذاهای آماده و كاهش تحرك فیزیكی شایع‌ترین اختلالات در دانشجویان گروه‌های پزشكی

اردلان به غربالگری صورت گرفته در دانشجویان پزشكی و پیراپزشكی اشاره كرد و گفت: این غربالگری در حدود 30 هزار نفر از دانشجویان انجام شد و از پزشكان علاقه‌مند دعوت شد تا به شكل قراردادی در غربالگری دانشجویان شركت كنند. اختلال وزن، مصرف غذاهای آماده و كاهش تحرك فیزیكی به ویژه در دانشجویان ساكن در خوابگاه‌ها شایع بود.

رییس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت همچنین از برگزاری كلاس‌های آموزشی سلامت بلوغ برای دختران و پسران خبر داد و گفت: این كلاس‌ها به صورت فوق‌برنامه در دانشگاه‌های سمنان، كردستان،‌ لرستان، قم، آذربایجان‌شرقی، تهران و كرمانشاه، انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha