نمونه مشابه خارجی این دارو در فرم ۲۰ میلی گرم در ۱۰ میلی لیتر ۷۵۰ هزار تومان بود در حالی که قیمت نانوداروی ایرانی آن ۲۶۰ هزار تومان است.

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ایران دومین کشور دست یافته به فناوری ساخت نانو دارو در جهان است. محمود رضا جعفری مبتکر و و مجری اصلی پروژه نخستین نانو داروی ضد سرطان اظهار داشت: با راه اندازی خط تولید این دارو با نام ((سینادوکسوزوم )) در کشور، این دارو هم اکنون در داروخانه های بیمارستان امید مشهد و بیمارستان فیروزگر تهران برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در حال توزیع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ استاد دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ایران به عنوان دومین کشور در جهان پس از آمریکا به فناوری ساخت نانو دارویی دست یافته که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد خاطر نشان کرد : با افزایش تولید این دارو تا دو ماه آینده توزیع آن در دیگر استانهای کشور نیز آغاز می شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نام تجاری این نانودارو «سینادوکسوزوم» و نام ژنریک آن «لیپوزوم دوکسوروبیسین هیدروکلراید» است، گفت: این فرآورده در درمان سرطان سینه، سرطان تخمدان (در حالت های خاص)، مولتیپل میلوما که نوعی سرطان خون است و همچنین نوعی سرطان بافت نرم به نام «کاپوسی سارکومای» مورد استفاده قرار می گیرد.

محمود رضا جعفری در مورد قیمت این دارو نیز اظهار داشت: نمونه مشابه خارجی این دارو در فرم ۲۰ میلی گرم در ۱۰ میلی لیتر ۷۵۰ هزار تومان بود در حالی که قیمت نانوداروی ایرانی آن ۲۶۰ هزار تومان است. ضمن این که هم اکنون با موفقیت ایران در تولید انبوه این دارو، از واردات آن بی نیاز شدیم.

رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: «سینادوکسوزوم» یک داروی شیمیایی ضدسرطان است که فرم ساده آن در شیمی درمانی بسیاری از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. ماده اولیه آن «دوکسوروبیسین» است که تقریبا از ۴۰ سال پیش در درمان بسیاری از سرطان ها به شکل معمول تزریقی استفاده می شود، اما از آن جایی که این فرم معمول پس از تزریق در تمام بدن پخش می شود، عوارض جانبی زیادی برای قلب ، کبد ، ریه و کلیه به همراه دارد.

استاد دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: فرم نانولیپوزومی این دارو در هنگام تزریق با مکانیسم خاصی به صورت اختصاصی به بافت تومور می رسد لذا ذرات نانویی دارو تنها وارد بافت توموری می شود بدون این که به بافت های سالم و طبیعی آسیب وارد کند و اندام های دیگر مانند کبد، کلیه، ریه، عضله و قلب را درگیر سازد بنابر این هنگامی که بیمار این نانو دارو را مصرف می کند، تاثیر آن در درمان سرطان افزایش و عوارض جانبی آن کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: «سینا دوکسوزوم» به صورت وریدی و داخل سرم استفاده می شود. دوره درمان آن اغلب ۴ هفته یک بار است و هر نوبت تزریق آن هم حدود نیم تا یک ساعت زمان نیاز دارد.

در حال حاضر پس از گذشت چند ماه از راه اندازی خط تولید این نانو دارو و طی شدن مراحل قانونی در سازمان دارو و غذا حدود ۲۰۰ریال از این دارو تحویل شرکت پخش شده است.خط تولید داروی ضد سرطان «سینادوکسوزوم» بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در کارخانه سبحان آنکولوژی متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) راه اندازی شد. با افتتاح خط تولید این دارو علاوه بر تولید نانو داروی مورد نیاز کشور، امکان صادرات دارو به کشورهای دیگر نیز وجود دارد. این نانو دارو سال گذشته تاییدیه های لازم را از کمیته فناوری نانو وزارت بهداشت دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha