سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 51873

ورزش باعث می‌شود كه سلول‌های بدن انرژی اضافی خود را بسوزانند. در واقع یكی از راه‌هایی كه ورزش می‌تواند وزن را كنترل كند، همین است.

منتظر نمانید، ورزش كنید
سلامت نیوز : ورزش باعث می‌شود كه سلول‌های بدن انرژی اضافی خود را بسوزانند. در واقع یكی از راه‌هایی كه ورزش می‌تواند وزن را كنترل كند، همین است. همچنین ورزش باعث تولید هورمونی می‌شود كه به تازگی كشف شده و «آیریزین» نام دارد. این هورمون سلول‌های سفید چربی را كه ذخیره‌كننده انرژی هستند، به سلول‌های چربی قهوه‌ای تبدیل می‌كند. سلول‌های چربی قهوه‌ای، چربی را می‌سوزانند. همچنین به نظر می‌رسد «آیریزین» به پیشگیری از تغییرات سلولی كه به دیابت نوع دوم منجر می‌شوند، كمك می‌كند. اگر می‌خواهید لاغر شوید باید تعداد سلول‌های چربی قهوه‌ای در بدن‌تان زیاد و سلول‌های چربی سفید كم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ بافت چربی سفید كه همان چربی معمولی بدن بزرگسالان است، باعث فرورفتگی در ران‌ها، افزایش دور كمر و باسن شده و اطراف اعضای داخلی بدن را احاطه می‌كند. هر سلول چربی سفید، مقدار زیادی چربی را ذخیره می‌كند. در مقابل، چربی قهوه‌ای مملو از میتوكندری‌هایی است كه انرژی را می‌سوزانند. كار اصلی این نوع چربی، ایجاد حرارت در بدن از راه سوزاندن چربی است. نوزادان با چربی قهوه‌ای متولد می‌شوند، ولی این چربی به تدریج ناپدید می‌شود. پژوهش‌های متعدد در سال 2009 نشان داد كه در بخش‌هایی از بدن بزرگسالان هم، سلول‌های چربی قهوه‌ای را می‌توان یافت. در همان سال گروهی به سرپرستی دكتر «بروس اشپیگلمن»، استاد زیست‌شناسی سلولی دانشكده پزشكی هاروارد، «آیریزین» را در موش و انسان كشف كرد. آنها همچنین توانستند به چگونگی تبدیل سلول‌های چربی سفید به قهوه‌ای پی ببرند. این تبدیل باعث می‌شود كه بدن حین ورزش انرژی بیشتری بسوزاند. سلول‌های چربی قهوه‌ای حتی بعد از اینكه ورزش پایان یافت، به سوزاندن چربی ادامه می‌دهند. «آیریزین» به پیشگیری و كاهش مقاومت به انسولین هم كمك می‌كند. مقاومت به انسولین باعث دیابت نوع دو می‌شود. شركت‌های دارویی به دنبال پیدا كردن دارویی براساس «آیریزین» هستند كه برای درمان چاقی یا دیابت نوع دو مناسب باشد. ولی نیاز نیست انتظار بكشیم زیرا می‌توانید با ورزش كردن «آیریزین» لازم را خودمان بسازیم و علاوه برآن از دیگر تاثیرهای سودمند ورزش هم بهره‌مند شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha