سلامت نیوز : رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت از بازنگری در قانون ترویج تغذیه با شیرمادر، خبر داد و گفت: پیشنهادات لازم برای افزایش مرخصی زمان زایمان مادران و همچنین لحاظ مرخصی برای پدران به دولت ارائه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر سید حامد بركاتی در نشستی خبری با اشاره به اهمیت تغذیه با شیر مادر برای سلامت كودك و همچنین ارتباط این موضوع با سلامت افراد در بزرگسالی، گفت: بر این اساس لایحه‌ای از سوی وزارت بهداشت به دولت فرستاده‌ایم و درخواست افزایش مرخصی زایمان برای مادران به 9 ماه و همچنین لحاظ مرخصی به مدت 10 روز كاری برای پدران را ارائه كرده‌ایم.وی افزود: در این لایحه پیشنهاد مرخصی برای مادرانی كه فرزندان دوقلو و یا بیشتر به دنیا آورده‌اند، 12 ماه و برای پدران 1 ماه ارائه شده است. همچنین پیشنهاد شده تا پالس شیردهی تا 1 سال از 1 ساعت به 2 ساعت افزایش یابد.

بركاتی افزود: بر اساس قانون جدید ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران شیرده، پیشنهاد داده‌ایم تا مهدكودك‌ها در جوار محل كار كاركنان خانم برای كودكان زیر دو سال، در نظر گرفته شود.رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت افزود: پرورش كودك یكی از مباحثی است كه بسیار اهمیت دارد، بر این اساس افزایش مرخصی زایمان مادران از 6 ماه به 9 ماه و همچنین درخواست مرخصی برای پدران را مطرح كرده‌ایم. جامعه امروز، جامعه تك‌فرزندی است و مسئله دیگر آن است كه ازدواج‌ها دیرهنگام صورت می‌گیرد. شغل بچه زیر 5 سال، بازی است و بهترین هم‌بازی برای وی مادر است. بر این اساس لازم است كه برای پرورش كودك، فضای لازم در جامعه باز شود.

وی افزود: بر اساس آخرین مطالعه كشوری، مقدار كم‌وزنی در كودكان تا 5 سال كشور، حدود 4 درصد، كوتاه قدی 6 درصد و لاغری 4 درصد است كه این وضعیت نسبت به سال‌های 78 و 83 بهتر شده است.بركاتی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد، كودكانی كه از شیر مادر كمتر استفاده كرده‌اند به بیماری‌های عفونی و واگیر و همچنین بیماری‌های غیرواگیر بیشتر مبتلا شده‌اند. همچنین مطالعات نشان داده كه میانسالانی كه به بیماری‌های قلبی - عروقی و مغزی مبتلا می‌شوند، در خردسالی كمتر از نعمت شیر مادر برخوردار بوده‌اند. همچنین ثابت شده ضریب هوشی كودكانی كه تغذیه با شیر مادر در آنها رعایت شده است، 8 تا 10 درصد بیشتر از دیگر كودكان بوده است.

رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی، ادامه داد: در سال 83، تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی حدود 23 درصد بود، در این سال‌ها اقدامات لازم برای افزایش میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر از جمله پایش بیشتر بیمارستان‌های دوستدار كودك و ... صورت گرفت و اكنون آمار تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول حدود 53 درصد است. 97 درصد مادران توانایی دارند تا كودك خود را به صورت انحصاری شیر دهند.

وی ادامه داد: نكته‌ای كه از آن نگرانیم و باید برنامه‌های جدید برای آن در نظر گرفته شود، مبحث تداوم شیر مادر است. به طوری كه تا 1سالگی باید قوت غالب كودك، شیر مادر باشد و از 1 سالگی تا 2سالگی شیر مادر به عنوان غذای كمكی مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه نسبت به سال 83 حدود 5 درصد كاهش داشته‌ایم. این موضوع زنگ خطری است و دریچه جدیدی برای برنامه‌ریزی‌ها می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha